Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:50

29
اسفند
تعطيلات را به خود و فرزندتان تلخ نكنيد

تعطيلات را به خود و فرزندتان تلخ نكنيد

پیک های نوروزی یکی از آن اختصاصی‌های دهه شصتی‌هاست.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

پیک های نوروزی یکی از آن اختصاصی‌های دهه شصتی‌هاست. درسته که در دهه‌های قبل، پنجاه و چهل و در دهه‌های بعد یعنی هفتاد و هشتاد هم پیک نوروزی وجود داشت، اما به اندازه سال‌های دهه شصت، تعطیلات نوروز را به کام دانش‌آموزان تلخ نمی‌کرد. پیکی که قرار بود یادآور روزهای شیرین مدرسه و تعطیلات عیدش باشد، اما به دلیل سختی مباحث و زیاد بودن حجم مطالب، به عزای عمومی دانش‌آموزان و خانواده‌ها بدل می‌شد.

بگذریم که برخی از دانش‌آموزان شاگرد اول و کوشا، هنوز تعطیلات از راه نرسیده، سوالات پیک‌هایشان را حل و رنگ‌آمیزی‌ها را نیز تمام می‌کردند، اما قریب به اتفاق دانش‌آموزان، در آخرین شب و دقایق باقیمانده از تعطیلات نوروز، همچنان در حال رنگ‌آمیزی و حل تمرینات پیک‌هایشان بودند و در این استرس و نگرانی، بعضی از اعضای خانواده‌ها نیز شریک می‌شدند. از همان زمان بود که اعتراض والدین و شاگردان و حتی معلم‌ها به سختی پیک‌های نوروزی شروع شد و در دهه‌های بعد، پیک نوروزی حقیقتا به پیام‌آور شادی و سرور تعطیلات نوروزی بدل شد.

 تعطیلات عید را به دانش‌آموزان سخت نگیریم
شكوفه ابراهیم‌خانی- مدیر یك مدرسه ابتدایی
درست است كه دوری حدود بیست روزه دانش‌آموزان از كتاب و كلاس‌های درس، برای شماری از خانواده‌ها نگران‌كننده است، اما نباید فراموش كنیم در تمام نظام‌های آموزشی دنیا، چند روزی به تعطیلات دانش‌آموزان اختصاص می‌یابد. دانش‌آموزانی كه چندین ماه پشت سر هم درس خوانده‌اند و حدود دو هفته فرصت استراحت دارند. همزمان با تعطیلات عید 95، قرار است پیك‌های نوروزی به صورت استانی تعریف شوند و معلم‌ها مسئول اصلی تكالیف تعطیلات دانش‌آموزان شوند. از همین‌رو وظیفه معلم‌ها در سال جدید، سنگین‌تر می‌شود. از یك سو باید مراقبت ادامه روند آموزش دانش‌آموزان باشند، از سویی دیگر نباید فضا را به صورتی تعریف كنند كه روزهای تعطیل به كام دانش‌آموزان و والدین‌شان تلخ شود. پس وظیفه اولیای مدرسه به ویژه مدیران در طراحی پیك‌های نوروزی بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است.

نكته حائز اهمیتی كه هم معلم‌ها و هم خانواده‌ها باید مد نظر قرار دهند این است كه، تعطیلات یك فرصت استراحت برای دانش‌آموزان است. والدین باید با رعایت اینكه فرزندشان فرصت استراحت داشته باشد، چند ساعت كوتاه را به درس خواندن وی اختصاص دهند و فراموش نكنند، سخت‌گیری در روزهای تعطیل نوروز، ماحصلی ندارد جز بروز خستگی در روزهای بازگشت فرزندشان به مدرسه و پایین آمدن راندمان تحصیلی. پس باید از هرگونه سختگیری پرهیز كنند. معلم‌ها نیز باید بكوشند مباحث درسی را مطابق با تعطیلات در نظر بگیرند و سبب بروز خستگی در روحیه دانش‌آموزان نشوند.

 یادش بخیر، 100 صفحه مشق می‌نوشتیم
محمد نظرزاده، معلم مقطع راهنمایی
سال‌ها پیش، دانش‌آموزان خدا خدا می‌كردند عید نوروز از راه نرسد. از بس كه معلم‌ها تكالیف تعیین می‌كردند و از دانش‌آموزان می‌خواستند كه به قول معروف مشق بنویسند. اما در سال‌های اخیر و با تغییر نظام آموزشی، دیگر تعطیلات نوروز همچون گذشته، مایه دردسر دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیست. از یك سو نظام آموزشی معتقد است كه باید تحصیل دانش‌آموزان باید به دور از هرگونه سختگیری منجر به مهارت آموزی شود، از سویی دیگر، خانواده‌ها نیز معتقدند با فشار تحصیلی، فرزندشان موفق نخواهد شد. به همین دلیل نیز پیك‌های نوروزی دیگر رنگ و بوی سختگیری‌های گذشته را ندارند و با نگاه نوین آموزشی تهیه و تنظیم می‌شوند.

با توجه به اینكه پیك نوروزی سال جدید نیز باید با نظر معلم‌ها تهیه و تنظیم شود، پیشنهاد می‌كنم، به دور از هرگونه نگاه سختگیرانه، معلم‌ها خلاقیت را چاشنی تكالیف‌شان كنند و دانش‌آموزان را به نوشتن و خواندن درس‌ها با موضوعاتی فرادرسی و بیشتر با جنبه اجتماعی تشویق كنند. چراكه عید فرصتی مناسب برای شناخت دنیای پیرامون دانش‌آموزان است و والدین می‌توانند با فراغ بال به فرزندشان در شناخت این دنیا كمك كنند.

 

برچسب ها: اوقات فراغت، تعطیلات، تعطیلات نوروزی، پیک نوروزی، تعطیلات 13 روزه عید، عید نوروز، تعطیلات و کودکان تعداد بازديد: 4849 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز