Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:55

22
آذر
ترغيب‌كردن ‌كودكان به ورزش - بخش اول

ترغيب‌كردن ‌كودكان به ورزش - بخش اول

ذهن سالم در كنار جسم سالم از مزایای اصلی ورزش كردن است و برای رسیدن به این هدف باید كودكان را از همان دوران خردسالی تشویق به ورزش كردن نمایید.

تحریریه مجله کودک سالم

 

 

ورزش كردن در كودكان فقط با هدف رقابت كردن انجام نمی‌شود. در واقع هدف اصلی ایجاد سرگرمی و حفظ سلامت بیشتر آنهاست. آنها از طریق ورزش كردن مهارت‌های خود را تقویت می‌كنند، اندام متناسب‌تری پیدا می‌كنند. در یك گروه قرار می‌گیرند و كار گروهی یاد می‌گیرند، دوست پیدا می‌كنند و از برخی رقابت‌ها لذت می‌برند. در كشور ایتالیا (طبق آمار و ارقام به دست آمده) حدود 36 درصد از كودكان 41-5 ساله و 97 درصد از بزرگسالان 71-51 ساله به طور مرتب ورزش می‌كنند.

 وقتی كه كودك اصلا به ورزش كردن علاقه ندارد

اگر كودكتان اصلا دوست ندارد ورزش كند، بهتر است كه قبل از تشویق كردن او به اینكار علت این موضوع را جویا شوید. شاید علت این بی‌میلی در واقع بی‌علاقه بودن به ورزش خاصی است و یا اینكه یكی از علل زیر باعث آن می‌شود:

او فكر می‌كند در این كار (ورزش كردن) نمی‌تواند به اندازه كافی خوب باشد.

او می‌خواهد در اوقات فراغتش كار دیگری انجام دهد.

به ورزش دیگری علاقه دارد.

 از اینكه در حین ورزش كردن، به او كمی فشار وارد شود، ناراضی است.

 خسته می‌شود و این حالت را دوست ندارد.

 مربی ورزشی و یا سایر اعضاء گروه را دوست ندارد.

 به نظر او ورزش كردن كار بسیار دشواری است.

اگر به هیچ وجه نمی‌توانید كودك خود را تشویق به ورزش كردن در یك رشته خاص ورزشی كنید، می‌توانید برخی ورزش‌های دیگر را با او تجربه كنید مثل پیاده‌روی كردن به صورت خانوادگی یا با دوستان، یوگا و... این فعالیت‌های فیزیكی او را از نظر جسمی و روانی آماده ورزش كردن می‌كند. دوچرخه سواری كردن، نیز باعث تقویت و ثبات بیشتر فیزیكی در او می‌شود.

كودكان نسل ما، متاسفانه با بسیاری كمبودها از جمله كمبود بازی و نشاط مواجه هستند. در واقع ما تلاش می‌كنیم كه برای آنها امكانات بیشتری فراهم كنیم ولی فرصت بازی‌های كودكانه و جست‌وخیز و شادی را از آنها می‌گیریم. در زمان‌های گذشته كودكان امكانات و فضای بیشتری برای بازی در كنار هم، مسابقه دادن و تفریح كردن داشتند.

بچه‌ها هر روز كه از مدرسه تعطیل می‌شدند تا غروب مشغول بازی و جست‌وخیز بودند. آنقدر ورزش و بازی می‌كردند كه كاملا خسته می‌شدند ولی در طی چند سال اخیر میزان ورزش كردن و بازی در آنها بسیار كاهش یافته است و به همین دلیل نیز اختلالات روحی – روانی در آنها روز به روز بیشتر می‌شود. نگرانی، استرس و افسردگی بسیار زیاد شده است تا جائیكه طبق آمار و ارقام، تعداد خودكشی نوجوانان 24-15 ساله، طی سال‌های اخیر دو برابر شده است.

مزایای ورزش كردن

ذهن سالم در كنار جسم سالم از مزایای اصلی ورزش كردن است و برای رسیدن به این هدف باید كودكان را از همان دوران خردسالی تشویق به ورزش كردن نمایید. ورزش كردن فرصتی را فراهم می‌كند تا كودكتان در یك گروه باشد و برخی تجربیات مثل تلاش كردن و به دست آوردن و گاه از دست دادن و مقابله كردن با حس شكست را به دست می‌آورد. ورزش كردن به كودكتان یاد می‌دهد كه تلاش بسیار كند حتی اگر پیروز نشود. در واقع تلاش او است كه اهمیت دارد نه نتیجه بازی!

در مورد ورزش كردن مهم‌ترین الگوی فرزندتان، خودتان هستید. رفتارهای شما تاثیر بسیار زیادی روی فرزندتان دارد. هر چه می‌گویید و رفتار می‌كنید، بازخورد مثبت و منفی دارد. حتی وقتی كه با او حرف می‌زنید، لحن كلام و نوع صدایتان نیز برای او تعیین كننده است. اگر به خاطر باخت و ناموفق بودن، با او با خشونت و عصبانیت حرف بزنید، در واقع حس سرگرمی و نشاط ورزش كردن را از او می‌گیرید.

ادامه مطلب

 

برچسب ها: ورزش کردن، ورزش کردن کودک، تمرین کردن، ورزش کردن با کودک، اهمیت ورزش کردن کودک تعداد بازديد: 770 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز