Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 13:09

15
شهریور
دلایل سفید شدن موی سر کودکان

دلایل سفید شدن موی سر کودکان

خاکستری یا سفید شدن موهای سر یک نشانه عادی و طبیعی از پیری است، اما گاهی این اتفاق می‌تواند در دوران کودکی رخ دهد. با آنکه معمولا شرایط حادی را ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی هم ندارد، ولی قطعا والدین با مشاهده سفید شدن موی سر کودک

تحریریه زندگی آنلاین : خاکستری یا سفید شدن موهای سر یک نشانه عادی و طبیعی از پیری است، اما گاهی این اتفاق می‌تواند در دوران کودکی رخ دهد. با آنکه معمولا شرایط حادی را ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی هم ندارد، ولی قطعا والدین با مشاهده سفید شدن موی سر کودک یا نوجوان خود دچار ترس و وحشت می‌شوند. این نگرانی فقط محدود به والدین نمی‌باشد و بیشتر از آن خود کودکان نیز دچار اضطراب می‌شوند. ما در این مقاله، به این اتفاق که در برخی از کودکان بروز می‌کند، می‌پردازیم و دلایل آن را بیان می‌کنیم. ضمنا به برخی روش‌های درمانی آن نیز می‌پردازیم.

 

دلایل احتمالی خاکستری (سفید) شدن موهای سر کودکان

رنگ موهای سر به دلیل وجود رنگدانه‌های ملانین است. رنگ موهای سر به خاطر کاهش تعداد ملانین‌ها کم‌کم رو به سفید شدن می‌رود. این اتفاق معمولا در آغاز مرحله پیری به وجود می‌آید، ولی گاهی هم تحت تاثیر عوامل دیگر، در سنین بسیار پایین شروع به سفید شدن می‌کند.

بیشتربخوانید:

کچل کردن سر کودک تأثیری در رشد مو ندارد

 

این عوامل عبارتند از:

1- ژنتیک: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل پیری زودرس و سفیدی موها، ژنتیک است. طبق مطالعات انجام شده، در چنین شرایطی سفید شدن موها غیر قابل اجتناب است.

2- سوء‌تغذیه و مشکلات مربوط به آن: کمبود برخی ویتامین‌ها که مهم‌ترین آنها ویتامین B12 است، منجر به سفیدی موها می‌شود. یک مطالعه تحقیقاتی در مورد جمعیت جوان هند، سفیدی زودرس موها را به کمبود کلسیم و ویتامین‌های B12  و D3 مرتبط می‌داند.

3- وضعیت جسمی و شرایط پزشکی: بیماری‌های ژنتیکی و خود ایمنی مانند سندرم ورنر، ویتیلیگو و بیماری تیروئید باعث سفیدی زودرس موها می‌شوند.

4- استفاده از محصولات مصنوعی برای موها: استفاده از برخی شامپوها، رنگ‌ها و لوسیون‌هایی که مواد شیمیایی در آنها وجود دارد نیز می‌تواند منجر به سفیدی زودرس موها شود.

5- عوامل دیگر: برخی از عوامل خارجی مثل استرس، قرار گرفتن در معرض آلودگی شدید هوا و اشعه ماوراء بنفش نیز ممکن است باعث سفیدی زودرس موها شود.

در واقع هیچ دلیل واحد و مشخصی برای ایجاد سفیدی موهای سر در کودکان وجود ندارد. این حالت می‌تواند نتیجه یک عامل یا ترکیبی از چند عامل باشد.

 بیشتربخوانید:

مضرات رنگ مو در دوران بارداری

 آیا سفیدی زودرس مو در کودکان قابل درمان است؟

همان‌طور که دلیل به وجود آمدن آن خیلی مشخص نیست، برای درمان هم روش خاصی وجود ندارد. برخی از دلایل سفید شدن موها به خاطر ژن‌های معیوب و یا حتی شرایط خودایمنی بدن است و درمانی ندارد. به هر حال بهترین کار این است که با یک متخصص مشورت کنید. داشتن یک رژیم غذایی مغذی و سالم و مصرف برخی مکمل‌های غذایی (طبق نظر پزشک) ممکن است منجر به کاهش سفیدی موها شود.

محافظت از موها در برابر اشعه‌های خورشید و آب و هوای بسیار آلوده و داشتن یک برنامه خواب منظم و تلاش برای مدیریت استرس و کنترل آن نیز به این شرایط کمک می‌کند و باعث کاهش سفیدی‌های موها می‌شود.

 

 آیا می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد؟

اگر دلیل آن ژنتیک باشد، قابل جلوگیری نیست، اما اگر در اثر شرایط پزشکی تا سبک زندگی و برخی عادات ویژه ایجاد شده باشد، احتمالا می‌توانید از آن جلوگیری کنید و جلوی تشدید آن را بگیرید.

 

 چند نکته برای جلوگیری از پیری زودرس موهای سر

1- مطابق با مطالعات انجام شده، ماساژ دادن کف سر با روغن نارگیل باعث افزایش جریان خون در آن قسمت‌ها می‌شود و به حفظ رنگ موها کمک کرده و از سفید شدن آنها جلوگیری می‌کند.

2- افزودن ویتامین B12 و کلسیم بیشتر به برنامه غذایی، باعث می‌شود که مواد مغذی به فولیکول‌های مو برسد و از سفید شدن آنها جلوگیری شود.

3- اگر فرد دچار بیماری خاصی است، درمان بیماری نیز به بهبود شرایط کمک می‌کند.

4- استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها هم می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند. از غذاهایی که آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند، مانند انواع توت‌ها، انار، گوجه‌فرنگی و گردو  بیشتر استفاده کنید.

5- برخی روش‌های سنتی در این باره موثر نیستند.

روش‌های جلوگیری ممکن است در همه کودکان یک نتیجه را ندهد. علاوه بر آن برخی از کودکان به روش‌های درمانی حساسیت دارند.

 

 آیا کندن و جدا کردن موهای سفید مشکل‌ساز است؟

اگر باور کرده‌اید که با کندن و جدا کردن هر موی سفید، به جای آن چند موی سفید در می‌آید، کاملا در اشتباه هستید. این یک باور قدیمی نادرست است.

کندن موهای سر از این بابت که می‌تواند به فولیکول صدمه بزند و باعث ایجاد اسکار و یا حتی عفونت شود، توصیه نمی‌شود.

 

 آیا موهای سفید می‌توانند دوباره به طور دائمی سیاه شوند؟

موهای سفید نمی‌توانند به طور طبیعی سیاه شوند. با این حال تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی متعادل ممکن است به جلوگیری از سفیدی موها کمک کند.

 آیا کودکان می‌توانند موهای خود را رنگ کنند؟

این مسئله به سن کودک و میزان سفیدی موها وابسته است. رنگ کردن موهای کودک مدرسه‌ای توصیه نمی‌شود، زیرا رنگ‌ها سرشار از مواد شیمیایی هستند. بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید.

موهای سفید در کودکان چیزی نیست که بر سلامت کلی آنها تاثیر بگذارد. حمایت شما و اطمینان خاطر دادن به آنها از اینکه جای نگرانی نیست، تاثیرات روانی زیادی دارد و همین امر هم باعث کاهش این روند می‌شود.

برچسب ها: ژنتیک، کودکان، مو، سفیدی مو تعداد بازديد: 871 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز