Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 14:28

23
آذر
10 توصيه مهم به والدين برای تضمين سلامت بازی فرزندان

10 توصيه مهم به والدين برای تضمين سلامت بازی فرزندان

الگوسازی از رفتارهای سالم در استفاده از سرگرمی‌های الكترونیكی امری حیاتی برای کودکان است.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

داشتن یك رژیم رسانه‌ای سالم 

میزان استفاده معتدل: 1 یا 2 ساعت در روز

محتوا: كمبود محتواهای آسیب‌رسان از قبیل محتواهای خشونت‌آمیز، ترسناك، تحریك‌آمیز، تبعیض‌آمیز و گرایش به بازی‌هایی با محتواهای آموزشی و بازی‌های رایانه‌ای حركتی.

والدین باید این نكته را به خاطر داشته باشند كه اگر فرزندانشان درباره بازی‌های رایانه‌ای چیزهای بیشتری از آنها بدانند اما آنها نیز چیزهای بیشتری از فرزندانشان درباره محتوای رسانه‌ای می‌دانند.

چك كردن و كنترل تناسب سن فرزندان با بازی رایانه‌ای كه قرار است بازی كنند؛ به خصوص برای كودكان كمتر از 8 سال. 

قرار دادن هر نوع وسیله بازی در خارج از اتاق فرزندان

این كار معمولا به كاهش میزان استفاده فرزندان از بازی‌های رایانه‌ای و تعدیل در چگونگی استفاده از این بازی‌ها توسط آنها كمك می‌كند. 

آگاهی داشتن والدین نسبت به بازی‌هایی كه فرزندانشان می‌كنند و تماشای بازی كردن آنها 

تحقیقات نشان می‌دهند كه تماشای بازی كردن فرزندان توسط والدین، با مسائلی نظیر زمان بازی كردن، رفتار پرخاشگرانه و شاخص توده بدنی همبستگی منفی دارد (موجب كاهش آنها می‌شود) و با مسائلی نظیر میزان خوابیدن فرزندان، رفتارهای داوطلبانه اجتماعی و عملكرد تحصیلی دارای همبستگی مثبت می‌باشد (موجب افزایش آنها می‌شود). 

تنظیم زمانی آزاد از بازی كردن قبل از زمان خواب

متخصصان خواب توصیه می‌كنند كه 2 ساعت پیش از خواب، استفاده رسانه‌ای صورت نگیرد زیرا تاثیرات نور آبی صفحه تصویر موجب اختلال در عملكرد هورمون‌های خواب می‌شود. 

با فرزندان خود در بازی كردن‌های رایانه‌ای مشاركت فعال داشته باشید

این كار خصوصا اگر بازی رایانه‌ای موجب وحشت، آشفتگی و ناراحتی كودكان شود و یا خشونت یا رفتار ضداجتماعی در آن به نمایش درآید، اهمیت می‌یابد. حضور والدین در كنار فرزندان برای قرار دادن محتوای بازی در یك زمینه غیر از بازی و كمك به آرام كردن كودكان و یا نوجوانان در صورت نیاز، بسیار مهم است. همراهی و  بازی كردن با فرزندان می‌تواند كمك كننده باشد، اما برای اینكه این همراهی سودمند واقع شود، والدین باید در ارتباط برقرار كردن با كودك در حین بازی كردن بسیار فعال باشند. 

ترغیب به انجام دادن بازی با شیوه ایمن 

اجتناب از وضع اندامی نامناسب در حین بازی كردن

اجتناب از حركات تكراری و یكنواخت

تامین فضای كافی برای بازی‌های رایانه‌ای 

افزایش زمان فعالیت‌های فیزیكی نسبت به زمان بازی كردن فرزندان با بازی‌های رایانه‌ای 

این كار آسانی نیست، اما در دنیای امروز، والدین باید فرصت‌های سرگرمی زیادی را برای موقعیت روزانه فرزندانشان فراهم كنند. این فرصت‌ها می‌تواند شامل جایگزینی بازی‌های رایانه‌ای حركتی با بازی‌های رایانه‌ای نشسته باشد. ضمنا،‌ این فرصت‌ها باید شامل فعالیت‌های فیزیكی دنیای واقعی نیز باشد. 

استراحت فرزندان پس از هر 30 دقیقه بازی كردن با بازی‌های رایانه‌ای

این كار، نشستن و سكون طولانی مدت و همچنین تاثیرات به نزدیك نگاه كردن مستمر را كاهش می‌دهد و به انتقال شخص از بازی كردن به فعالیت‌های دیگر كمك می‌كند. 

الگوسازی برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و مشاركت در فعالیت‌های دنیای واقعی

كودكان از والدین خود تقلید می‌كنند، بنابراین الگوسازی از رفتارهای سالم در استفاده از سرگرمی‌های الكترونیكی امری حیاتی برای آنها است. كودكان احتمالا اگر والدینشان فعالیت فیزیكی داشته باشند، بیشتر از آنها فعال هستند. براساس یافته‌های پژوهشی، برنامه‌هایی كه اوقات خانوادگی را جایگزین اوقات بازی كردن می‌كردند، از سوی كودكان با مقاومت اولیه مواجه شدند اما پس از 6 ماه، كودكان اوقات همراه با خانواده را به اوقات بازی كردن ترجیح می‌دهند. 

وضع و اجرای قوانینی درباره بازی كردن فرزندان

این قوانین می‌تواند شامل محدودیت زمانی برای بازی كردن فرزندان (از قبیل حداكثر 2 ساعت در روز اجازه استفاده از رسانه‌های سرگرم كننده و یا وضع همین قانون اما به صورت هفتگی) و محدودیت‌های محتوایی شود.

 

برچسب ها: کودک و بازی، سلامت بازی فرزندان، کودک و بازی های رایانه ای، قوانین بازی کودک، رژیم رسانه‌ای سالم تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز