Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:44

14
تیر
کودکان را به ورزش تشویق كنید (2)

کودکان را به ورزش تشویق كنید (2)

متخصصان معتقدند کودکان نباید در طول روز بیش از یک الی دو ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی با رایانه یا سایر کارهای مشابه کنند.

 

اجازه دهید فرزندتان فعالیت‌های مختلف را امتحان کند. شاید مدتی طول بکشد تا فرزندتان بتواند به یک نتیجه کلی برسد. به او زمان کافی برای آزمون و خطا و انتخاب بدهید.

با او همبازی شوید

کودکان دوست دارند پدر یا مادرشان در بازی آنها شرکت کند. در واقع آنها از بازی کردن با والدین لذت می‌برند. پس بهتر است برای تشویق فرزندتان به افزایش فعالیت بدنی، با او همراه شوید. فرزندتان را به کوه ببرید و با هم کوهنوردی کنید. با هم دوچرخه سواری کنید یا در حیاط خانه لی لی بازی کنید.

لازم نیست برای ورزش کردن ابزار و تجهیزات خاص و پیشرفته در اختیار داشته باشید. کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید. می‌توانید بازی‌های سنتی و بازی‌هایی که خودتان در زمان کودکی دوست داشتید را به فرزندتان آموزش دهید و خودتان نیز با او همبازی شوید.

تماشای تلویزیون را محدود کنید

متخصصان معتقدند کودکان نباید در طول روز بیش از یک الی دو ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی با رایانه یا سایر کارهای مشابه کنند. اما متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان بیش از چهار الی پنج ساعت از زمان خود را صرف این فعالیت‌های منفعلانه می‌کنند.

والدین در کاهش این زمان نقش مهمی دارند. فرزندتان را تشویق کنید در حیاط خانه یا محیط مناسب دیگری بازی کند و برای او وقت بگذارید. تلویزیون یا رایانه را از اتاق شخصی کودک خارج کرده و در قسمت مشترک خانه قرار دهید تا بتوانید نظارت کافی بر کودک داشته باشید.

دوستان فرزندتان را دعوت کنید

کودکان عاشق بازی با دوستان و هم سن و سالان خودشان هستند. یک یا چند نفر از دوستان فرزندتان را به خانه خود دعوت کنید و اجازه دهید با فرزندتان بازی کند. حتی می‌توانید با اجازه والدین کودکان یا حتی با همراهی آنها، کودکان را به پارک یا یک زمین بازی ببرید.

برخی کودکان عضویت در باشگاه‌های ورزشی را دوست ندارند اما اگر بدانند دوستشان آنها را همراهی خواهد کرد، نه تنها از این پیشنهاد بدشان نمی آید، بلکه از آن استقبال هم می‌کنند. پس به دنبال دوستی با شرایط مشابه فرزندتان باشید تا بتوانید بدین وسیله او را به افزایش فعالیت بدنی و ورزش ترغیب کنید.

مثبت و مشوق باشید

اگر فرزندتان اهل فعالیت و ورزش نیست، اما در انجام حرکات ورزشی خاصی استعداد دارد، او را تشویق کنید، حتی اگر آن حرکت معمولی و غیر مهم به نظر بیاید. کودکانی که ورزش نمی‌کنند حس خوبی راجع به خودشان و توانایی‌های بدنی شان ندارند. به همین دلیل هم نیازمند تشویق دیگران، خصوصا والدین خود هستند.

با اینکار، اعتماد به نفس کودک بالا می‌رود و به تدریج جرات پیدا می‌کند سایر فعالیت‌های ورزشی را نیز امتحان کند و از آنها لذت ببرد. غر زدن و نظرات منفی نه تنها به افزایش فعالیت آنها کمکی نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود کودک از خودش و شرایط فیزیکی اش متنفر شود و اعتماد به نفسش کاهش یابد.

یک برنامه منظم و دائم تنظیم کنید

ورزش کردن نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز ضروری است. همه اعضای خانواده باید در طول روز فعالیت فیزیکی داشته باشند و ورزش کنند. پس برای ورزش یک برنامه منظم و همیشگی تنظیم کنید. ورزش کردن باید مثل رفتن به مدرسه، رفتن به محل کار، خرید روزانه، تمیز کردن خانه، میل کردن غذا و بسیاری فعالیت‌های همیشگی دیگر به صورت روزانه باشد.

نوع نگاه شما نیز به عنوان بزرگترین الگوی فرزندتان به ورزش و فعالیت بدنی بسیار مهم است. به فرزندتان نشان دهید که ورزش کردن یک فعالیت اضافی و خارج از برنامه نیست، بلکه جزء جدایی ناپذیر زندگی است که باید در اولویت قرار گیرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- کودکان را به ورزش تشویق كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک و تلویزیون، کودک و رایانه، تشویق کودکان، بازی در کودکان، همبازی با کودک، تماشای تلویزین و کودک تعداد بازديد: 549 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز