Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:16

23
شهریور
کلسترول بالا در کودکان

کلسترول بالا در کودکان

تنها بزرگسالان نیستند که تحت تاثیر کلسترول بالا، در معرض خطرات برخی بیماری‌ها قرار می‌گیرند، کودکان نیز مثل بزرگ‌ترها ممکن است دچار کلسترول بالا شوند و خطراتی جدی تهدیدشان کند، خطراتی مثل بیماری قلبی وقتی که کودک بزرگ‌تر می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین : تنها بزرگسالان نیستند که تحت تاثیر کلسترول بالا، در معرض خطرات برخی بیماری‌ها قرار می‌گیرند، کودکان نیز مثل بزرگ‌ترها ممکن است دچار کلسترول بالا شوند و خطراتی جدی تهدیدشان کند، خطراتی مثل بیماری قلبی وقتی که کودک بزرگ‌تر می‌شود. کلسترول زیاد منجر به تجمع پلاک‌ها در دیواره رگ‌ها می‌شود و جریان خون را در آنها مختل می‌کند. پلاک‌ها باعث باریک‌تر شدن عروق و رگ‌ها می‌شوند و روند جریان خون به قلب و از قلب به اندام‌ها، با مشکلات جدی مواجه می‌شود. در نهایت این مسئله باعث بروز سکته مغزی و مشکلات قلبی می‌شود.

 بیشتربخوانید:

این خوراکی‌ها قاتل کلسترول خون هستند

 

 

چه عواملی باعث افزایش سطح کلسترول در بدن کودکان می‌شود؟

 وراثت (ژنتیک)

 رژیم غذایی نامناسب و نادرست

 چاقی و اضافه وزن

معمولا در بیشتر مواردی که میزان کلسترول بدن کودک بالا بوده، زمینه ژنتیکی وجود داشته و پدر و مادر کودک نیز به این وضعیت دچار بودند.

 

آیا می‌توان کلسترول بالا را در کودکی تشخیص داد؟

توجه و مراقبت افراد حرفه‌ای و متخصص و بررسی آن در کودک، باعث می‌شود که در مرحله اول، عارضه تشخیص داده شود. افراد مسئول و متعهد در مدرسه و حتی در محیط خانواده، برخی از علائم را متوجه می‌شوند. از کودک آزمایش خون به عمل می‌آید. این مسئله در خانواده‌هایی که سایر افراد آن دچار کلسترول بالا هستند، ضروری است. آزمایش خون، سطح کلسترول کودک را نشان می‌دهد و می‌توان نتیجه‌گیری‌های لازم را در این خصوص ارائه داد. آکادمی اطفال در آمریکا، موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) توصیه می‌کند که حتما تمام کودکان دست کم یکبار در سنین 9 تا 11 سالگی و در سنین 17 تا 21 سالگی غربالگری شوند. غربالگری در مورد کودکان مبتلا به دیابت 1 و 2، چاقی، آنهایی که سابقه ژنتیکی کلسترول بالا دارند و آنها که در خانواده‌شان بیماری قلبی دارند، بسیار ضروری و لازم است. غربالگری اول بعد از دو سالگی انجام می‌شود. کودکان زیر 2 سال نباید غربالگری شوند. اگر میزان چربی ناشتا طبیعی باشد، کودک را دوباره 3 – 5 سال بعد، غربالگری کنید (آزمایش را مجدد انجام دهید). کودکانی که سنگین وزن هستند و به چاقی دچارند و سطح چربی بالا دارند یا اینکه میزان چربی خوب بدن‌شان (HDL) پایین است، باید هر چه سریع‌تر مورد درمان قرار بگیرند. به این معنی که برنامه غذایی و سبک زندگی‌شان تغییر کند. کودکان بالای ده سال اگر به کلسترول بالا دچارند و از طرفی در خانواده نیز از این مسئله به طور ارثی رنج می‌برند، نیاز به مصرف دارو برای پروژه درمان دارند.

 

چگونه کلسترول بالا در کودکان را درمان کنیم؟

بهترین شیوه برای درمان کلسترول در کودکان، پیروی از رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی مداوم است.

 بیشتربخوانید:

5ماده غذایی برای کاهش کلسترول خون و وزن

با این دمنوش ها به جنگ کلسترول بروید

 

 

 

به این نکات نیز توجه کنید:

 غذاهای کم‌چرب که چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس و کلسترول کم و اندک دارند، مصرف کنید. میزان چربی مصرفی کودک باید 30 درصد یا حتی کمتر از میزان کالری مصرفی روزانه‌اش باشد، البته در مورد کودکان زیر دو سال این مسئله صدق نمی‌کند. در مورد آنها لازم است که چربی‌های مصرفی کودک کمتر از 10 درصد کل کالری روزانه باشد و از مصرف چربی‌های ترانس به شدت پرهیز شود. برای کودکان در گروه پرخطر، چربی اشباع شده باید به 7 درصد برسد و کلسترول دریافتی از رژیم غذایی به 200 میلی‌گرم در روز برسد و نه بیشتر.

 سعی کنید به کودک‌تان غذاهای متنوعی بدهید تا کودک تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنش را دریافت کند.

 ورزش کردن به طور منظم فراموش نشود. ورزش‌های منظم هوازی مثل دوچرخه‌سواری، دویدن، پیاده‌روی، شنا و ... می‌توانند به افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در کودکان کمک کنند. ما در اینجا به چند نمونه از غذاهای سالم و مفید اشاره می‌کنیم:

 برای صبحانه: میوه، غلات بدون شکر، جو، ماست کم‌چرب، شیر با چربی کمتر از یک درصد.

  برای ناهار و شام: غذاهای پخته شده یا گریل شده به جای سرخ‌کردنی‌ها.

نان و غلات و ساندویچ‌های سالم، سوپ، ماهی، برنج، پاستا، مرغ بدون پوست و سبزیجات تازه به همراه غذا.

 برای میان‌وعده: میوه‌ها، سبزیجات، نان‌ها، غلات و اسنک‌ها. از مصرف نوشابه‌ها، آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های پر از قند پرهیز شود.

اگر برنامه غذایی و ورزش به شکل و شیوه صحیح پیاده شود، احتمالا سطح کلسترول بدن کودک کاهش می‌یابد، اما چنانچه این اتفاق نیفتاد، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در صورت نیاز دارو تجویز کند. آزمایش‌های لازم به توصیه پزشک انجام می‌شود و با توجه به آنها روش‌های درمانی دیگر در نظر گرفته می‌شود.

 

برچسب ها: چاقی، کودکان، اضافه وزن، کلسترول، چربی خون تعداد بازديد: 293 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز