Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:14

20
آبان
واکسن های دوران کودکی

واکسن های دوران کودکی

در کشور ما واکسیناسیون از بدو تولد شروع می‌شود. کودکی که به دنیا می‌آید، همان روز اول یک واکسن ب.‌ث.‌ژ، چند قطره واکسن فلج خوراکی و یک تزریق هپاتیت دریافت می‌کند.

دکتر شادی نعیمی؛ متخصص نوزادان و کودکان،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی آنلاین در مورد واکسن‌های دوران کودکی گفت: «واکسیناسیون در تاریخ طب،‌ امر بسیار مهمی است و از زمانی که بشر توانست برای پیشگیری از بیماری‌ها، از واکسن‌ها استفاده کند، تاریخ پزشکی دگرگون شد و اگر به تاریخ قرن 18-19 مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشترین میزان مرگ و میر بشر در طول تاریخ، در اثر بیماری آبله بوده است که این بیماری با واکسیناسیون در دنیا ریشه‌کن شده و امروزه دیگر هیچ‌کس حتی اسمی هم از آن نمی‌شنود.

بنابراین واکسیناسیون می‌تواند خیلی از گرفتاری‌ها و مشکلات بهداشتی را از سر راه بچه‌ها بردارد و در زندگی بچه‌ها مساله مهمی است».

وی افزود: «در کشور ما واکسیناسیون از بدو تولد شروع می‌شود. کودکی که به دنیا می‌آید، همان روز اول یک واکسن ب.‌ث.‌ژ، چند قطره واکسن فلج خوراکی و یک تزریق هپاتیت دریافت می‌کند.

بعد از آن در دو ماهگی،‌ چهار ماهگی و شش ماهگی، کودکان یک واکسن پنتاوالان و واکسن فلج خوراکی دریافت می‌کنند. واکسن پنتاوالان که از سال 93 جایگزین واکسن‌های سه گانه قدیمی ما شده، در واقع همان دیفتیری، ‌کزاز و سیاه‌سرفه، هپاتیت و واکسنی برای مقابله با عفونت‌های میکروبی به نام هموفیلوس آنفلوانزا (که البته هیچ ربطی به ویروس آنفلوانزا ندارد و فقط تشابه اسمی دارد) بوده و تکرار بعدی آن در 18 ماهگی است.

البته یک واکسن سه‌گانه MMR را در یک سالگی دریافت می‌کنند که یادآور آن هم به همراه یادآور واکسن پنتاوالان در 18 ماهگی دریافت می‌شود. بعد از 18 ماهگی، نیاز به تزریق واکسن دیگری برای بچه‌ها نیست تا 4 تا 6 سالگی که یک بار دیگر پنتاوالان دریافت می‌کنند، به اضافه قطره فلج خوراکی و البته MMR».

دکتر نعیمی اظهار داشت: «در بچه‌هایی که واکسن‌های مختلف را دریافت می‌کنند، طبیعی است که مثل هر اقدام درمانی دیگری، گاهی عوارضی به وجود بیاید.

منتها در واکسن‌هایی که ما برای بچه‌ها استفاده می‌کنیم، عارضه‌ها بسیار جزئی است، یعنی در سطح کلی جمعیت شاید فقط بتوانیم متورم شدن محل تزریق و یک تب چند روزه را گزارش کنیم، البته در تعداد کمتری از بچه‌ها هم اگر تب به خوبی کنترل نشده باشد، گاهی وقت‌ها ممکن است تشنج به دنبال تب وجود داشته باشد و یا ممکن است عوارض دیگری را پیدا کنند.

منتها این تعداد کوچک را ما می‌پذیریم و کمک می‌کنیم که عوارض برای‌شان پایدار نماند، ولی بیشتر بچه‌هایی که واکسن را دریافت می‌کنند و عارضه هم پیدا  نمی‌کنند بعدها می‌توانند از فواید این واکسن‌ها در طول زندگی خود بهره ببرند».

این متخصص کودکان گفت: «در کشورهای دیگر واکسن‌های دیگری هم وجود دارد که جزء برنامه واکسیناسیون کشور ما نیست، مثل واکسن آبله مرغان یا آنفلوانزا، که چند سالی است از واکسن آنفلوانزا در شهرهای بزرگ، مراکز استان‌ها و شاید بعضی از شهرهای کوچک‌تر برای مقابله با آنفلوانزا استفاده می‌کنند.

واکسن آبله مرغان هم هنوز وارد کشور ما نشده و در صورت صلاحدید و استفاده از آن در سطح کشور، اولین تزریق آن حتما باید بعد از یک سالگی و در شرایطی که کودک در سلامت کامل قرار دارد، انجام شود».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با خانم دکتر شادی نعیمی؛ متخصص نوزادان و کودکان، در مورد واکسیناسیون در کودکان، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: انواع واکسن، سلامت کودکان، واکسیناسیون کودک، مراقبت از کودکان، تزریق واکسن، واکسن های کودکان، واکسن کودک تعداد بازديد: 1966 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز