Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06:27

28
تیر
تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی کودکان نوپا(2)

تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی کودکان نوپا(2)

بخش دوم- كودكان در سنین 2-3 سالگی علاقه زیادی به موسیقی نشان می‌دهند و از آن لذت زیادی می‌برند. موسیقی در رشد مهارت‌های ذهنی، شنوایی، حسی و گفتاری كودكان تاثیر بسیاری دارد.

 

 طبل

بهترین طبل خانگی استفاده از یك روغن‌دان به صورت وارونه و یك قاشق چوبی یا فلزی است. این دو در كنار هم صدای باكیفیتی تولید می‌كنند كه نوزاد یا كودك شما از آن لذت می‌برد. برای درست كردن طبل به یك ظرف كه حتماً یك طرف آن باز باشد، یك ورق كاغذ، یك طناب، چسب و چوب یا قاشق برای ضربه زدن نیاز دارید.

برای زیباتر كردن طبل و جلوه دادن بیشتر به آن می‌توانید كمی كاغذ رنگی دورتادور آن بچسبانید. به كمك كودك‌تان كاغذ را روی سمت باز ظرف بپیچید و با یك تكه طناب یا روبان یك دور آن‌ را ببیندید. روبان بهتر از طناب است؛ زیرا كاغذ را محكم‌تر به ظرف می‌چسباند. با چوب و یا قاشق روی كاغذ ضربه بزنید تا صدای ظریفی مشابه طبل ایجاد شود.

 زنگوله

می‌توانید از فروشگاه محله‌تان یك عدد زنگوله بخرید و آن‌ را با تكه‌ای روبان به مچ دست كودك‌تان ببندید. به این ترتیب كودك شما با تكان دادن دست‌هایش به حالت رقص از صدایی كه تولید می‌شود، لذت زیادی خواهد برد.

قاشق‌ها

قاشق‌ها بهترین ابزار موسیقی در خانه هستند. احتمالاً كودك نوپای شما از صدا در آوردن با قاشق‌های چایخوری بیشتر استقبال می‌كند؛ چرا كه با اندازه دست‌هایش مطابقت بیشتری دارد. برای استفاده از آنها باید ته قاشق را در دست بگیرید (بین انگشتان میانی) و با قسمت گود قاشق روی كف دست‌تان ضربه بزنید. حالا می‌توانید از كودك خود بخواهید این‌كار را درست مثل شما انجام دهد.

 وسایل تكان دهنده

حتی كودكان یكساله نیز می‌توانند در ساختن این وسایل به شما كمك كنند. یك ظرف پلاستیكی كه قبلاً مخصوص قرص و یا مكمل‌هایی كه مصرف می‌كنید، بوده است را كنار بگذارید. چند عدد نخود لوبیا و یا ماكارونی صدفی داخل بطری بریزید. وقتی‌كه لوبیا و نخودها را داخل بطری می‌ریزید، بهتر است كودك‌تان كاملاً شاهد آن باشد.

روی برچسب بطری را با مقداری كاغذ رنگی بپوشانید. بطری را می‌توانید به هر نحوی كه دوست دارید تزئین كنید. درب بطری را ببندید و بگذارید كودك‌تان با تكان دادن آن صدای برخورد نخود لوبیا با جداره بطری را در آورد و از آن لذت ببرد. نحوه گرفتن بطری در دست كودك و تكان دادن آن به تقویت عضلات دست كمك می‌كند و این مسأله باعث می‌شود در آینده نزدیك عمل نوشتن را راحت‌تر انجام دهد.

 چوب‌های موسیقی

چوب‌های موسیقی دو تكه چوب تقریباً باریك هستند كه هر كدام در یك دست قرار می‌گیرند و با هم نواخته می‌شوند. دو عدد چوب به طول حدوداً 15 سانتی‌متر وقتی‌كه روی بطری زده می‌شوند، صداهایی را تولید می‌كنند كه برای كودكان جالب است. شما می‌توانید از قاشق‌های چوبی نیز استفاده كنید.

مهم نیست كه كودك‌تان سر قاشق را در دست بگیرید یا تهِ آن را؛ چیزی كه اهمیت دارد، ضربه زدن با چوب برای تولید صداست. از چوب‌های بستنی می‌توانید استفاده كنید. چوب‌ها نباید زیاد نازك باشند؛ زیرا صدای خوبی تولید نمی‌كنند. شما به‌عنوان بزرگ‌تر مسؤول مراقبت از بچه‌ها را هستید و باید مواظب باشید هیچ یك چوب‌ها را به چشم‌ها‌یشان نزدیك نكنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی کودکان نوپا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوزدان و طبل، نوزدان و زنگوله، فواید موسیقی در کودکان، تاثیر موسیقی در کودکان، رابطه کودکان و موسیقی، نقش موسیقی در کودکان، چوب‌های موسیقی در کودکان تعداد بازديد: 627 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز