Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:08

25
آذر
استفراغ و مشكلات تغذیه در نوزادان

استفراغ و مشكلات تغذیه در نوزادان

استفراغ نوزادان می‌تواند بالا‌ آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وردن بی‌ضرر مقداری شیر و یا نشانه یک بیماری جدی باشد.

فرید نوبخت حقیقی

 

استفراغ در نوزادان 

استفراغ یكی از رویدادهای شایع دوران كودكی و نوزادی است. استفراغ در بیشتر موارد كاملا‌ بی‌ضرر است ولی می‌تواند تاثیر داروها را كم كند، موجب شود كه كودک  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن قدر آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب از دست بدهد كه دچار كم  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بی شود و یا نشانگر مشكلی باشد كه نیازمند توجه پزشكی است.بیشتر نوزادان  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب دهانشان را بیرون می‌ریزند و گاهی استفراغ می‌كنند اگر این استفراغ موجب كم شدن وزن‌گیری كودک نشود غیرطبیعی و مضر نیست; با این حال استفراغ بیش از حد می‌تواند نشانگر عدم تحمل نسبت به غذای كمكی بیشتر یا غذاهای دیگر باشد.

استفراغ شدید و متناوب در جریان دو ماه اول زندگی نوزاد نشانگر انسداد انتهای معده است. نوزادان ممكن است به دنبال سرفه كردن شدید استفراغ كنند، این حالت غیرطبیعی نیست. عفونت‌های ویروسی دستگاه گوارش یا بیماری‌های عفونی، اختلا‌لا‌ت مغزی (مانند مننژیت، انسفالیت، ضربه و...)، یرقان، اجسام خارجی در دستگاه گوارش،  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیب‌های شكمی، و... از سایر علل استفراغ‌اند.

بنابراین به طور كلی می‌توان گفت: استفراغ نوزادان می‌تواند بالا‌  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وردن بی‌ضرر مقداری شیر و یا نشانه یک بیماری جدی باشد. اگر استفراغ نوزاد به مدت شش ساعت ادامه داشت، یا با مقادیر كم ادرار تیره‌رنگ، گیجی غیرطبیعی، گودرفتگی چشمان و یا شل شدن پوست همراه بود، بلا‌فاصله به پزشک مراجعه كنید.

  

مشكلا‌ت غذا دادن به نوزاد 

شیرمادر بهترین و كامل‌ترین غذا برای نوزادان و شیرخواران تا پایان ۲ سالگی است. به طوری كه تغذیه انحصاری با شیر مادر از بدو تولد تا پایان ۶ ماهگی و سپس ادامه  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن همراه با تغذیه تكمیلی تا پایان ۲ سالگی منجر به رشد و تكامل كودک می‌شود.تغذیه نوزاد از ساعات اولیه پس از تولد باید شروع شود و تعداد دفعات  آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن در طول شبانه‌روز براساس نیاز شیرخوار تنظیم می‌شود چرا كه تعداد دفعات در نوزادان مختلف، متفاوت است.

برخی شیرخواران تند و برخی شیرخواران كند تغذیه می‌كنند. هنگامی‌كه غذا دادن به نوزادان دشوار باشد، هم نوزاد و هم والدین او از تبعات آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن رنج می‌برند. تغذیه نوزاد به ویژه در چند هفته اول زندگی وی با دشواری‌هایی همراه است. البته اگر نوزادتان سالم به نظر می‌رسد و وزن‌گیری طبیعی دارد، جای هیچ نگرانی نیست.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، بیماری های کودک، دلایل استفراغ کودک، مشكلا‌ت غذا دادن به نوزاد، درمان استفراغ کودک تعداد بازديد: 1099 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز