Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 17:29

26
اسفند
روش صحیح حمام كردن نوزاد (2)

روش صحیح حمام كردن نوزاد (2)

محل شستشوی نوزادتان باید جایی باشد كه هم شما دلهره و اضطراب نداشته باشید و هم كودك‌تان احساس راحتی و آرامش كند.

 

در اوایل سه ماهگی كودك شما حتماً به حمام رفتن علاقه‌مند می‌شود. شما می‌توانید نوزاد خود را در یك وان كوچك پلاستیكی یا حتی سنیك ظرفشویی آشپزخانه بشویید؛ اما حواستان حتماً به شیر آب گرم باشد. وان را در هر نقطه از خانه كه هوای بهتر و مناسب‌تر و ایمنی بیشتری دارد و تمیزتر است، بگذارید و حتماً لازم نیست نوزاد خود را در حمام بشویید.

محل شستشوی نوزادتان باید جایی باشد كه هم شما دلهره و اضطراب نداشته باشید و هم كودك‌تان احساس راحتی و آرامش كند. قبل از آنكه اقدام به شست‌و شوی او كنید، نسبت به موقعیتی كه قرار گرفته است، مطمئن شوید. لباس‌های تمیزی را كه می‌خواهید بلافاصله بعد از خشك كردن تنش كنید، كنار دست خود بگذارید.

در وان حمام كودك كمی آب بریزید (حدود 5 سانتی‌مترو برای كودكان بزرگ‌تر 10- 13 سانتی‌متر). دمای آب بهتر است 36 درجه سانتی‌گراد باشد. برای جلوگیری از خشكی پوست او می‌توانید مقداری روغن حمام داخل آب بریزید. نوزادان معمولاً نیازی به استفاده از شامپو برای شست و شوی سرشان ندارند.

وقتی كه كودك خود را حمام می‌گیرید، به هیچ‌چیز دیگر به غیر از او توجه نكنید؛ مثلاً صدای زنگ در یا زنگ تلفن و یا هر چیز دیگری كه ممكن است برای لحظه‌ای كوتاه حواستان را پرت كند.

 قبل از آنكه لباس نوزاد را از تنش در آورید، با یك تكه پارچه پنبه‌ای بسیار نرم كه به آب ولرم آغشته است، چشم‌های او را پاك كنید و بعد صورت، چشم‌ها و بینی او را به طور كامل با آب بشویید. همان‌طور كه نوزاد خود را در آغوش گرفته‌اید او را داخل وان بگذارید و با آرامی و لطافت بسیار كم‌كم روی سر او آب بریزید.

موهای نوزاد را هفته‌ای یك یا دوبار بشویید (بهتر است فقط از آب برای شست و شو و حمام استفاده كنید). هرگز، حتی یك لحظه هم نوازد خود را در آن حال رها نكنید؛ زیرا نوزادان خیلی سریع لیز می‌خورند و بدون كوچك‌ترین صدایی خفه می‌شوند. بعد از شستن، او را به آرامی از وان در آورده و با یك حوله نرم او را خشك كنید.

او را در حوله بپیچید و با دقت و آرامش همه جای بدنش (پشت گوش‌ها، زیرچانه و گردن و سایر قسمت‌ها) را خشك كنید. اگر پوست او خشك است، می‌توانید مقدار كمی لوسیون ملایم یا پارافین نرم سفید و یا روغن سركه روی پوستش بمالید. یك تكه پارچه یا حوله یا پتوی نرم و پرزدار را در جای مناسبی پهن كرده و نوزادتان را روی آن بگذارید و شروع به پوشاندن لباس‌هایش كنید.

برخی از نوزادان واقعاً از حمام گرفتن لذت می‌برند و احساس آرامش می‌كنند. اگر نوزاد شما این‌گونه است، می‌توانید هر روز او را حمام كنید؛ اما در نظر داشته باشید كه حمام كردن وقتی لازم و ضروری است كه به طور كلی نوزادتان كثیف شده باشد.

از طرفی، از آنجا كه برخی نوزادان پوست خشك و حساسی دارند و سریع پوسته پوسته می‌شود، زیاد حمام گرفتن باعث كاهش روغن طبیعی پوست می‌شود و به این ترتیب بیشتر خشك و حساس می‌شود. 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- روش صحیح حمام كردن نوزاد- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: لباس نوزاد، شست و شوی نوزاد، حمام رفتن نوزاد، محل شستشوی نوزاد، وان حمام كودك، شامپو نوزاد، روغن بدن نوزاد تعداد بازديد: 706 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز