Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:37

24
اسفند
درمان خانگی برای دردهای بچه ها

درمان خانگی برای دردهای بچه ها

معمولا دندان درد بايد هر چه سريع‌تر توسط يك پزشك متخصص مورد درمان قرار گيرد.....

دندان درد
معمولا دندان درد بايد هر چه سريع‌تر توسط يك پزشك متخصص مورد درمان قرار گيرد. ولي با بهره‌گيري از روش‌هاي خانگي و طبيعي نيز مي‌توان آن را كاهش داد و يا حتي برطرف كرد. وقتي كه دندان دچار آسيب‌ديدگي مي‌شود و آسيب‌ديدگي تا اعصاب مي‌رسد، كودك احساس درد بسيار مي‌كند. هر نوع عفونت دنداني كه به ريشه رسيده باشد، بي‌شك با درد بسيار همراه است.

روش‌هاي طبيعي كاهش دندان درد

 روغن سير
استفاده از چند قطره روغن سير درست روي دنداني كه درد مي‌كند، تاثير زيادي در كاهش درد آن دارد. روغن سير حاوي تركيبات ضد باكتريايي است و البته خاصيت بي‌حس كنندگي نيز دارد. عصاره سير حاوي ماده اي است كه نوعي بي‌حس كننده موضعي محسوب مي‌شود. ممكن است در ابتدا كمي دچار سوزش شويد اما بعد از مدت زمان كوتاهي احساس راحتي خواهيد كرد.

 نمك
يك قاشق چايخوري نمك را در يك ليوان آب ولرم ريخته و حل كنيد. به كودك خود بگوييد آن را وارد دهانش كند و به مدت 30 ثانيه همانند دهان‌شويه داخل دهان نگاه دارد. پس از آن محتويات داخل دهان را خالي كند. آب نمك باعث ضد عفوني و تميز شدن دهان و دندان‌ها مي‌شود. اينكار را نيز مي‌توانيد تا چند مرتبه تكرار كنيد.

 خميردندان مخصوص
مي‌توانيد از خميردندان مخصوص دندان‌هاي حساس نيز استفاده كنيد. اگر لثه ‌كودكتان حساس است، استفاده از خمير دندان‌هاي مخصوص نيز باعث كاهش درد مي‌شود.

 سركه سيب
سركه سيب را با تكه كوچكي پارچه يا پنبه روي محل مورد نظر قرار دهيد تا از درد در آن نقطه بكاهد.
 چاي نعنا
چاي نعنا هم طعم خوبي دارد و هم قدرت بي‌حس كنندگي. 1 قاشق چايخوري برگ نعناي خشك را داخل 1 فنجان آب در حال جوشيدن بريزيد و بگذاريد 20 دقيقه در همان حالت بماند. سپس آن را از صافي عبور دهيد و با آن دهان كودك خود را شستشو دهيد. اينكار را مي‌توانيد تا چند بار نيز تكرار كنيد.

 يخ
يك تكه يخ را در كيسه پلاستيكي قرار دهيد و دور آن را با يك تكه پارچه نرم و تميز بپوشانيد و بعد آن را روي دنداني كه درد مي‌كند بگذاريد و 15دقيقه صبر كنيد در همان حالت بماند تا اعصاب آن بخش بي‌حس شود.
 عصاره وانيل
يك توپ كوچولو با وانيل درست كنيد و آن را روي محل مورد نظر بگذاريد، يا اينكه به يك تكه كوچك از پارچه نخي مقداري عصارة‌ وانيل بزنيد و آن را روي محل دردناك قرار دهيد.

 سيب‌زميني
يك عدد سيب‌زميني را پوست بگيريد، تكه تكه كنيد و آن را روي قسمت موردنظر قرار دهيد. مي‌توانيد با سيب‌زميني و كمي نمك يك پوره درست كنيد و پوره را در آن قسمت قرار دهيد.

سردرد
سردرد دركودكان ريشه در موارد بسيار متنوعي دارد. برخي از سردردها، تنشي هستند، دسته‌اي آلرژيكي، دسته‌اي سينوسي، عده‌اي به خاطر پايين بودن قندخون، تعدادي به خاطر كم‌آبي بدن و...
درمان سردرد كودكان بستگي به ريشه و علت به وجود آورنده آن دارد، اما اغلب سردردها را مي‌توان در خانه و به روش‌هاي طبيعي از بين برد يا كاهش داد مثلا به هنگام سردرد كودكتان:
 به او كمك كنيد در يك اتاق خنك و تاريك دراز بكشد.
 يك تكه پارچه مرطوب و سرد را روي پيشاني و چشم‌هايش قرار دهيد.
 بگذاريد استراحت كند و به آرامش برسد.
 به او بگوييد كه نفس‌هاي عميق بكشد.
 مطمئن باشيد كه كودكتان چيزي خورده يا نوشيده است. گاهي اوقات با كمي خواب و استراحت سردرد كودك برطرف مي‌شود. بايد محرك‌هاي سردرد را از او دور كنيد. به كودكتان آب و يا آب ميوه بدهيد، البته از انواع بدون كافئين، اينكار باعث مي‌شود تا سردرد سريع‌تر برطرف شود.

روش‌هاي طبيعي كاهش سر درد

 زيره
مقداري زيره را برشته كنيد، به صورت پودر درآوريد و داخل يك تكه پارچه نرم بريزيد و آن را نزديك بيني كودك‌تان بگيريد تا بوي آن را استشمام كند.

 سيب
يك عدد سيب را پوست بگيريد و قاچ كنيد. سپس مقداري نمك روي آن بپاشيد و دست‌كم هفته‌اي چند بار به كودك‌تان بدهيد. اين كار حتي سردردهاي شديد را نيز كاهش مي‌دهد.

 زنجفيل
زنجفيل خاصيت ضد التهابي دارد و كمك زيادي به كاهش سردرد مي‌كند. داخل يك فنجان حاوي آب جوش چند برگ چاي و مقداري زنجفيل بريزيد، هم بزنيد و بعد آن را از صافي عبور دهيد. بگذاريد سرد شود و بعد به كودك‌تان بدهيد.
 روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس براي رفع سردرد مفيد است. روغن اسطوخودوس را بو بكشيد و يا اينكه آن را روي پيشاني بماليد و ماساژ دهيد.

 نوشيدن آب
به فرزندتان توصيه كنيد كه هر روز مقدار كافي آب بنوشد.
 دارچين
دو قاشق چايخوري پودر دارچين را به يك‌دوم فنجان شير اضافه كنيد و بگذاريد 2-1 دقيقه روي حرارت گرم شود. سپس 1 قاشق چايخوري عسل به آن اضافه كنيد و اين تركيب را خوب هم بزنيد. اين معجون را به فرزندتان بدهيد تا بنوشد اگر نتوانست يكجا بنوشد، ‌آن را در چند نوبت به او بدهيد.
 ماساژ
ماساژ سر نيز يك روش خوب براي درمان است. براي ماساژ از روغن رزماري استفاده كنيد و با كمك آن پيشاني و بين ابروها را ماساژ دهيد.
 روغن نعنا
روغن نعنا خاصيت آرام‌بخشي دارد و سردرد و ميگرن را برطرف مي‌كند. بوي آن باعث بهبود جريان خون در بدن مي‌شود و از اين طريق جريان خون را بهتر مي‌كند.
 سركه سيب
يك‌دوم فنجان سركه‌ سيب را به يك‌دوم فنجان آب اضافه كنيد. بگذاريد اين تركيب جوش بيايد. در ظرف را به هنگام جوشاندن ببنديد. سپس از روي حرارت برداريد. بگذاريد چند دقيقه بماند تا كمي سرد شود و بعد آن را نزديك صورت فرزندتان بگيريد تا به آرامي نفس بكشد.

تحریریه مجله کودک سالم


 

برچسب ها: درمان خانگی، کودکان تعداد بازديد: 950 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز