Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 09:38

3
دی
بهترین ها برای كودكان

بهترین ها برای كودكان

خرید گیاهان آپارتمانی و مواد غذایی ارگانیك برای پرورش كودكان در محیطی سالمتر و كاملا طبیعی، بسیار خوب و لذتبخش است، اما آیا میتوانیم تمام چیزهای مصنوعی را از زندگی حذف كنیم؟

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک

 

متخصصان می‌گویند، هدیه كردن یك زندگی طبیعی و سالم به كودكان كار چندان دشواری نیست، فقط نیاز به كمی تلاش دارد.

حتماً نباید در یك مزرعه زندگی كنید تا تمام محصولات غذایی‌تان طبیعی باشد، بلكه اگر چند نكته ساده و ضروری را رعایت كنید، می‌توانید گام موثری در جهت حفظ سلامت خود و فرزندان‌تان بردارید مثلاً:

غذا (از مزرعه تا شیر مادر)

مادران باردار یا شیرده بهتر است رژیم غذایی ارگانیك داشته باشند.

همه می‌دانیم كه آفت‌كش‌ها باعث آسیب‌دیدگی سلول‌های مغزی می‌شوند (حتی در كوچك‌ترین مقادیر) اگر تهیه غذاهای ارگانیك برای شما بیش از اندازه هزینه‌بردار است، حداقل آلوده‌ترین مواد غذایی و میوه‌ها و سبزیجات را به صورت ارگانیك تهیه كنید مثل سیب، تمشك، گل كلم، توت، انگور، كلم‌پیچ، هلو، سیب‌زمینی، اسفناج، توت‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای.

این میوه‌ها و سبزیجات معمولاً حاوی بیشترین مقدار آفت‌كش‌ها هستند.

مصرف مارچوبه، آووكادو، بادنجان، انبه، پیاز، ذرت، نخودفرنگی، هندوانه و كلم‌برگ حتی به صورت غیر ارگانیك،‌ خطری ندارد و بهتر است این میوه‌ها و سبزیجات را به صورت غیر ارگانیك تهیه كنید و از میوه‌ها و سبزیجات بالا به صورت ارگانیك خرید كنید. 

در مورد نوزادان، شیر مادر بهترین و طبیعی‌ترین غذا برای آنهاست و هیچ غذای ارگانیك‌تر از آن برای نوزادان وجود ندارد.

در صورتی‌كه از شیر خشك برای غذا دادن به نوزادتان استفاده می‌كنید یا اینكه شیر خودتان را می‌دوشید و برای مدتی‌ آن را نگهداری می‌كنید و به او می‌دهید، حتما از ظروف و بطری‌های بدون BPA استفاده كنید.

(BPA (Aka Bisphenol A نام یك ماده شیمیایی موجود در اغلب ظروف پلاستیكی از جمله بطری‌های شیر نوزادان است تأثیر استروژنی مانند آن باعث اختلال در سیستم هورمونی بدن نوزادان و بلوغ زودرس در آنان می‌شود.

BPA در برخی از پستانك‌ها، دندان‌گیرها و وسایل پلاستیكی امثال آنها نیز یافت می‌شود بنابراین به برچسب این محصولات توجه كنید و مطمئن باشید هر چیزی را كه نوزادتان سمت دهان می‌برد؛ بدون BPA باشد این كمترین كاری است كه می‌توانید برایش انجام دهید و زندگی سالم‌تری را به او هدیه بدهید.

هوا

شاید هوای داخل خانه شما به نظر آلوده و كثیف نرسد، اما این‌گونه نیست.

بوی ناشی از مواد شوینده و پاك كننده بسیار قوی، اثرات به جا مانده از سیگار روی لباس‌ها و سایر وسایل خانه، گردوخاك مربوط به خانه‌سازی در محیطی كه زندگی می‌كنید و ...  باعث آلودگی هوای خانه‌ها می‌شوند.

برای كاهش این آلودگی‌ها، اجازه ندهید هر كسی كه وارد خانه‌تان می‌شود، سیگار بكشد، از پاك كننده‌های خیلی قوی و تند استفاده نكنید، فیلتر جارو برقی و هود را زود به زود تعویض كنید و... در خانه حتماً‌ سیستم تهویه هوا داشته باشید و در روزهایی كه هوای بیرون خانه تمیز و پاكیزه است، پنجره‌ها را باز كنید.

نوزادان زیر یك سال كمتر در معرض خطراتی مثل آلرژی‌زاها هستند. به ندرت از اسیدی‌ها و عطرها در فضای بسته خانه استفاده كنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه اگر كودكان در طول یك سال اول زندگی‌شان برای یك‌بار به یك مزرعه بروند و مدتی در آنجا بمانند، احتمال آنكه در آینده دچار انواع آلرژی‌ها شوند نیز كمتر می‌شود.

یك روش دیگر برای پاك‌تر كردن هوای داخل خانه‌ استفاده از گیاهان آپارتمانی است. این گیاهان كمك بزرگی به از بین رفتن مواد آلوده در هوای داخل خانه می‌كنند یك انتخاب دیگر برای ایجاد هوای پاك و سالم‌تر در فضای داخل خانه استفاده از پاك كننده‌های طبیعی است.

جایگزین كردن پاك‌كننده‌های طبیعی به جای پاك كننده‌های مصنوعی، روش مناسب دیگری برای مقابله با آلودگی‌هاست. مثلاً سركه از بین بردن بسیاری از باكتری‌ها را دارد. پروكسیدهیدروژن نیز یك حشره‌كش مناسب و یك تمیز كننده طبیعی و بی‌خطر است.

برای پاك كردن برخی ظروف و سطوح می‌توانید از سركه و پروكسید هیدروژن استفاده كنید.

سایر پاك كننده‌های طبیعی شامل جوش شیرین و آب لیمو (باكتری‌های خانگی را از بین می‌برد و می‌تواند گرد و غبار نشسته روی ظرف مسی و استیل را پاك می‌كند) می‌باشد.

پوست

در دوران بارداری و شیردهی، نسبت به محصولات و موادی كه با پوست در تماس مستقیم هستند، محتاط باشید. بیشتر مرطوب كننده‌ها و كرم‌های ضد آفتاب، حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی هستند كه به آنها «پارابن» می‌گویند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه این مواد شیمیایی مضر توسط پوست جذب و در بافت سرطان سینه یافت می‌شوند.

البته هنوز این مسأله از نظر علمی به اثبات نرسیده است كه پارابن‌ها باعث بروز سرطان می‌شوند اما بهتر است جانب احتیاط را رعایت كنید؛‌ مخصوصاً در دوران بارداری و شیردهی افزودنی‌های شیمیایی باعث حساسیت و سوزش پوست و بروز برخی عكس‌العمل‌های آلرژیكی می‌شوند از مصرف كرم‌های ضد آفتابی كه ماده اصلی آنها، مواد شیمیایی است، بپرهیزید و در عوض از موادی استفاده كنید كه پایه و اساس آنها مواد معدنی است؛ مثل روی و تیتانیوم.

در مورد مرطوب كننده‌ها نیز به سراغ آنهایی بروید كه روی برچسب‌شان كلمه Fragrance یعنی معطر و خوشبو كننده قید نشده است.

میكروب‌ها

معمولاً والدین بیش از اندازه نگران میكروب‌های پیرامون هستند. به‌‌طور كلی، اغلب میكروب‌ها بی‌خطر و بی‌ضررند.

در داخل خانه، نیاز نیست كه تمام چیزهایی را كه نوزاد با آنها در تماس است، استریلیزه كنید، البته این مسأله در مورد كودكان بیمار متفاوت است و باید مراقب اشیایی كه كودكان با آنها در تماس هستند؛ باشید؛ به خصوص وقتی كه كودك بیماری در مطب دكتر یا مهد كودك است.

بهترین روش برای مقابله با میكروب‌های مضر و ویروس‌ها، قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش، یعنی شستن و ضد عفونی كردن دست‌هاست.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، مراقبت از کودک، کودک و والدین، سلامت کودک، پوست کودک، پرورش کودک، هوا و کودک، کودک و میکروب ها تعداد بازديد: 1317 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز