Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 20:06

31
خرداد
چگونه كودك با شخصیت می‌شود (2)

چگونه كودك با شخصیت می‌شود (2)

ارتباط چشمی خود را با نوزادتان زیاد كنید؛ به‌خصوص وقتی كه با او حرف می‌زنید. به این ترتیب می‌فهمد كه حرف‌ها را شما به او می‌گویید نه كس دیگری و هنگام حرف زدن شما توجه بیشتری به حركات دهان‌تان می‌كند.

 

كمك كنیم تا حرف زدن را یاد بگیرد

هر چه بیشتر مشتاق باشید كه نوزادتان حرف زدن را شروع كند؛ بیشتر از كلمات استفاده می‌كند تا با شما ارتباط برقرار كند. راه‌های زیادی برای انجام این كار وجود دارد:

  ارتباط چشمی خود را با نوزادتان زیاد كنید؛ به‌خصوص وقتی كه با او حرف می‌زنید. به این ترتیب می‌فهمد كه حرف‌ها را شما به او می‌گویید نه كس دیگری و هنگام حرف زدن شما توجه بیشتری به حركات دهان‌تان می‌كند.

  او را تشویق كنید تا در مكالمات شركت كند. وقتی كه با او حرف می‌زنید، به او فرصتی بدهید تا به حرفهای‌تان واكنش نشان دهد. حتی اگر چند ثانیه طول می‌كشد تا او از خود حركتی كند، باز هم صبور باشید.

  تا جائی‌كه ممكن است، با او حرف بزنید. حركات و فعالیت‌های‌تان را به او توضیح دهید و به او كمك كنید تا با اشیای پیرامونش بیشتر آشنا شود.

 از تلویزیون و رادیو كمتر استفاده كنید تا با توجه كامل با هم ارتباط برقرار كنید و هیچ صدایی مزاحم شما نباشد.

  بعضی چیزها را تا می‌توانید برایش تكرار كنید. نوزادان تكرار كردن را بسیار دوست دارند و نیاز دارند كه یك كلمه را بارها و بارها بشنوند؛ حتی قبل از آنكه معنی آن را بفهمند.

  آرام و ریلكس رفتار كنید. یادگیری حرف زدن مسأله‌ای كاملاً طبیعی و عادی است كه در هر صورت با تعاملات روزمره اتفاق می‌افتد. بنابراین بدون دستپاچه شدن و از كوره در رفتن، برای به‌دست آوردن نتیجه، صبورانه و در كمال آرامش حرف زدن با نوزادتان را تمرین كنید.

 چه كاری از شما بر می‌آید؟

نوزادن آرام معمولاً نوزادان خوش رفتار هستند؛ اما گریه كردن یك نوزاد نیز مسأله پیچیده و سختی نیست. او فقط می‌خواهد به شما بفهماند كه خوشحال نیست و چیزی ناراحتش می‌كند، پس بهترین كار این است كه به او پاسخ دهید و به نیازش رسیدگی كنید. براساس پژوهش‌ها، نوزادانی كه بلافاصله بعد از گریستن مورد توجه قرار می‌گیرد و نیازشان برطرف می‌شود، بیشتر احساس امنیت كرده و رابطه عاطفی بهتری با والدین خود برقرار می‌كنند.

در ضمن در همان سنین كم یاد می‌گیرند كه به روش‌های مختلف، ارتباط برقرار كنند. بنابراین به محض آنكه نوزادتان شروع به گریه كرد، او را در آغوش می‌كشید و با توجه به نوع گریه‌اش، سعی می‌كنید هر چه سریع‌تر نیازش را برآورده سازید. او را به خودتان نزدیك می‌كنید، با او حرف می‌زنید و توجه بیشتری به او می‌كنید تا احساس امنیت بیشتر كند. شما همیشه هستید و به نیازهایش توجه دارید.

وقتی كه گریه‌ها از حد می‌گذرند

سرو كله زدن با نوزادی كه یك ریز گریه می‌كند، كار سختی است. اما به خاطر داشته باشید كه نوزاد شما هیچگاه نمی‌خواهد با گریه كردن شما را آزار دهد. از اطرافیان‌تان بخواهید تا در آرام كردن او به شما كمك كنند تا دوباره انرژی خود را به دست آورید. هیچگاه سعی نكنید خودتان یا نوزادتان را سرزنش كنید این شكل از گریه كردن نیز گاهی اوقات پیش می‌آید و طبیعی است كه شما در اینگونه مواقع از اینكه چرا نمی‌توانید او را آرام كنید، سرآسیمه شوید.

ارتباط كلامی

نوزاد شما كم‌كم قدرت زبان را یاد می‌گیرد و در واقع حرف زدن را از همان نخستین روز پس از تولد، آغاز می‌كند. او صورت شما را نگاه می‌كند و به صداهایی كه شما تولید می‌كنید، گوش می‌دهد و خیلی سریع یاد می‌گیرد كه از شما تقلید كند. لب‌هایش‌ را تكان می‌دهد تا به شما پاسخی داده باشد.

گوش كردن و تقلید كردن از مهم‌ترین راه‌های یادگیری زبان است. در 2-3 ماهگی، مهارت‌های او رشد بیشتری می‌یابند و او نخستین صداها را تولید می‌كند و با زمزمه‌هایی سعی در جلب توجه شما دارد. در 5-6 ماهگی، این مهارت‌ها بیشتر پیشرفت می‌كنند و او جملات نامفهومی را به زبان می‌آورد.

بعد از آن یاد می‌گیرد از حرف بی‌صدا استفاده كند. او صداها را برای گفتن ماما و بابا می‌كشد. در همین دوران با انواع لحن‌ها آشنا می‌شود تا بتواند از آنها برای نشان دادن حس و حالش استفاده كند. مثلاً هنگام شاد بودن، صداها را می‌لرزاند و می‌پیچاند و به هنگام عصبانیت به حالتی فریاد گونه صدا تولید می‌كند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- چگونه كودك با شخصیت می‌شود- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حرف زدن نوزاد، عصبانیت در کودکان، کودکان با شخصیت، ارتباط چشمی نوزاد، ارتباط كلامی با کودکان، نوزادان آرام تعداد بازديد: 498 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز