Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:33

6
شهریور
دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

هرکدام از ما که پدر، مادر، یا خواهر و برادر بزرگتر هستیم، می‌دانیم که بچه‌ها چقدر عزیز و ارزشمند هستند. آن‌ها با دست‌ها و پا‌های تپل، صورت گرد و چشمان معصومشان بسیار دوست‌داشتنی هستند.

 هرکدام از ما که پدر، مادر، یا خواهر و برادر بزرگتر هستیم، می‌دانیم که بچه‌ها چقدر عزیز و ارزشمند هستند. آن‌ها با دست‌ها و پا‌های تپل، صورت گرد و چشمان معصومشان بسیار دوست‌داشتنی هستند. می‌توانید ساعت‌ها به آن‌ها خیره شوید و از بغل کردنشان لذت ببرید. بچه‌ها آنقدر ناز هستند که اغلب فراموش می‌کنیم چقدر جالب هستند.
 
بله همه ما زمانی بچه بودیم، و حالا کم و بیش شبیه هم هستیم. اما چیز‌های باورنکردنی زیادی هست که نوزادان را از بزرگتر‌ها متمایز می‌کند. آماده اید با آن‌ها آشنا شوید؟

نوزادان کشکک زانو ندارند
 
دانستنی های فوق العاده جالب درباره نوزادان

بله، شاید ترسناک به نظر برسد، اما حقیقت دارد. نوزادان به جای کشکک زانو یک ساختار غضروفی دارند که شباهت زیادی به کشکک زانو دارد. اما این ساختار تا شش ماهگی شکل نمی‌گیرد. فقدان کشک زانوست که باعث می‌شود بیشتر نوزادان به جای چهار دست و پا رفتن ابتدا روی دست‌هایشان سینه‌مال بروند.

بچه‌ها به محض تولد می‌توانند بخزند
 
دانستنی های فوق العاده جالب درباره نوزادان

تحقیقات موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد که نوزادان در عرض یک ساعت بعد از خشک شدن و گذاشتن روی سینه مادرشان می‌توانند به سمت سینه مادر خزیده و آن را پیدا کنند.

نوزادان تازه به دنیا آمده گریه نمی‌کنند
 
دانستنی های فوق العاده جالب درباره نوزادان

نوزادان در سه هفتگی می‌توانند اشک تولید کنند. غدد اشکی آن‌ها هنوز باید رشد کند؛ بنابراین همه جیغ‌هایی که می‌زنند، چیزی جز بیان خواسته‌ها و نیازهایشان نیست. یادتان باشد آن‌ها تا یک ماهگی گریه نمی‌کنند.

نوزادان با ۳۰۰ استخوان به دنیا می‌آیند
 
دانستنی های فوق العاده جالب درباره نوزادان

وقتی به دنیا آمدیم، ۳۰۰ استخوان داشتیم. به مرور زمان تعدادی از این استخوان‌ها به هم می‌پیوندند و به استخوان جدید و بزرگتری تبدیل می‌شوند، به همین دلیل انسان بالغ ۲۰۶ استخوان دارد. جمجمه نوزادان هم با بزرگسالان فرق دارد، مثلا جمجمه نوزاد استخوان‌های بیشتری دارد که با هم همپوشانی دارند که هنگام تولد به بچه کمک می‌کند. بالای سر نوزاد هم قسمت نرمی به نام ملاج یا فونتانل (Fontanelle) وجود دارد. این قسمت از سر، زایمان را راحت‌تر می‌کند و از آسیب‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

مویی که نوزاد هنگام تولد دارد، می‌ریزد
 
دانستنی های فوق العاده جالب درباره نوزادان

اگرچه نوزاد شما ممکن است با مو‌های مشکی و ضخیم به دنیا بیاید، اما احتمالا این مو روی سرش نمی‌ماند. مویی که نوزاد هنگام تولد دارد، در چند هفته اول می‌ریزد و طی یک سال آینده دوباره رشد می‌کند.

بچه‌ها همیشه خواب آلود هستند
 
دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

چون مغز نوزاد تا ۶۰درصد از کل قندخون بدن را مصرف می‌کند، نوزادان به خواب بیشتری نیاز دارند. آن‌ها چند سال اول می‌توانند به حدی بخوابند که در هر ساعت از روز سه دقیقه و در هر ساعت از شب کمتر از سه دقیقه هوشیار باشند.

نوزادان ۳۰۰ بار در روز می‌خندند
 
دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

بزرگسالان تنها ۶۰ بار در روز می‌خندند، اما نوزادان ۳۰۰ بار. البته از زمانی که یاد می‌گیرند بخندند؛ یعنی از ماه اول.

نوزادان با لهجه شما گریه می‌کنند
 
دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

گروهی از دانشمندان دانشگاه وورزبورگ دریافتند که نوزادان در سه ماه آخر بارداری زبان محلی مادرشان را متوجه می‌شوند؛ بنابراین می‌توانند بعد از تولد الگو‌های زبانی مادرشان را بشناسند و در گریه‌های خود به کار گیرند. یعنی نوزادان ایتالیایی و آلمانی مثل هم گریه نمی‌کنند.

نوزادان می‌توانند هم‌زمان نفس بکشند و بخورند
 
دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

تا به حال فکر کردید نوزادان چطور می‌توانند کل بطری شیر را بدون توقف برای نفس کشیدن بخورند؟ چون می‌توانند تا هفت ماهگی همزمان بخورند و نفس بکشند.

بچه‌ها موسیقی را که در رحم مادرشان می‌شنیدند می‌شناسند
 
دانستنی‌های فوق‌العاده جالب درباره نوزادان

نوزاد شما احتمالا سلیقه موسیقی شما را می‌شناسند. این به لطف توانایی شنوایی نوزادان در رحم مادرشان اتفاق می‌افتد. تحقیقات دانشگاه هلسینکی نشان می‌دهد که نوزادان آهنگی را که در رحم مادرشان می‌شنیدند تا چهار ماهگی تشخیص می‌دهند. نکته عجیب اینجاست که اگر برای نوزادتان آهنگی پخش کنید که دربارداری گوش می‌دادید، آرام می‌شود.
 
 
منبع: برترینها
 
برچسب ها: نوزاد، تولد، دانستنی های علمی، جالب ترین ها، حقایق عجیب تعداد بازديد: 1021 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز