Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:10

1
اسفند
چگونه از كودك خدافظی كنيم؟

چگونه از كودك خدافظی كنيم؟

زمان بازگشت شما زمان بسیاری مهمی برای یاد دادن خداحافظی كردن به كودك است. وقتی كه به خانه بر می‌گردید، برای چند دقیقه هم كه شده به او توجه ویژه‌ای كنید.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

زمان آن رسیده است كه خانه را به قصد محل كار ترك كنید. به محض آنكه خانه را ترك می‌كنید، و او را به دست پرستار، مربی مهد و یا نزدیكان می‌سپارید. كودك‌تان شروع به گریه می‌كند، لگد می‌زند و یا حتی جیغ می‌كشد. احساس عذاب وجدان به سراغ‌تان می‌آید و از اینكه خانه را در چنین شرایطی ترك می‌كنید، آشفته و ناراحت هستید؛ اما چه كار می‌توانید بكنید؟

این اتفاقات احساس بدی به شما می‌دهند؛ اما به خاطر داشته باشید كه رفتارهای كودك‌تان كاملاً طبیعی است. كودكان خردسال به سختی می‌توانند دوری از والدین را تحمل كنند، اما این كار باید انجام شود و آنها خداحافظی كردن را یاد بگیرند. كودك باید بداند كه با وجود ترك خانه، باز هم به زودی به خانه بر می‌گردید.

این كج خلقی نشان می‌دهد كه او شما را بسیار دوست دارد. كودكان وقتی كه می‌فهمند والدین‌شان بعد از ترك خانه دوباره پیش آنها بر می‌گردند، بیشتر احساس امنیت كرده و سریع‌تر با شما خداحافظی می‌كنند؛ چرا كه می‌دانند چند ساعت دیگر دوباره شما را می‌بینید.  

آسان‌تر خداحافظی كنید؟
برخی كارها به شما كمك می‌كنند تا كودك خود را آماده این موضوع كنید: بگذارید كودك‌تان بداند چه انتظاری باید از شما داشته باشد. به او بگوئید كه وقتی از خانه خارج می‌شوید، چه می‌شود. وقتی كه او را به مادر بزرگش می‌سپارید، مادر بزرگ به او شیرینی می‌دهد. در مورد زمان بازگشت‌تان به خانه بیشتر به او توضیح دهید و از یك قالب زمانی استفاده كنید تا مفهوم حرف‌های شما را بهتر درك كند.

مثلا به او بگویید وقتی كه چُرت بعد از ظهرش را تمام كرد، شما به خانه بر می‌گردید. اگر موقع خروج از خانه مجبور هستید كودك‌تان را جایی به غیر از خانه خودتان بسپارید، پتو و عروسك مورد علاقه‌اش را نیز همراه او ببرد تا در نبود شما با وجود چیزهای مورد علاقه‌اش احساس امنیت و راحتی بیشتری كند. به كودك‌تان بگویید كه قصد دارید از خانه بیرون بروید.

در این‌گونه مواقع خداحافظی كردن از كودك و مطلع ساختن او از اینكه می‌خواهید برای ساعاتی خانه را ترك كنید، بسیار منطقی‌تر و بهتر از آن است كه بی‌اطلاع و یواشكی ناپدید شوید. او با خداحافظی كردن شما احساس امنیت بیشتری خواهد كرد و خداحافظی كردن را سریع‌تر یاد می‌گیرد. خداحافظی خود را كوتاه و خلاصه كنید.

برای لحظه‌ای كوتاه او را در آغوش بگیرید، ببوسید و سپس خانه را ترك كنید. خداحافظی‌های مفصل و طولانی، جدایی را برای هر دوی شما سخت‌تر می‌كند. همیشه به یك شكل از او خداحافظی كنید تا به آن عادت كند. عادت كردن به یك وضعیت همیشگی به او احساس اطمینان و آرامش بیشتر می‌دهد.

شاید به هنگام ترك خانه شاهد اشك‌های او باشید كه از صورتش جاری می‌شوند؛ اما به خاطر داشته باشید كه او چند لحظه بعد رفتن شما را فراموش می‌كند و سرش گرم بازی و شادی می‌شود.

اگر باز هم از اینكه او را در این شرایط رها كرده‌اید، نگران و ناراحت هستید، برای آرامش دادن به خودتان می‌توانید: غذای مورد علاقه‌ كودك‌تان را تهیه كنید و به پرستارش سفارش كنید برای كودك‌تان قصه بگوید. بعد از رسیدن به محل كارتان به پرستار یا هر كس دیگری كه از فرزندتان مراقبت می‌كند، تلفن بزنید و حال كودك‌تان را جویا شوید. 

بعد از بازگشت به خانه 
زمان بازگشت شما زمان بسیاری مهمی برای یاد دادن خداحافظی كردن به كودك است. وقتی كه به خانه بر می‌گردید، برای چند دقیقه هم كه شده به او توجه ویژه‌ای كنید؛ مثلاً به او بگویید «وای از اینكه دوباره پیش تو برگشتم، خیلی خوشحالم، بیا كمی با هم بازی كنیم. به من بگو وقتی كه در خانه نبودم، چه كارهایی انجام دادی؟» زمان بیشتری را با او باشید.

از پرستار و یا شخصی كه كودك‌تان را به او می‌سپارید سوال كنید كه در این مدت، كودك‌تان چگونه بوده و چه كارهایی انجام داده است. اگر كودك كمی به شما بی‌توجهی نشان داد، تعجب نكنید. گاهی اوقات او آنقدر سرگرم بازی می‌شود كه فراموش می كند زمان بازگشت شما فرا رسیده.

گاهی هم از رفتن شما عصبانی است و با سردی در رفتارش می‌خواهد عصبانیت خود را نشان دهد؛ ولی با این وجود او خداحافظی كردن را در تمام این لحظات یاد می‌گیرد.  گاهی اوقات والدین مجبورند برای چند روز فرزندشان را ترك كنند. برای جدایی‌های طولانی مدت تحمل پذیرتر باشند.

عكس‌های خانوادگی‌تان را به كودك بدهید تا در نبود شما آنها را تماشا كند. یكی از لباس‌های مورد علاقه خود یا همسرتان را در نزدیكی‌اش بگذارید تا او احساس امنیت بیشتری كند. صدای خود را در حالی كه برایش قصه می‌گویید، ضبط كنید تا در نبودتان به آن گوش كند. كودكان برای پذیرفتن تغییرات نیاز به زمان بیشتری دارند؛ بنابراین باید صبور باشید. آنها به والدین آرام و مطمئن نیاز دارند. برای آنكه مفهوم خداحافظی كردن را بفهمند، نیاز به فرصت‌های بیشتری است.

 

برچسب ها: تربیت کودک، پرستار کودک، خداحافظی با کودک، جدا شدن از کودک، ترک کودک تعداد بازديد: 596 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز