والدین یاد گرفته اند که آنها میتوانند به واسطه بازی و اسباب بازیها به کودکشان کمک کنند تا ذهن و فکر آنها را تحریک بکنند.
این است که پیش روی شما قرار گرفته است بر پایه درک کودک از زبان اولیه، آگاهی و ارتباط او با اسباب بازیها و عرو سک هایش که در خانه یافت میشود انجام گرفت است.
۴/۳ از والدین میگویند کودکان شان اغلب دوست دارند به جای بازی کردن با اسباب بازی هایشان با وسایل خانه بازی کنند مانند تلفن و وسایل آشپزخانه و تمایلشان به این ابزار برای بازی کردن بیشتر است، اما آیا ممکن است که اگر ابزار و وسایل زیادی را در اختیار کودک خود قرار دهند و وقت بیشتری را برای بازی کردن با او صرف کنند به تسریع رشد فکری او کمک کرده اند؟ ممکن است شما تنها بتوانید یک مرحله مهمی از زندگی او را به مدت یک یا دو هفته جلو بیاندازید. به عنوان مثال کودکانی که کمی سریعتر از بقیه راه میافتند رابطه مستقیم با ژنها دارند، اما مشخصاً نباید با هوش و زکاوت او رابطه مستقیم وجود داشته باشد.
یک مطالعه جالب نشان داده است که در دو قلوهای همسن یکی از آنها تحت تغلیمات فیزیکی زیادی قرار گرفت، اما دیگری فاقد این تغلیمات بود و پیشرفتی که اولین کودک داشت، سرعتش تنها ۱۰ روز بیشتر از کودک دیگر بود. کاملا واضح و صحیح است که تمرینات و وقت گذاشتن برای کودکان بسیار مؤثر خواهد بود و به رشد فکری و ذهنی آنها کمک خواهد کرد، اما ژن نیز در این زمینه بسیار مؤثر میباشد.
در زیر آزمایش هوش کودکان برای شما گفته شده است شما میتوانید این آزمایش را انجام دهید و از آن لذت ببرید.
۱. آیا کودکتان وقتی نمیخواهد غذا بخورد
a. سرش را عقب میکشد
b. دستش را بلند میکند تا دست به غذا ببرد
c. شروع به بازی کردن میکند
۲. آیا کودکتان
a. عروسکی را که به او میدهید را چنگ میزند
b. با قصد و هدف عروسک را میاندازد
c. میتواند ۲ تا لیوان یا فنجان و یا آجر کوچک را روی یکدیگر قرار دهد
۳. وقتی که با اسباب بازی بازی میکند که شامل درب یا آجر است آیا کودک شما
a. به سختی درب را پیدا میکند
b. از دستش استفاده میکند تا در را فشار دهد و یا باز کند
c. به راحتی درب را باز و بسته میکند
۴. هنگامی که میخواهید به او غذا بدهید
a. به شما احتیاج دارد تا غذا بخورد
b. برای برداشتن غذایی مانند یک عدد لوبیا از تمام دستش کمک میگیرد
c. برای برداشتن یک عدد لوبیا از انگشتان استفاده میکند و به راحتی آن را بر میدارد
۵. آیا کودکتان
a. از آهنگهای کودکانه لذت میبرد
b. دست و پاها را تکان میدهد هنگامی که به آهنگ گوش میکند
c. حرکاتی مانند رقصیدن از خود نشان میدهد.
۶. آیا کودکتان
a. زمانی که عروسک از دستش میافتد آن را فراموش کرده و دیگر به آن نگاه نمیکند
b. هنگامی که عروسک را میاندازد آن را مجدداً جستجو میکند
c. از روی عمد عروسک را میاندازد و نگاه میکند که عروسک کجا میرود
۷. آیا کودکتان
a. هنگامی که با شما صحبت میکند دچار اشتباه میشود
b. به جایی که شما نگاه میکنید نگاه میکند
c. از انجام بعضی کارها صرف نظر میکند مثلاً از خوردن نوشیدنیها در فنجانهای اسباب بازی خودداری میکند
۸. وقتی که با یک تلفن اسباب بازی در حال بازی کردن است
a. دقیقاً مانند بقیه اسباب بازی با آن بازی میکند
b. علاقه نشان میدهد که یک تلفن اسباب بازی چه کارهایی میتواند انجام دهد
c. مانند یک تلفن واقعی و کدهای آن را فشار میدهد و گوشی را نزدیک گوش خود قرار میدهد.
۹. آیا کودک شما
a. وقتی که عروسکی را زیر پارچهای پهنان میکنیدآن را فراموش کرده و به سمتی دیگر نگاه میکند
b. اگر قسمتی از عروسک بیرون بماند زیر پارچه را نگاه میکند
c. پارچه را کنار میزند و عروسک را پیدا میکند
۱۰. هنگامی که اسم او را صدا میکنید
a. توجهی نمیکند وعکس العمل نشان نمیدهد
b؛ که به سمت شما بر میگردد
c. اسم خود را به خوبی میشناسد و میداند پدر یا مادر کدامیک او را صدا کرده اند و دنبال پدر و مادر میگردد که کجا هستند؟
امتیاز:
برای کودکان ۶ تا ۷ ماهه
ممکن است قادر نباشد تمام کارهایی را که در لیست آمده است را انجام دهد، اما باید قادر باشد امتیاز «a» را از هر سؤالی بگیرد. امتیازی که انتظار میرود تقریبا ۸ و ۹ و بالاتر از آن نشان میدهد که از نظر ذهنی پیشرفته است.
برای کودکان ۸ تا ۹ ماهه
باید a و b را به دست بیاورد، امتیاز مورد نظر:۱۳ تا ۱۵ و بالاتر از آن نشان دهنده ضریب هوشی بالا است.
برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ماهه
باید b و c را به دست بیاورد. امتیاز مورد نظر ۲۴ تا ۲۶ و بالاتر از آن نشان دهنده کودکان با ضریب هوشی بالا میباشد.
امتیاز ۱ برای a
امتیاز ۲ برای b
امتیاز ۳ برای c
کودکانی که عکس العمل آنها a میباشد امتیاز ۱ را میگیرد، آنهایی که عکس العمل b را نشان میدهد امتیاز ۲ و امتیاز ۳ برای کودکانی است که رفتار c را نشان میدهند.