Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08:06

4
خرداد
كودك و موسیقی (2)

كودك و موسیقی (2)

تكرار كردن به كودكان كمك می‌كند تا زودتر یاد بگیرند. آنها نمی‌توانند از روی نت‌ها بخوانند و یا درك كاملی از موسیقی داشته باشند.

 

 موسیقی می‌تواند بیاموزد

شعرها و ترانه‌ها پر از سرگرمی هستند و می‌توانند به كودكان حقایق بسیار مهم و مهارت‌های بسیاری را بیاموزند. مثلاً وقتی كه ترانه"الف ب پ" را می‌خوانید، به كودك خود حروف الفبا را یاد می‌دهید. اگر آنها را تشویق كنید از لغات و كلمات جدید استفاده كنند، خلاقیت‌شان شكوفاتر می‌شود.

تكرار كردن به كودكان كمك می‌كند تا زودتر یاد بگیرند. آنها نمی‌توانند از روی نت‌ها بخوانند و یا درك كاملی از موسیقی داشته باشند؛ اما با شیوه‌ای متفاوت آن را امتحان می‌كنند. آنها حركات هماهنگ را یاد می‌گیرند و با ضربه‌های یكنواخت ساز آشنا می‌شوند. اگر تمایل دارید او را با یك ساز آشنا كنید. این كار را به سادگی انجام دهید. كودكان بسیار خردسال از درآوردن صداها با استفاده از ابزارهای مختلف لذت می‌برند. آنها صدای جغجغه، زنگوله، دایره و چیزهای دیگر را با تكان دادن آن وسیله در می‌آورند.

كمی كه بزرگتر شد، ابزاری برایش تهیه كنید تا ریتم‌ها را بیشتر یاد بگیرد. این بار به جای جغجغه به طبل نیاز دارد. طبل و سنج و اُرف برای او بسیار مناسب است. وقتی كه كودك نوپای شما با موسیقی آشنا شد، از آن آرامش و راحتی به دست می‌آورد. زیاد تعجب نكنید وقتی كه صدای آواز خواندن او را در رختخوابش می‌شنوید؛ به‌خصوص وقتی كه او را به این عادت خو داده‌اید.

اگر موسیقی بخشی از برنامه روزانه كودك شما شود، با این آهنگ‌ها احساس امنیت بیشتری می‌كند. مثلاً اگر آهنگ لالایی را هر شب قبل از خواب برایش بخوانید، به شنیدن آن عادت می‌كند؛ به طوری كه هر وقت این آهنگ را می‌خوانید، می‌فهمد زمان خواب رسیده است.

گاهی اوقات می‌توان از موسیقی برای تغییر روحیه كودك نیز استفاده كرد. مثلاً موسیقی‌های نرم، ملایم و آرام را برای شب قبل از خواب در نظر بگیرید و موسیقی‌های شاد با صدای كمی بلندتر و هیجان‌آورتر را برای وقتی كه كاملاً سرحال است و دوست دارد بازی كند.

همه‌جا موسیقی

سی‌دی‌های موسیقی كودكان بسیار خوب هستند، اما بهتر است علاوه بر علایق كودك، به علایق خود نیز اهمیت دهید و سی‌دی‌هایی برایش تهیه كنید كه خودتان نیز از شنیدن آنها لذت می‌برید. مثلاً اگر كودك‌تان موسیقی محلی دوست دارد، می‌توانید از موسیقی فرهنگ‌های مختلف استفاده كنید.

یا اینكه به آهنگ‌های بتهوون بیشتر گوش بدهید. وقتی كه موسیقی تازه‌ای برایش می‌گذارید، از او بپرسید آیا از آن خوشش می‌آید یا نه و حتماً نظر او را نیز جویا شوید. مسلماً كودكان خردسال دوست ندارند كه شبی را در اُپرا بگذرانند! موسیقی آنها باید با سن‌شان تناسب داشته باشد. اگر نام او را در كلاس موسیقی نوشته‌اید، دقت كنید كلاس متناسب با سن و سالش باشد.

مدت زمان كلاس نباید از نیم ساعت و نهایتاً 45 دقیقه بیشتر شود. كودك موسیقی را برای تفریح بیشتر دوست دارد و می‌خواهد با آن لذت بیشتری ببرد. فراموش نكنید كه شما همیشه مهم‌ترین و نخستین معلم كودك‌تان هستید؛ پس تمام چیزهایی را كه در كلاس می‌آموزد، در خانه با او تمرین كنید تا بهتر یاد بگیرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- كودك و موسیقی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شعرها و ترانه‌ها در کودکان، الفبای موسیقی در کودکان، ضربه های یکنواخت در کودکان، سی‌دی‌های موسیقی كودكان، علایق کودکان به موسیقی، موسیقی درکودکان تعداد بازديد: 487 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز