Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:25

21
بهمن
كودكان خردسال و اختلالات روانی

كودكان خردسال و اختلالات روانی

اگر شما در اثر كج‌خلقی‌های فرزندتان هر چه را می‌خواهد، به او بدهید، او یاد می‌گیرد كه كج‌خلقی موثر است

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

تعداد كودكان پنج ساله و كوچك‌تر كه از داروهای اعصاب استفاده می‌كنند، مرتباً در حال افزایش است! علت رشد بی‌رویه این كودكان، تأثیر این داروها است.

آیا این داروها واقعاً تأثیری در روند بهبودی آنها دارد؟ از سال 2007 – 2001 تعداد كودكان 5-2 ساله در آمریكا كه از داروهای مربوط به روان و اعصاب استفاده می‌كنند، دو برابر شده است.

گاهی اوقات به كودكان 18 ماهه قوی‌ترین داروهای روانی داده می‌شود. پزشكان و متخصصان نگران عوارض ناشی از مصرف این داروها روی جسم و ذهن كودكان هستند.

یك دختر چهار ساله صبح از خواب بیدار می‌شود و در حالی‌كه هنوز خواب‌آلود است باید از دارویی كه همیشه در این ساعت مصرف می‌كند، بخورد.

كپسول سفیدش را با مقداری آب می‌بلعد. اما این دارو باعث ایجاد برخی مشكلات در تكلم، افزایش وزن و حتی عدم توانایی‌اش برای راه رفتن شد.

چه باور كنید و چه نكنید، كودكان نسل ما متاسفانه بلعیدن انواع قرص‌ها را حتی زودتر از زمان یادگرفتن بستن كفش‌های‌شان یاد می‌گیرند.

از هر هفتاد كودك پیش دبستانی،‌یك كودك از داروهای روان درمانی استفاده می‌كند؛ مثل داروهای ضد افسردگی و برطرف كننده نوسانات خلقی.

عوارض داروها

بیش از یك‌چهارم كودكان و نوجوانان در آمریكا از این داروها استفاده می‌كنند؛ ولی سازمان غذا و داروی آمریكا مصرف این داروها را برای كودكان زیر شش سال توصیه نمی‌كند؛ چرا كه باید تحقیقات گسترده‌تری روی این داروها و عوارض آنها، به خصوص در سیستم عصبی و مغز كودكان، انجام شود.

داروهای محرك، روند رشد را كند می‌كنند داروهای ضد روان‌پریشی نیز باعث افزایش وزن و برخی اختلالات غدد درون‌ریز می‌شوند. اما با وجود تمام این عوارض باز هم پزشكان استفاده از آنها را مخصوصاً در موارد شدید، توصیه می‌كنند.

به عنوان والدین كودك، باید نسبت به داروهای مصرفی او محتاط باشید و جوانب احتیاط را رعایت كنید.

كمكم كن

در چنین مواقعی شما بیش از هر كس دیگری فریاد «كمكم كن» فرزندتان را می‌شنوید. طبق تحقیقات انجام شده از هر پنج كودك و نوجوان 18-13 ساله، یك نفر دچار برخی اختلالات روحی‌- روانی است؛ مثل دلهره و نگرانی، نوسانات خلقی (دمدمی مزاج بودن)، مشكلات اخلاقی، افسردگی و. . . تعداد كودكان مبتلا به این مشكلات از نوجوانان كمتر است؛ با این وجود، تعداد كودكان مشكل‌دار در پیش دبستانی‌ها و دبستان‌ها كم نیست، حالا در شرایطی كه استفاده از داروهای مخصوص این اختلالات برای كودكان خردسال خطرناك‌تر از نوجوانان است آیا باز هم می‌توان نسبت به عوارض آنها بی‌تفاوت بود؟

برخی از اختلالات حتی تشخیص داده نمی‌شوند؛ چرا كه با مشاهده رفتارها و حركات كودكان خردسال و حتی كودكان نوپا ممكن است همه چیز به نظر عادی برسد و اصلاً به ذهن هم خطور نكند كه مشكلی وجود دارد.

برخی از رفتارهای غیر عادی كه در بزرگسالان دیده می‌شود، ممكن است در كودكان نیز بروز كند، با این تفاوت كه این رفتارها در كودكان بسیار عادی قلمداد می‌شوند. گریه كردن یك كودك خردسال می‌تواند نشانه افسردگی او باشد؛

ولی اغلب ما افسردگی یك كودك سه ساله را دور از ذهن می‌دانیم. یك كودك افسرده معمولا از خودكشی حرف نمی‌زند، ولی در حین بازی كردن از موضوعاتی مثل بیماری و مریضی حرف می‌زند.

از طرفی درمان كودكان خردسال كه به اختلالات روحی – روانی دچارند بسیار هزینه‌بردارتر از بزرگسالان است. تعداد متخصصان روانپزشكی كودكان انگشت‌شمار است.

وقتی‌كه مشكل كودك توسط پزشك تشخیص داده می‌شود، والدین دچار شك و تردید می‌شوند كه شاید پزشك اشتباه كرده باشد. برخی پزشكان قبل از شروع جلسات روان درمانی، استفاده از دارو را تجویز می‌كنند.

آیا رفتارها و احوالات كودك من طبیعی است؟

قضاوت و تشخیص رفتارهای غیر طبیعی و طبیعی در كودكان خردسال بسیار دشوار است گاهی اوقات بزرگ‌ترها (پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) برخی رفتارها را در كودكان عادی می‌دانند و مرتباً به شما می‌گویند كه بروز این رفتارها در این مقطع سنی عادی است.

مثلاً وقتی كه فرزندتان ناخن‌هایش را می‌جود، آنها این رفتار را بسیار عادی تلقی می‌كنند كه معمولا در این سنین برای بسیاری از كودكان پیش می‌آید، اما درمان اختلالات روانی و رفتاری در كودكان هر چه زودتر انجام ‌شود بهتر است.

كج‌خلقی‌ها و بداخلاقی‌ها در كودكان خردسال می‌تواند ریشه در تاخیر تكلم یا تجربه یك استرس جدید مثل دعوا و مشاجره والدین و یا آغاز زمان رفتن به مدرسه داشته باشد.

اگر شما در اثر كج‌خلقی‌های فرزندتان هر چه را می‌خواهد، به او بدهید، او یاد می‌گیرد كه كج‌خلقی موثر است و در این موارد نتیجه می‌دهد. اگر كودك‌تان بیشتر از سه سال دارد؛ بهتر است او را با شیوه مقابله‌ با كج خلقی آشنا كنید، مثلا آرام كردن عضلات را یكی پس از دیگری به او یاد بدهید.

اگر فرزندتان نمی‌‌تواند حتی لحظه‌ای هم در یكجا آرام بگیرد (مثلا به اندازه شنیدن یك قصه كوتاه یا خوردن غذا به مدت پنج دقیقه) در این‌گونه مواقع قبل از شام او را بیرون ببرید تا هوای تازه بخورد و كمی هم تحرك كند.

تلویزیون را خاموش كنید تا بتواند روی كتابی كه برایش می‌خوانید و یا غذایی كه می‌خورد، متمركز شود.

اگر این رفتارها و بیقراری‌ها روی توانایی یادگیری او اثر می‌گذارند و حتی خواب شبانه فرزندتان را تحت‌تأثیر قرار داده است و شب‌ها نیز نمی‌تواند بخوابد، به پزشك مراجعه كنید.

دخترتان دوستانش را گاز می‌گیرد و یا آنها را كتك می‌زند. البته این رفتار در بسیاری از كودكان خردسال بروز می‌كند آنها از این طریق ناراحتی و عصبانیت خود را بروز می‌دهند؛ زیرا نمی‌‌توانند لغت مناسبی برای آن بیابند به فرزندتان بگویید كه اگر این رفتار از او سر بزند، اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را از دست می‌دهد یا نمی‌تواند آن كاری را كه دوست دارد، انجام دهد.

به او یاد بدهید كه هنگام عصبانیت، از روش‌های غیر فیزیكی برای بیان احساسش استفاده كند. اگر بروز این رفتار در فرزندتان زیاد شده و به پرخاشگری‌های هر روزه تبدیل شده است، به پزشك مراجعه كنید.

فرزندتان تقریباً‌از هر چیزی می‌ترسد. افراد جدید، مكان‌های جدید، حیوانات، تاریكی و... تمام این موارد به نگرانی‌ها و تشویش‌های او می‌افزایند.

در این شرایط با لحنی مطمئن و آرام با فرزندتان صحبت كنید تا حس اطمینان و آرامش به او نیز سرایت كند. به او بفهمانید كه می‌توانید ترسش را درك كنید.

تصاویر جذابی از موقعیت‌هایی كه باعث ترس فرزندتان می‌شود را به او نشان بدهید.

گاهی اوقات او را به مكان‌های جدید ببرید و به او فضای كافی بدهید تا از احساساتش با شما حرف بزند. اگر ترس‌های فرزندتان طولانی‌مدت شده‌اند و روی سایر توانایی‌های او اثر گذاشته‌اند، به پزشك مراجعه كنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، کودک و پرخاش، پرخاشگری کودک، عوارض داروی روانی، اختلالات روانی کودک تعداد بازديد: 858 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز