Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 05:35

27
خرداد
تأثير كتاب خواندن برای كودكان

تأثير كتاب خواندن برای كودكان

كتاب خواندن برای كودكان با صدای بلند بهترین و آسان‌ترین راه برای آماده كردن كودكان برای مدرسه است.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

خواندن یكی از بهترین روش‌ها برای دست یافتن به دانش جهانی است. علاقمند كردن كودكان به كتاب خواندن از همان ماههای نخست زندگی شروع می‌شود. كتاب خواندن برای كودكان تأثیرات مثبت زیاد روی آنها دارد. چندی پیش گروهی از دانشمندان آمریكایی دو دسته از كودكان 8 ماهه را با هم مقایسه نمودند.

گروه اول كودكانی بودند كه از همان ماههای نخست تولد برایشان كتاب خوانده می‌شد و برای گروه دوم نه. گروه اول میزان درك و فهم بیشتری از كلمات داشتند و دایره لغات آنها وسیع‌تر بود. در واقع نتیجه‌ای كه از این تحقیقات گرفته شد این بود كه كودكان گروه اول با روش موثر و مفیدی برای ساخت ارتباطات زبانی آشنا شده‌اند كه در رشد مغز آنها تأثیر دارد. كتاب خواندن بخش مهمی از فرایند یادگیری در كودكان است. اغلب كودكان به یك نوع از كتاب‌ها علاقه بیشتری دارند و حتی ممكن است یك كتاب را بخواهند بارها و بارها برایشان بخوانید. اما اهمیت كتاب خواندن برای كودكان در چیست و چرا باید برای آنها كتاب بخوانیم؟
آماده شدن برای مدرسه
كتاب خواندن برای كودكان با صدای بلند بهترین و آسان‌ترین راه برای آماده كردن كودكان برای مدرسه است. هیچگاه آماده كردن كودكان برای مدرسه از این طریق زود نیست. كودكانی كه والدین‌شان در این دوران برای آنها كتاب می‌خوانند، به‌طور كلی در مدرسه در درس‌ها و تكالیف‌شان موفقیت بیشتری به دست می‌آورند و عملكرد بهتری دارند.

رشد لغت
هشتاد درصد از رشد مغزی كودكان تا قبل از 5 سالگی رخ می‌دهد. مغز كودكان همانند اسفنج است كه میزان جذب بالایی دارد. اگر می‌خواهید كلمه‌ای را به آنها یاد بدهید، مرتباً تكرارش كنید. برایشان بخوانید تا تعداد كلمات بیشتری را بشنوند؛ كلماتی كه معمولا در حالت معمول زیاد نمی‌شنوند. كتاب خواندن برای كودكان به آنها كمك می‌كند تا لغات بیشتری یاد بگیرند و مهارت‌های زبانی بیشتری به دست می‌آورند.

پیشرفت و رشد آموزشی
تحقیقات نشان می‌دهند كه هر چه تعداد كتاب‌های كودكان در خانه بیشتر باشد، كودكان در آینده سالهای بیشتری از عمرشان را صرف تحصیل و یادگیری می‌كنند و به مدارج بالاتر علمی می‌رسند. فرقی نمی‌كند چه كسی هستید، از كجا آمده‌اید و یا والدین‌تان چه كسانی هستند، مطمئن باشید كه می‌توانید با كتاب خواندن آینده بهتری را برای فرزندتان رقم بزنید.
میل و اشتیاق بیشتر برای كتاب‌ها
كتاب خواندن برای كودكان باعث ایجاد رابطه‌های خانوادگی می‌شود و از این طریق كودكان یاد می‌گیرند كه كتاب را دوست داشته باشند و عاشق خواندن آنها باشند. اگر كتابی را در دست بگیرید و شروع به خواندن آن برای كودك‌تان كنید، او نیز احتمالا در كنار شما دراز خواهد كشید و جملات شما را با دقت گوش خواهد داد حتی با تمام شدن یك كتاب از شما می‌خواهد كه یك كتاب دیگر نیز برایش بخوانید. در چنین حالتی به صورتش نگاه كنید. حالا دیگر او یاد گرفته است كه چگونه به آن چیزهایی كه دوست دارد نظم دهد و از كنار هم بودن با شما لذت بسیار ببرد.

مدیریت استرس
كودكان از طریق كتاب خواندن یاد می‌گیرند كه چگونه استرس‌های خود را مهار كنند و تجربیات جدید به دست بیاورند. داستان‌ها و قصه‌ها روش‌های خوبی برای برخورد با موقعیت‌های مختلف را به كودكان یاد می‌دهند. آنها از این طریق یاد می‌گیرند كه چگونه از یك مرحله وارد مرحله‌ای دیگر شوند و با شرایط پر استرس كنار بیایند.

ایجاد رابطه عمیق‌تر عاطفی بین والدین و كودك
كتاب خواندن برای كودكان باعث ایجاد حس نزدیكی و صمیمیت بیشتر بین والدین و كودكان می‌شود. در چنین شرایطی كودكان بیشتر احساس خوشبختی می‌كنند و دوست داشته شدن و مورد توجه قرار گرفتن را بیشتر تجربه می‌كنند. این تجربه لذت‌بخش به آنها نگرش می‌دهد. 
كتاب خواندن برای كودكان باعث آرامش مخصوصاً در مواقع اضطراب و بیقراری در كودكان می‌شود. كودك شما اصول اولیه خواندن یك كتاب، صداها، مفاهیم و بسیاری چیزهای دیگر مثلا نحوه نگارش جملات از چپ به راست و یا از راست به چپ و... را از طریق كتاب خواندن در دوران قبل از ورود به دبستان می‌آموزد و متمركز شدن روی یك موضوع را یاد می‌گیرد.طبق تحقیقات به عمل آمده كتاب خواندن برای كودكان باعث می‌شود سطح IQ كودكان تا چند نمره بالا برود (تا 6 نمره)كتاب‌ها به كودك شما كمك می‌كنند تا مهارت فكر كردن را خیلی زودتر یاد بگیرد وقتی كه برایش كتاب می‌خوانید علت و معلول‌ها را یاد می‌گیرد
چند نكته مهم در مورد كتاب خواندن برای كودكان
شیوه‌های  مناسبی را در هنگام كتاب خواندن برای كودكان به كار بگیرید زیرا باعث می‌شود اینكار برای آنها هم هیجان‌انگیز باشد و هم جنبه آموزشی داشته باشد. به هنگام كتاب خواندن برای كودكان حتما به سن و سال آنها توجه كنید نحوه كتاب خواندن در مورد كودكان در سنین مختلف، تفاوت می‌كند. به هنگام كتاب خواندن می‌توانید صدای خود را تغییر دهید و حتی از ایما و اشاره استفاده كنید. با اینكارها كتاب خواندن برای آنها لذت‌بخش و تجربه‌ای شیرین می‌شود. سعی كنید كتاب‌‌هایی را برای آنها انتخاب كنید كه خودشان نیز به آنها علاقمند هستند. كودكان كوچكتر از كتاب‌هایی كه رنگ‌های شاد و نقاشی‌های متفاوت دارند، بیشتر لذت می‌برند.

 

برچسب ها: کتاب و کتاب خواندن، فواید کتاب خوانی، کتاب خواندن کودک، کتاب و خواندن، رابطه کودک با کتاب تعداد بازديد: 663 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز