Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:26

21
تیر
لحظه به لحظه همراه با رشد نوزاد (2)

لحظه به لحظه همراه با رشد نوزاد (2)

بخش دوم- وقتی كه نوزاد خود را در میان دستان‌تان می‌گیرید، محال است به شش ماهگی و یكسالگی‌اش فكر نكنید. نوزاد شما با روندی آرام و طبیعی رشد می‌كند و بزرگ می‌شود.

 

 تأثیر تولد روی نوزاد

 انتقال كودك از شكم مادر به اتاق زایمان یعنی به وجود آوردن برخی تغییرات در روش زندگی او. بزرگ‌ترین این تغییرات هم توانایی نفس كشیدن به‌طور مستقل است. وقتی كه جنین در رحم مادر است، ریه‌ها از مایعی پُر است كه با زایمان و فشاری كه ایجاد می‌شود، این مایع خارج می‌گردد.

این جدایی نوزاد از رحم مادر یعنی آزادانه نفس كشیدن. جریان خون به سرعت در بدن او اكسیژن را به تمام بافت‌ها می‌رساند تا بلافاصله خود را با زندگی خارج از رحم مطابقت دهد. به این ترتیب كودكانی كه از طریق زایمان سزارین به دنیا می‌آیند، باید پاكسازی ریه شوند، زیرا فشار زایمان طبیعی را متحمل نشده‌اند.

 موهای نوزاد

 وقتی كه نوزاد شما درون شكم‌تان است، از نوعی موی كرك مانندبه نام «لانوگو» پوشیده شده است. برخی از نوزادان، به‌خصوص آنهایی كه تولد زود هنگام دارند، موقع تولد، تمام سطح بدنشان از این موهای بسیار ریز و نازك پوشیده شده است و این كاملاً طبیعی است. این موها چند هفته پس از تولد می‌ریزند. موهای سر او تماماً طی یك‌سال می‌ریزند و موهای جدید شروع به رشد می‌كنند.

 سایر ویژگی‌های ظاهری نوزاد

ممكن است دستگاه تناسلی نوزادتان بعد از تولد كمی متورم به نظر برسد. علت آن هم هورمون‌هایی است كه مادر از طریق جنین به او می‌رساند. این تورم چند روز بعد از بین می‌رود.

 نوزاد شما به عشق نیاز دارد

 رشد كودك شما با جداسازی او از دنیای پیرامون امكان‌پذیر نیست. او یاد می‌گیرد و پیشرفت می‌كند؛ ولی فقط در صورتی كه بخشی از دنیا باشد. داشتن پدر و مادر، دوستان، نزدیكان و خویشاوندان برای یادگیری و رشد او ضروری است. او از اطرافیانش عشق، تصدیق، شهامت و جرأت دریافت می‌كند و به این ترتیب بسیاری از استعدادهایش شكوفا می‌شوند.

بعضی چیزها به صورت اتفاقی روی می‌دهند؛ مثل در آغوش كشیدن كودك، حرف زدن با او، آرام كردن او وقتی كه می‌گرید و به این ترتیب به او حس امنیت، اعتماد و اطمینان می‌دهید و او با این احساس رشد می‌كند و پر از شور و نشاط می‌شود.

 پوست نوزاد

 بعد از تولد، گویی نوزاد شما را با نوعی ماده روغنی و كرم مانند كه «ورنیكس» نام دارد، پوشانده‌اند. این ماده چرب از پوست او محافظت می‌كند و نمی‌گذارد از مایع آمینوتیك موجود در رحم اشباع شود و بلافاصله بعد از تولد هم پاك می‌شود. پوست نوزاد كمی آبی به نظر می‌رسد.

این كبودی كم‌كم وقتی كه نفس كشیدن‌های او مرتب‌تر و منظم‌تر می‌شوند و گردش خون و اكسیژن در بدنش بهبود می‌یابد، به سمت صورتی می‌رود. همچنین پوست كمی چروكیده به نظر می‌رسد؛ زیرا هنوز هیچ لایه چربی زیر پوست وجود ندارد. دو تا سه هفته بعد از تولد نوزاد، پوست او خشك و پوسته پوسته می‌شود و برخی نقاط سفید روی آن ظاهر می‌گردد كه به آن، نقاط شیری می‌گویند. این نقاط كه غده‌های چربی هستند، خود به خود از بین می‌روند.

 شما هم رشد می‌كنید

 هم زمان كه كودك یاد می‌گیرد و با مهارت‌های بیشتری آشنا می‌شود، پدر و مادرها نیز خود را با نیاز آنها سازگار می‌كنند. وقتی كه كودك شما چهار ماهه می‌شود، احتمالاً به این فكر می‌افتید كه یك برنامه مرتب روزانه شامل شیر دادن، چرت‌زدن، كمی راه رفتن، حمام كردن، غذا دادن، خواب شبانه و ... برای او تعیین كنید. این برنامه منظم و روزانه نه تنها به كودك‌تان حس اطمینان و امنیت می‌دهد، بلكه متقابلاً شما هم همین احساس را پیدا خواهید كرد.

 فرآیند رشد

 رشد، یك فرایند طولی نیست. گاهی اوقات رشد كودك یك قدم به عقب بر می‌گردد؛ مثلاً ممكن است نوزاد شما مدتی به‌طور مرتب هر شب خوب بخوابد و بعد از چند روز به‌طور ناگهانی و بی‌دلیل هر شب چند بار از خواب بیدار شود، یا اینكه چند روز با اشتها غذا بخورید و خود به خود چند روز اشتهایش كم شود. این عقب گرد كاملاً طبیعی است. هر عقب گرد نشان دهنده یك جهش رشدی است كه به زودی اتفاق می‌افتد.

بازی كردن یعنی یادگرفتن

 بازی كردن با كودك نه تنها او را سر گرم می‌كند، بلكه تجربه‌های یادگیری را نیز برای او به ارمغان می‌آورد. هر وقت كه با او بازی می‌كنید، نه فقط او راسر گرم كرده‌اید، بلكه چیزهای ارزشمندی در مورد خودش، خودتان و محیط اطراف به او آموخته‌اید.

مثلاً هر وقت كه جغجغه‌اش را تكان می‌دهید تا صدایش در آید، به او مفهوم علت و معلول را می‌آموزید؛ به طوری‌كه او به زودی یاد می‌گیرد با تكان دادن جغجغه می‌تواند صدای آن‌را بشنود. وقتی كه خرس كوچولویش را پنهان می‌كنید، به او مفهوم پیچیده‌تر وجود اشیاء بدون آنكه دیده شوند را می‌آموزید و او یاد می‌گیرد كه خیلی چیزها وجود دارند، ولی دیده نمی‌شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول - لحظه به لحظه همراه با رشد نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پوست نوزاد، زایمان سزارین، موهای نوزاد، تأثیر تولد روی نوزاد، ویژگی‌های ظاهری نوزاد، عشق به نوزاد تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز