Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 17:28

15
اسفند
متخصص بیماری‌های واگیردار: خانواده‌ها کودکان خود را واکسینه کنند

متخصص بیماری‌های واگیردار: خانواده‌ها کودکان خود را واکسینه کنند

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: پوشش واکسیناسیون کرونا در کودکان پنج تا ۱۲ سال در مقایسه با گروه های سنی بالاتر، کمتر است و به حد مطلوب نرسیده است.

ایرنا نوشت: رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: پوشش واکسیناسیون کرونا در کودکان پنج تا ۱۲ سال در مقایسه با گروه های سنی بالاتر، کمتر است و به حد مطلوب نرسیده است. خانواده‌ها فرزندان خود را واکسینه کنند.

مجوز تزریق واکسن کرونا به کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال، ماه ها پیش صادر شد و در هفته های اخیر کودکان ۵ تا ۱۲ سال هم به آنها اضافه شده اند. کودکان در حال حاضر بیشتر از سایر سویه‌های قبلی ویروس کرونا درگیر امیکرون شده‌اند.

به گفته حمیدرضا جماعتی دبیر علمی کمیته مقابله با کرونا، آمارهای ایران و جهان نشان می‌دهد ابتلای کودکان به کرونا در پیک امیکرون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به دلتا بیشتر است. هم اکنون در ایران حدود ۲۰ درصد مبتلایان در پیک ششم کرونا کودکان هستند.

دکتر احسان مصطفوی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، از والدین تقاضا کرد که نسبت به تزریق واکسن کرونای فرزندان خود اقدام کنند تا بتوان از کودکان در مقابل ویروس کرونا به خصوص سویه های جدید محافظت کرد.

 

فقط حدود ۳۰ درصد گروه هدف دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰ درصد گروه هدف دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند، گفت: این روند باید شتاب بیشتری بگیرد و گروه هدف در اسرع وقت برای واکسیناسیون اقدام کنند.

مصطفوی، روند تزریق دزهای اول و دوم واکسن کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درصد گروه هدف دز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند که امید است بقیه هموطنان هم به این کار مبادرت ورزند.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: حدود ۱۰ درصد افراد با وجود تزریق دز اول برای تزریق دوز دم مراجعه نکرده اند که به این افراد هم توصیه می شود برنامه واکسیناسیون خود را در اسرع وقت تکمیل کنند.

مصطفوی با تاکید بر اینکه عوامل متعددی از جمله واکسیناسیون و نوع واریانت در گردش، در کاهش مرگ و میر کرونا نقش دارند، گفت: واکسن مهمترین و در دسترس ترین راهکار برای کنترل  بیماری کرونا است و مردم بهتر است زودتر برنامه واکسیناسیون خود را کامل کنند.

این اپیدمیولوژیست به هموطنانی که تاکنون واکسن دز سوم خود را تزریق نکرده اند، توصیه کرد که در اسرع وقت نسبت به این کار اقدام کنند.

وی بر لزوم اعتماد سازی مردم تاکید کرد و گفت: فضاسازی هایی در مورد واکسن نزدن در حال انجام است که باید برای مقابله با آن برنامه داشت. پژوهش ها و مستندات علمی کافی در دسترس است که نشان می دهد واکسیناسیون سبب کاهش قابل توجه موارد شدید بیماری و مرگ می شود.

مصطفوی آموزش و اطلاع رسانی مناسب را از مهمترین عوامل تحقق این هدف اعلام کرد و گفت: مردم بدانند که دز سوم یک دز مکمل نیست و جزیی از پوشش واکسیناسیون کامل است و بهتر است این کار را انجام دهند.


مردم سفرها را به تعویق بیندازند

وی به مردم توصیه کرد که همچنان سفرها را یا به تعویق بیندازند یا در نوروز انجام نشود، به عبارتی در صورت امکان آن را انجام ندهند.

مصطفوی افزود: در صورت رفتن به سفر حتما توصیه های بهداشتی به شدت رعایت شود و افراد در مکان های پرازدحام، شلوغ و دورهمی های خانوادگی حضور نیابند.

وی تاکید کرد: در طول سفر از تماس نزدیک با گروه های پرخطر مانند سالمندان به شدت پرهیز و همچنان از ابزارهای پیشگیری از بیماری کرونا مانند ماسک استفاده شود.

مصطفوی خاطرنشان کرد: مداخله ای مانند نوروز می تواند به هم زننده روند نسبتا نزولی بیماری کرونا باشد. این وضعیت را بعد از نوروز ۱۴۰۰ هم مشاهده کردیم. هرچند آرامش نسبی در ایام نوروز ۱۴۰۰ پیش آمده بود، اما شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ را بعد از این ایام بودیم.

 

کاهش روند نزولی کرونا در روزهای آتی

مصطفوی ادامه داد: نتایج مدل سازی های موجود نشان می دهد هفته های آتی ادامه روند نزولی موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پیک ششم کرونا سبب ابتلای افراد فراوانی به سویه جدید امیکرون شده است، افزود: براساس شواهد موجود پیک موارد ابتلا و بستری را سپری کرده ایم و در چند روز اخیر شاهد روند نزولی مرگ ناشی از کرونا بودیم. البته روند اپیدمی در تمام استان های کشور هم مشابه نیست.

برچسب ها: کودکان، واکسیناسیون، ویروس کرونا، سویه اومیکرون تعداد بازديد: 226 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز