Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:10

11
فروردین
جوش صورت نوزادن ؛ از علت تا درمان

جوش صورت نوزادن ؛ از علت تا درمان

برخی از نوزادان در هفته دوم یا سوم زندگی خود با جوش های ریز سفید رنگ بر روی صورت خود مواجه می شوند که موقتی هستند.

 جوشها بر روی صورت نوزادان در شکل های مختلفی ظاهر می شوند . بعضی ها دارای رنگ سفید و بعضی دیگر قرمز روشن یا صورتی، همچنین بعضی جوش ها چرکین و بعضی غیر عفونی هستند
ممکن است که حتی اسم جوش صورت نوزاد عجیب به نظر برسد چرا که تصور عمومی از جوش زدن صورت مربوط به سنین نوجوانی و بزرگسالی باشد، اما جالب است بدانید، این مساله وجود دارد و اتفاقا مشکل رایجی نیز هست که در این راستا مطالب مفیدی برای شما ارایه میشود.

همانطور که میدانید نوزادان از پوست نرم و لطیفی برخوردار هستند اما گاهی  جوشهای ریز و قرمز رنگی زیبایی پوست آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. ما میخواهیم در اینجا علت ایجاد جوشهای صورت نوزادان را بررسی کنیم.

انواع جوش صورت نوزاد

نوع جوشهای صورت نوزادان متفاوت است طوری که ممکن است قرمز و ملتهب باشند و یا در اندازه های کوچکتر و به رنگ سفید باشند.

اما مساله ای که وجود دارد اینست که این امر بسیار متداول و شایع است در نتیجه نبایدخیلی تعجب کنید. همانطور که نوجوانان در این دوره حساس از زندگی خود به دلیل تغییرات هورمونی که دارند، دچار جوش و آکنه روی صورت خود میشوند، نوزادان نیز به دلیل نوع دیگری از تغییرات هورمونی که در اثر مواجه شدن با دنیای خارج ار رحم مادر دارند، دچار جوش صورت میشوند.

حالا که تا حدی با این مساله کنار آمدید که نوزادان هم مانند بزرگسالان جوش میزنند در ادامه با تشخیص انواع جوشهای صورت نوزادان، نحوه پیشگیری و درمان آنها آشنا شوید.

آشنایی با آکنه و یا جوش صورت نوزادن

با توجه به سن نوزاد انواع مختلفی از آکنه و جوش صورت وجود دارد که یکی از آنها جوش یا آکنه نوزادی است با نام علمی neonatal acne و در رده سنی نوزادان سه ماهه ایجاد میشود و بسیار طبیعی است. این توضیح که آکنه نوزادی نوعی بیماری پوستی است که در حدود یک پنجم نوزادان با آن مواجه میشوند راجع به آکنه نوزادی وجود دارد .

 دلیل ایجاد جوشهای نوزادی

 یکی از متخصص های کودکان به نام کیتی پایل در کلینیک UCHealth Pediatric Care در شهر کلرادوی آمریکا مطالبی راجع به جوش صورت نوزادان به صورت زیر عنوان میکند:

هنوز دلیل ایجاد جوشهای نوزادی مشخص نیست اما ممکن است که به این دو دلیل به وجود بیایند:

*اول اینکه تحت تاثیر هورمونهای بدن مادر، غدد چربی نوزاد تحریک شوند و ایجاد جوش کنند.

*دوم اینکه، واکنشهای التهابی به صورت آکنه دراثر مخمر های موجود در پوست نوزاد به وجود بیایند.

 ذکر نکته مثبتی در اینجا خالی از لطف نیست بدین صورت که اگر نوزاد شما جوش یا آکنه صورت را تجربه کند مزید بر علت ابتلا به مشکلات خطرناک پوستی در آینده و بزرگسالی نیست.

نوع دیگری از آکنه صورت نوزاد infantile acne است که در نوزادانی که از سه ماه بزرگتر هستند ایجاد میشود و یکی از مشخصه های آن جوشهایی با ظاهر قرمزتر و چرکی تر هستند و میزان شیوع آن مثل نوع اول در 20 درصد نوزادان اتفاق می افتد.

جوشهایی که در سه ماهه اول زندگی نوزدادن ظاهر میشوند اغلب اوقات بدون دخالت از بین میروند اما هرچه سن بیشتر از سه ماه باشد هم ماندگاری بیشتری دارند و هم ممکن است که جای آنها روی پوست بماند در نتیجه به منظور جلوگیری از ایجاد اسکار روی پوست و آسیب رسیدن به زیبایی پوست کودک بهتر است یسری اقدامات انجام دهید.

 تشخیص جوش یا آکنه صورت نوزاد

همانطور که قبلا هم گفته شد آکنه نوزادی در سه ماهه اول زندگی نوزاد و بعد از سه ماهه اول باهم متفاوت است بدین صورت که در چند هفته ابتدایی زندگی نوزاد یسری دانه های ریز سفید و یا حتی قرمز در بدن نوزاد که بیشتر در صورت است دیده میشود اما ممکن است به در جاهای خاصی از صورت مثل پیشانی، اطراف دهان و یا گونه ها، دانه های ریز سفید رنگی به نام  میلیا دیده شود که با آکنه صورت نوزاد متفاوت است.

به این صورت که این دانه های سفید پوست مرده صورت نوزاد هستند که برطرف نشده اند و به شکل این دانه ها در زیر پوست درآمده اند و پس از مدت کوتاهی خود به خود محو میشوند و نیازی به درمان یا استفاده از لوسیون ندارند.

آکنه یا جوشهایی که در نوزادان بالای سه ماه به وجود می آیند هم از نظر ظاهری با جوشهای قبل سه ماه متفاوتند یعنی هم قرمز تر و گاهی چرکی تر هستند و هم ممکن است که به صورت خود به خود ناپدید نشوند که در این صورت احتمال پیدایش بیماریهای خاص پوستی در آینده را بیشتر میکنند. بهترین کار ممکن در چنین حالتی مراجعه والدین به پزشک متخصص و گرفتن مشاوره از ایشان است.

تفاوت آکنه و راش

 راش یک نوع واکنش پوستی است که میتواند ناشی از عوامل زیادی باشد از جمله یک واکنش در اثر تماس با یک محرک پوست، عفونت یا واکنش آلرژیک، ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرما و بسیاری از موارد دیگر. بسیاری از راش‌ها تنها باعث ناراحتی جزئی می‌شوند،‌ اما برخی از آنها می‌توانند جدی باشند و نیاز به درمان پزشکی داشته باشند. در نتیجه راش، آکنه یا جوش صورت نوزاد را چه در سه ماهه اول و چه بعد از آن را شامل میشود.

تشخیص نوع عفونت ها یا بیماری های پوستی که در نوزادان ایجاد میشود بسیار سخت است چرا که معمولا همگی آنها با التهاب و قرمزی پوست همراه هستند به عنوان مثال  اگزمای پوستی یکی از مواردی است که در نوزادان ایجاد میشود و همراه با قرمزی و التهاب پوستی و خشکی آن است و ممکن است علایم دیگری همچون تب و ناراحتی های دردناک نوزاد را در پی داشته باشد. در هر صورت ما مراجعه به پزشک اطفال را در صورت بروز هر کدام از این نشانه ها در نوزاد دلبندتان توصیه میکنیم.

 منشاء بروز جوش صورت نوزاد

با اینکه آکنه نوزادی یک از بیماری های شایع پوستی است اما بروز آن دلیل محکم و مشخص شده ای ندارد در نتیجه راه درمان مشخصی هم برای آن وجود ندارد. ولی دوتا از مهمترین علل ایجاد آن هورمون ها و مخمر است که در ذیل توضیحات مختصری راجع به آنها داده میشود.

هر موقع که اسم آکنه به میان می آید یکی از اولین مواردی که به ذهن میرسد تغییرات هورمونی است. همانطور که جوشهای نوجوانی در اثر تغییرات هورمونی ایجاد میشوند جوشهای نوزادی نیز در اثر تغییرات هورمونی ایجاد میشنود با این تفاوت که این تغییرات متعلق به مادر است که در ماه های آخر بارداری از طریق جفت به نوزاد میرسد اما در نوزادان بالای سه ماه ممکن است این تغییرات متعلق به خود نوزاد باشد که در اثر بزرگ شدن غدد چربی منجر به آکنه شوند.

یکی از مخمرهایی که در سطح پوست وجود دارد و میتواند علتی در بوجود آمدن التهابات و در نتیجه آکنه در نوزادان باشد مالاسزیا است.

راه حل محو آکنه نوزادی

هیچ چیزی به لطافت و حساسیت پوست نوزادان نیست. بالتبع راه حل و روشهای درمان مشکلات پوستی هم باید متناسب با این نرمی و لطافت باشد پس والدین عزیز توجه داشته باشید روشهای مورد استفاده خود را برای کودک عزیزتان استفاده نکنید. در اینجا یکسری توصیه مفید و کاربردی را ذکر میکنیم که میتوانید از آنها استفاده کنید:

 *از مالیدن هر چیزی به پوست به صورت خودسرانه جدا خودداری کنید. تا جایی که ممکن است تماسی با پوست نوزاد خود نداشته باشید که این کار ممکن است منجر به عفونت های مضاعف شود.

*با شستشوی مکرر و مرتب و استفاده از مرطوب کننده ها پوست را آبرسانی کنید. میتوانید از لوسیون های ملایم و بی ضرر که مخصوص نوزادان است هم استفاده کنید.

*معمولا خشکی هوا حتی برای افراد سالم هم خوب نیست چه برسد به نوزادانی که دچار آکنه هم هستند. پس بهتر است سعی کنیم فضا را مرطوب نگه داریم تا شرایط برای نوزادان ما وخیم تر نشود و رطوبت کافی برای پوست او فراهم شود. برای این منظور میتوان از دستگاه های بخور استفاده کرد.

*در کنار تمام نکاتی که گفته شد بهتر و لازم تر است که به پزشک اطفال مراجعه شود تا با مشاوره های تخصصی و علمی و در صورت نیاز تجویز دارو وضعیت سلامت نوزادتان را بهبود بخشد تا از یکسری تبعات این بیماری پوستی از جمله جای جوش جلوگیری کند.

 راه حل های خانگی برای از بین بردن جوش صورت نوزاد

 درست است که میخواهیم یکسری روشهای طبیعی و خانگی برای حذف آکنه نوزادی به شما معرفی کنیم اما حتی با وجود طبیعی بودن این روشها باز هم مراجعه به پزشک و گرفتن اجازه برای استفاده از این روشها ضروری و لازم است چرا که هم پوست نوزادان بسیار حساس است و هم ضررهای احتمالی این مواد و

روشها مشخص نیست و ممکن است با استفاده آنها بدون مشورت پزشک وضعیت نوزادتان را بدتر کنید. روشهای طبیعی پیشنهادی ما بدین صورت است:

یکی از مواد طبیعی که شهرت جهانی برای درمان جوش و آکنه دارد روغن نارگیل است که استفاده آن به صورت موضعی در بهبود وضعیت نوزاد و آبرسانی به پوست ومرطوب نگه داشتن آن کمک میکند.

همانطور که از قدیم الایام هم گفته شده است شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید است. شیر مادر دفاع بدن کودک در مقابل بسیاری از میکروب‌ها را ارتقا داده و از بروز برخی بیماری‌ها در کودکی و بزرگسالی پیشگیری می‌کند، همچنین استفاده موضعی از آن نیز به دلیل داشتن ماده ای به نام لوریک اسید باعث بهبود آکنه صورت نوزاد میشود.

به قول معروف یک چیز در عین واحد هم میتواند درد باشد و هم دوا. این جمله راجب شیر مادر نیز میتواند صدق کند. نوزادانی که فقط از شیر مادر استفاده میکنند ممکن است در اثر رژیم نادرست مادر به طور غیر مستقیم دچار آکنه شوند یا این مورد باعث تشدید این وضعیت آنها شود. از این رو بهتر است مادر رژیم غذایی درستی را انتخاب کند.

مدت زمان بهبود آکنه صورت نوزادان

جوشهای قبل سه ماهگی نوزادان معمولا خود به خود ناپدید میشوند اما جوشهای پس از سه ماهگی دیر تر محو میشوند و یا حتی ممکن است که تا به پزشک مراجعه نکردید از بین نروند پس اگر بعد از مدت کوتاهی که ممکن است چند هفته طول بکشد جوشها از بین نرفتند حتما به پزشک اطفال ملاقات کنید.

 پیشگیری از جوش صورت نوزاد

همیشه شنیدیم که پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است دنبال راه حل هایی برای رسیدن به این منظور باشیم اما اینطور که مطالعات بیان میکنند پیشگیری از جوشهای قبل سه ماهگی غیر ممکن به نظر میرسد اما یکسری پیشنهادات پیشگیرانه برای جوشهای پس از سه ماهگی وجود دارد که برای هر نوع پوستی مفید است چه نوزادانی با مشکلات پوستی و چه نوزادانی با پوستی صاف و بدون مشکل. در ادامه همچنان با ما همراه باشید.

* استفاده از مواد بهداشتی اجتناب ناپذیر است اما بهتر است از آن دسته مواد بهداشتی استفاده کنیم که موجب ایجاد آلرژی شود. در انتخاب مواد بهداشتی مثل لوسیون ها، شامپوی بدن و شامپوی سر وحتی مواد شوینده لباس نوزادان دقت کنید تا منجر به تحریک به پوست نوزادان نشود.

*شستشوی روزانه صورت نوزادان را فراموش نکنید. این کار منجر به مرطوب نگه داشتن پوست و تمیزی آن میشود. برای خشک کردن پوست آن نیز بهتر است از پارچه های نخی و یا حوله های بسیار لطیف استفاده کرد.

*حمام نوزادان همانطور که بزرگسالان معمولا زمانهای خاص و مرتبی برای استحمام خود احتیاج دارند تا از آلودگی ها پاک شوند نوزادان نیز نیاز به حمام کردن دارند تا پوست تمیز و بدور از باکتری داشته باشند که رعایت نکردن این مورد نیز میتواند منجر به تجمع تجمع چربی روی پوست و ایجاد آکنه شود.

 

منبع : نی نی بان

بیشتر بخوانید:

چگونه ترس از حمام کردن را از بین ببریم؟

با این روش کودک خود را سه روزه از پوشک بگیرید

درمان‌های خانگی مناسب برای زردی نوزاد

برچسب ها: حمام کردن نوزاد، حساسیت های پوستی نوزادان، جوش صورت نوزاد، دلیل جوش زدن پوست نوزاد، آکنه نوزادی، تفاوت آکنه با جوش، بیماری های شایع پوستی، راه های خانگی از بین بردن جوش صورت نوزادان، آلرژی پوستی در نوزادان، لوسیون بدن نوزادان، شامپو مناسب برای نوزادان تعداد بازديد: 608 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز