Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 20:30

21
بهمن
كودك، لباس و سرما (2)

كودك، لباس و سرما (2)

اگر به نظر می‌رسد پوست كودك شما سرما زده شده است و رنگ آن به سفیدی می‌زند، سعی نكنید با مالش او را گرم كنید؛ زیرا بیشتر به پوست كودك خود صدمه می‌زنید. در عوض بهتر است دستان او را زیر بغل خود و یا در دستان خود قرار دهید.

كلاه و دستكش
یك كلاه نرم، كودك را از نفوذ سرما محفوظ می‌دارد. دستكش‌ها نیز همین حالت را ایجاد می‌كنند. می‌توانید از پتو نیز استفاده كنید و نوزاد را داخل آن بپیچید. پتوی لیز باعث سُر خوردن نوزاد از دست شما می‌شود. وقتی كه كودك را وارد محیطی گرم‌تر می‌كنید، حتماً یك لایه از لباس‌هایش را از تنش در آورید تا عرق نكند و با ورود مجدد به هوای سرد با همان مقدار پوشش، سرما نخورد. قبل از سرد شدن هوا، هر روز نوزاد خود را از خانه خارج كنید تا هوای تازه استشمام كند.

همیشه متوجه سیگنال‌های غیر كلامی نوزاد خود باشید. ابتدا با خروج از خانه احساس خوشحالی می‌كند، ولی به همان سرعت نیز احساس سرما خواهد كرد. بنابراین هر از چند گاهی دست‌ها و صورت او را برررسی كنید تا قبل از احساس سرمای شدید و احساس ناراحتی به داخل خانه انتقال یابد.

اگر به نظر می‌رسد پوست كودك شما سرما زده شده است و رنگ آن به سفیدی می‌زند، سعی نكنید با مالش او را گرم كنید؛ زیرا بیشتر به پوست كودك خود صدمه می‌زنید. در عوض بهتر است دستان او را زیر بغل خود و یا در دستان خود قرار دهید و پوست او را با كمی آب گرم بشویید.

اگر متوجه شدید كه پوست او زرد، سفت و یا مومی شكل شده و شروع به تاول زدن كرده است، حتماً با اورژانس تماس بگیرید. سرمای زیاد در زمستان و در مناطق سرد موجب خشكی پوست كودك و كاهش رطوبت آن می‌شود. در این مواقع بهتر است پوست او را مرطوب نگه دارید. امروزه لوسیون‌ها و كرم‌های گیاهی زیادی برای پوست حساس كودكان ساخته می‌شوند و اگر تصمیم دارید از منزل بیرون بروید، حتماً برای جلوگیری از خشكی پوست كودك آن را با یك لوسیون چرب كنید.

كرم ضدآفتاب
امن‌ترین كرم‌های ضد آفتاب كودكان عاری از هر گونه مواد شیمیایی هستند و از اكسید روی با دی‌اكسید تیتانیوم تهیه می‌شوند. این مواد از جذب نور خورشید به پوست كودك جلوگیری می‌كنند. كودكان همیشه باید یك لایه بیشتر از بزرگسالان لباس بپوشند. با آنكه برخی از نواحی كره زمین در فصل سرما نیز هوای مطبوعی دارند، اما تب استفاده از لباس‌های زمستانی به این مناطق نیز كشانده می‌شود و بیشتر مردم در تكاپوی تهیه لباس‌های گرم‌تر بر می‌آیند.

معمولاً حتی اگر زمستان سختی در پیش نباشد، باز هم پدر و مادرها نگران فرزندان خود هستند و ترجیح می‌دهند آنها را بپوشانند تا مطمئن شوند دچار سرمازدگی نمی‌شوند. پدر و مادرها و سایر بزرگ‌ترها در روزهای سرد و برفی ترجیح می‌دهند در فضای گرم خانه بمانند؛ اما جنب و جوش كودكانه، آنها را به خارج از خانه می‌كشاند. آنها ورجه‌ وورجه كردن در هوای سرد را دوست دارند و از آدم برفی درست كردن، برف بازی، اسكی و ... لذت می‌برند.

لباس مناسب در زمان بارندگی
آب و هوای بسیار سرد باعث افت زیاد دمای بدن كودك می‌شود. لباس‌های ضد نفوذ باران و برف، كلاه، شال گردن، دستكش، چكمه، كاپشن و سایر لباس‌های زمستان شما را مطمئن می‌كنند كه سرما كودك‌تان را عذاب نخواهد داد. كاهش شدید دمای بدن را «هایپو‌ترمی» می‌گویند و كودكان خردسال بیشتر در معرض آن هستند.

علائم اصلی این عارضه امروزه، احساس سرمای شدید، گیجی و كرختی، از دست دادن حافظه، ناتوانی در حركت درست دست‌ها و به وجود آمدن مشكل به هنگام صحبت كردن و سرخ شدن پوست است. هایپو‌ترمی برای مغز نیز خطرناك است. آسیب دیدگی مغزی در اثر قرار گرفتن در معرض هوای سرد به مدت طولانی و یا عدم داشتن پوشش مناسب ایجاد می‌شود.

در صورت مشاهده علائم «هایپو‌ترمی» فوراً لباس‌های خیس كودك را از تنش خارج كنید و اگر هوشیار است، به او نوشیدنی گرم بدهید. سپس شروع به گرم كردن بدنش كنید و این‌كار را از قفسه سینه، شكم، سر و دست‌ها و پاها به ترتیب انجام دهید. اگرهایپو‌ترمی شدید باشد، ممكن است احساس كنید كه قلب كودكتان ضربان ندارد و یا اینكه نفس نمی‌كشد.

در این گونه موارد یك لحظه هم وقت را تلف نكنید و به مركز پزشكی مراجعه كنید. هایپو‌ترمی گاه آنقدر شدید است كه منجر به از دست دادن برخی از اعضا بدن، مثل انگشتان دست و پا می‌شود؛ بنابراین عاقلانه‌ترین كار این است كه در فصل زمستان كودكان خود را در محیط خارج از خانه و فضای سرد بیرون به اندازه كافی بپوشانید. مراقب كودك خود باشید و او را نیز تشویق كنید تا خودش را گرم نگه دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول -كودك، لباس و سرما- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت از پوست کودک، کلاه کودک، راهنمای خرید لباس کودک، لباس کودک در سرما، کودک و زمستان، لباس مناسب کودک در بارندگی، كرم ضد آفتاب کودک، دستکش کودک تعداد بازديد: 687 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز