Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 07:57

20
آذر
باید‌ها و نباید‌های غذایی پس از جراحی لوزه سوم

باید‌ها و نباید‌های غذایی پس از جراحی لوزه سوم

آدنوئیدها تکه‌ای از بافت هستند که در بالای گلو، درست در پشت بینی قرار دارند. آنها همراه با لوزه‌ها بخشی از سیستم لنفاوی هستند. سیستم لنفاوی عفونت را از بین می‌برد و مایعات بدن را در تعادل نگه می‌دارد.

به قلم : زهرا رومی ؛ کارشناسی ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : آدنوئید چیست؟

آدنوئیدها تکه‌ای از بافت هستند که در بالای گلو، درست در پشت بینی قرار دارند. آنها همراه با لوزه‌ها بخشی از سیستم لنفاوی هستند. سیستم لنفاوی عفونت را از بین می‌برد و مایعات بدن را در تعادل نگه می‌دارد. آدنوئیدها و لوزه‌ها با به دام انداختن میکروب‌هایی که از طریق دهان و بینی وارد می‌شوند، کار می‌کنند. آدنوئیدها معمولا بعد از حدود 5 سالگی شروع به کوچک شدن می‌کنند. در سنین نوجوانی، تقریبا به طور کامل از بین می‌روند. تا آن زمان، بدن راه‌های دیگری برای مبارزه با میکروب‌ها دارد.

بیشتر بخوانید:

بوی بد دهان و روش های از بین بردن آن

 

 

 

 

 آدنوئیدهای بزرگ شده چیست؟

آدنوئیدهای بزرگ شده آدنوئیدهایی هستند که متورم هستند. این یک مشکل رایج در کودکان است.

 

 علت بزرگ شدن آدنوئید چیست؟

آدنوئیدهای کودک شما ممکن است به دلایل مختلف بزرگ یا متورم شوند. ممکن است کودک شما در بدو تولد آدنوئیدهای بزرگ شده داشته باشد. زمانی که آدنوئیدها سعی در مبارزه با عفونت دارند، می‌توانند بزرگ شوند. ممکن است حتی پس از از بین رفتن عفونت نیز بزرگ بمانند.

 

 آدنوئید بزرگ شده چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؟

آدنوئیدهای بزرگ شده می‌توانند تنفس از طریق بینی را سخت کنند. ممکن است کودک شما فقط از طریق دهان نفس بکشد. این ممکن است باعث موارد زیر شود:

 خشکی دهان، که همچنین می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.

 لب‌های ترک خورده

 آبریزش بینی

بیشتربخوانید:

سنگ لوزه ؛ علائم و راه های درمان آن

 

 

 

 سایر مشکلاتی که آدنوئیدهای بزرگ می‌توانند ایجاد کنند

 تنفس بلند

 خرناس

 خواب بی قرار

 آپنه خواب، اختلالی که باعث توقف مکرر تنفس در هنگام خواب می‌شود

 عفونت‌های گوش

 

 راه‌های درمان بزرگ شدن آدنوئید چیست؟

درمان بستگی به عامل ایجاد مشکل دارد. اگر علائم خیلی بد نباشند، ممکن است کودک شما نیازی به درمان نداشته باشد. در صورت نیاز به درمان، کودک شما ممکن است اسپری بینی برای کاهش تورم یا آنتی‌بیوتیک دریافت کند. اگر پزشک تشخیص بدهد که عفونت باکتریایی وجود دارد، در برخی موارد، کودک شما ممکن است نیاز به آدنوئیدکتومی داشته باشد.

 

آدنوئیدکتومی چیست و چرا ممکن است فرزندم به آن نیاز داشته باشد؟

آدنوئیدکتومی جراحی برای برداشتن آدنوئید است. پزشک ممکن است این جراحی را توصیه کند، اگر:

کودک شما عفونت‌های مکرر آدنوئیدها را دارد. گاهی اوقات عفونت‌ها می‌توانند باعث عفونت گوش و تجمع مایع در گوش میانی نیز شوند.

آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند از شر عفونت باکتریایی آدنوئید خلاص شوند. آدنوئیدهای بزرگ شده راه‌های هوایی را مسدود می‌کنند. اگر مشکلی در مورد لوزه‌ها نیز وجود داشته باشد، احتمالا همزمان با برداشتن آدنوئیدها،پزشک کودک شما تونسیلکتومی (برداشتن لوزه‌ها) انجام می‌دهد.

پس از انجام جراحی، کودک شما معمولا همان روز به خانه می‌رود. فرزند شما احتمالا کمی گلودرد، بوی بد دهان و آبریزش بینی خواهد داشت. ممکن است چندین روز طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید.

بیشتربخوانید:

تغذیه بعد از جراحی لوزه در کودک

 

 

 

 توصیه‌های غذایی پس از جراحی آدنوئیدها

هنگامی که آدنوئیدها با جراحی برداشته می‌شوند، زخم‌هایی در بافت ظریف گلو باقی می‌ماند. از این رو برای تسریع در بهبود زخم مصرف مایعات و غذاهای نرم توصیه می‌شود. بلافاصله پس از جراحی یک رژیم غذایی غنی از آب نارگیل، آب سیب، آب، آبگوشت و مخلوط نوشیدنی‌های طعم‌دار را شروع کنید. از مصرف مایعات بسیار داغ پرهیز کنید و اجازه دهید فرزندان‌تان عادت کنند که جرعه‌های کوچک و مکرر مایعات را بنوشند تا از کم‌آبی بدن خودداری کنند. غذاهای مصرفی باید نوعی رژیم غذایی متعادل و سرشار از کربوهیدرات، چربی و پروتئین باشند. به کودک خود مقدار محدودی از انواع غذاهای نرم مانند پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ همزده، سوپ خامه‌ای، ماست و غلات پخته شده بدهید. ترکیبی از مایعات و غذاهای نرم باید اساس رژیم غذایی متعادل کودک شما را تشکیل دهد.

آب مرکبات یا دوغ ممکن است علائم آلرژیک ایجاد کند. اگر بیمار به مرکبات آلرژی داشته باشد، ممکن است باعث گلودرد، درد یا مشکل در بلع شود. غذاهای ناسالم و حاوی ادویه‌جات به دلیل مواد نگهدارنده مانند روغن یا چاشنی‌ها می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. این می‌تواند باعث گلودرد، رینیت، سوزش گلو، سرفه در تعداد کمی از بیماران شود و مشکلات گلو را پس از آدنوئید تشدید کند. آن دسته از کودکانی که در حال حاضر علائم سرماخوردگی یا سرفه مکرر را دارند، از خوردن غذاها و تنقلات سفت و ترد مانند چیپس، نان سفت و آجیل اجتناب کنند، زیرا می‌توانند علائم آلرژیک را با تحریک گلو یا سرفه تشدید کنند.

 درمان‌های خانگی، رژیم غذایی و تغذیه برای بزرگ شدن لوزه‌ها و آدنوئیدها

سبزیجات فصلی مانند چغندر، خیار و هویج را در مخلوط‌کن با هم مخلوط کنید. روی آن را با کمی آبلیمو پر کنید و این آب سالم را به کودک خود بدهید. این به تقویت ایمنی کودک شما کمک می‌کند، در حالی که او را عاری از عفونت نگه می‌دارد. عسل به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی‌اش شناخته شده است و مصرف روزانه آن می‌تواند به درمان علائم آدنوئیدها مانند تورم و درد کمک کند. افزودن مقداری فلفل سیاه با پودر زردچوبه به یک لیوان شیر داغ در حال جوشیدن به جلوگیری از تورم کمک می‌کند و در عین حال کودک را از احتقان نجات می‌دهد. همچنین گیاهانی مانند مریم‌گلی برای کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن که از عفونت‌های مکرر جلوگیری می‌کند، عالی هستند. معجون زنجبیل تازه و عسل وقتی با دو قاشق چایخوری آب گرم مخلوط شود نیز مفید است. خوردن غذاهای نرم مانند ماکارونی ساده، برنج، ماست و پودینگ به راحتی قورت داده می‌شود و باعث تسکین نیز می‌شود. از مصرف برخی مواد غذایی مانند مرکبات، میوه‌های سرد یا ترش، غذاهای سرد، نوشیدنی‌های سرد، بستنی و نوشیدنی‌های گازدار و تنقلات باید اجتناب شود. مایعاتی مانند آب ولرم، آب لیمو و عسل به میزان بیشتری کمک می‌کند. برای تسکین گلو، با آب گرم، کمی نمک و زردچوبه غرغره کنید. از محصولات لبنی مانند شیر، کره و پنیر باید اجتناب شود، زیرا ترشح مخاط را در سیستم تنفسی افزایش می‌دهند. از میوه‌ها، سبزیجات خام، سوپ سبزیجات داغ، هویج، موز، آووکادو، تمشک، گل کلم، غلات کامل، برنج و جوانه گندم، لوبیا خشک، نخود فرنگی و سویا بیشتر استفاده کنید. بیشتر از غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج و گوجه‌فرنگی و روغن کبد ماهی استفاده کنید، زیرا به حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی کمک می‌کنند. هر روز صبح، مخلوطی از فنجان آب، کمی زنجبیل، 2 تا 3 برگ ریحان شیرین و برگ نعنا برای تقویت سیستم ایمنی مصرف شود.

نکات تغذیه‌ای برای پس از جراحی لوزه سوم یا آدنوئیدکتومی

وقتی فرزندتان غذا می‌خواهد، لبنیات اضافه کنید

و غذاهای نرم مانند:

سس سیب

غلات پخته شده، رقیق شده با شیر

بستنی

میلک شیک (از قاشق استفاده کنید نه از نی)

پوره سیب‌زمینی

پودینگ

ماست صاف

مایعات مهم‌تر از غذا هستند.

وقتی فرزندتان غذاهای دیگری می‌خواهد، از خود بپرسید: «آیا جویدن آسان است؟ آیا هنگام جویدن خیلی نرم می‌شود؟ آیا بدون لبه‌های درشت، زبر یا ترد است؟» اگر پاسخ مثبت است، احتمالا فرزند شما می‌تواند آن را بخورد. از مرکبات و آب‌میوه‌ها، مانند آب پرتقال و لیموناد خودداری کنید، زیرا ممکن است گلوی کودک شما را نیش بزند. از غذاهایی که دارای درجه حرارت گرم یا تند هستند و آنهایی که لبه‌های خشن دارند، خودداری کنید. حتما غذاها را خیلی کوچک در بشقاب کودک بریزید و کودک‌تان را تشویق کنید که آنها را خوب بجود.

رژیم غذایی نرم را 1 تا 2 هفته پس از جراحی ادامه دهید.

غذاهایی که باید به کودک خود پس از یک برداشتن لوزه یا آدنوئیدکتومی بدهید

برچسب ها: جراحی لوزه، لوزه سوم، لوزه تعداد بازديد: 84 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز