Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 17:19

29
آذر
كودك، كامپيوتر و تلويزيون - بخش اول

كودك، كامپيوتر و تلويزيون - بخش اول

از 12 تا 18 ماهگی كودكان شیفته كامپیوتر یا تلویزیون می‌شوند؛ به ویژه وقتی می‌بینند بزرگ‌ترها به آن علاقه خاصی نشان می‌دهند.

مترجم: فاطمه مهدی‌پور

 

 

از 12 تا 18 ماهگی كودكان شیفته كامپیوتر یا تلویزیون می‌شوند؛ به ویژه وقتی می‌بینند بزرگ‌ترها به آن علاقه خاصی نشان می‌دهند. از سه سالگی به بعد كامپیوتر بخشی از دنیای همه كودكان می‌شود. و خیلی زود كار با آن را می‌آموزند. در این مطلب توانمندی‌های كودكان را در خصوص استفاده از كامپیوتر ذكر می‌كنیم و به شما می‌گوییم چه رفتاری در پیش بگیرید تا فرزندتان به بهترین نحو از كامپیوتر استفاده كند. 

رابطه كودك و كامپیوتر در سنین مختلف 

 9 ماهگی: در این سن اختیار با شماست و تمام كارها را شما انجام می‌دهید و كودك فقط نظاره‌گر است. در واقع كامپیوتر كاركرد تلویزیون را برای كودك دارد.

 18 ماهگی: كودك سعی دارد سر از كار شما در بیاورد؛ به همین دلیل در كارهایی كه انجام می‌دهید سرك می‌كشد و می‌خواهد با شما شریك شود.

 در 2 سالگی كودك به تدریج طرز هدایت ماوس را یاد می‌گیرد.

 در 3 سالگی رهنمون‌های شما را دنبال می‌كند و كم‌كم می‌تواند به تنهای گلیم خود را از آب بیرون بكشد.

 در 4 سالگی كامپیوتر بخشی از زندگی روزمره كودك می‌شود.

كودك و كامپیوتر: محاسن و معایب

كامپیوتر كودكان را مجذوب می‌كند؛ اما زمان می‌برد تا فرزند شما در زمینه استفاده از كامپیوتر حرفه‌ای شود. استفاده از ماوس و صفحه كلید برای بچه‌های كوچك‌تر سخت است و تمركز زیادی می‌طلبد. ممكن است كودكان كم سن خیلی زود كار با كامپیوتر را نیاموزند و این امر باعث احساس شكست و دلسردی آنها شود. توجه داشته باشید كه زمان استفاده از كامپیوتر را محدودتر كنید.

اگر از این دستگاه به درستی و بموقع استفاده شود، وسیله‌ای برای بالا بردن هشیاری فرزند شما خواهد بود. برای كودكان زیر سه سال آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد این است كه بتواند ماوس را به حركت در بیاورد، دكمه‌ها را فشار دهد و ... اما از سه سالگی كودك شروع به استفاده از كامپیوتر می‌كند، به بازی‌های كامپیوتری علاقه نشان می‌دهد و دوست دارد وقت خود را با چنین بازی‌هایی سپری كند.

با این وجود دست كودك‌تان را بگیرید و سری هم بیرون بزنید و به پارك یا اماكن عمومی و تفریحی بروید. این‌گونه وقت گذراندن، در كنار فرزندتان بهتر از آن است كه او را در مقابل صفحه كامپیوتر رها كنید. توجه داشته باشید تجربیاتی كه كودكان به صورت عینی در حین بازی كردن كسب می‌كنند، نخستین مراحل آماده‌سازی آنها برای ورود به دنیای واقعی است. بنابراین با نشاندن كودك در پای كامپیوتر او را از بازی و تحرك محروم نسازید!

كودك و كامپیوتر: چگونه همراه خوب فرزندان‌تان باشید؟!

برای شروع، صفحه كلیدی انتخاب و خریداری كنید كه دكمه‌های درشتی داشته باشد.كودك را در فاصله 50 سانتی‌متری دستگاه بنشانید و هر جلسه استفاده از آن را به ده دقیقه محدود كنید.  وقتی دیدید كودك‌تان با خشونت ماوس را می‌كشد یا روی صفحه می‌كوبد، از كوره در نروید و بدانید كه كودك اولین مراحل شناخت خود را از كامپیوتر طی می‌كند.  در جلسات نخست شروع كار با كامپیوتر، كودك را روی زانوهای‌تان بنشانید و كنارش بمانید تا به او دلگرمی و قوت قلب بدهید. به او توضیح بدهید چه كارهایی باید انجام دهد و چه انتظاراتی از او دارید. 

 بازی‌هایی را انتخاب كنید كه در بالا بردن توانمندی شنیداری و دیداری كودك مؤثر باشد و در وجود او ایجاد خلاقیت كند.  مهم‌تر از همه اینكه به گروه سنی بازی‌ها كه روی برچسب آنها درج می‌شود توجه كنید و به دنبال بازی‌هایی كه از توان كودك شما خارج و یا دارای صحنه‌های خشونت‌بار است، نباشید!.جعبه جادویی یا همان تلویزیون برای كودكان جذابیت فراوانی دارد، ولی فراموش نكنید كه در هر رده سنی، زمان استفاده از برنامه‌های تلویزیون حد و اندازه مشخصی دارد كه بیشتر از آن برای كودك شما مشكل‌ساز خواهد شد.

ادامه مطلب

برچسب ها: کودک و تلویزیون، دیدن تلویزیون برای کودک، مضرات فیلم و تلویزیون برای کودک، ندیدن تلویزیون، استفاده درست از کامپیوتر برای کودک تعداد بازديد: 806 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز