Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:34

18
آذر
نکات بهداشتی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان

نکات بهداشتی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان

شپش به جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی محدود نبوده و ممكن است تمام اقشار را مبتلا کند.

دكتر زهرا نوع پرست؛‌ متخصص کودکان


شستن دست‌‌ها

به کودک خود یاد بدهید که چگونه و چه موقع دست‌های خود را با آب و صابون بشوید. اگر کودکان قبل از ورود به مدرسه روش صحیح شستشوی دست‌های خود را یاد گرفته باشند، سپری محکم در برابر انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها خواهند داشت. همچنین باید به آنها بگویید که چه موقع باید دست‌های خود را حتما با آب و صابون بشویند؛ مثلا بعد از دستشویی یا ورزش کردن یا قبل از خوردن خوراکی. یادمان باشد تاکید کنیم تا ناخن‌ها را كوتاه نگه دارند.

روش شستن دست‌ها

هنگام شستن دست بایستی از دستشویی فاصله گرفت تا از خیس شدن و آلوده شدن لباس یا روپوش پیشگیری گردد. در حالی‌كه دست‌ها سرازیر هستند آنها را خیس كنید تا آب به طرف انگشتان جاری گردد و سپس مقدار 5 سی‌سی مایع (حدود یک قاشق مرباخوری) در كف دست‌ها بریزید و دست‌ها را به هم بمالید تا كاملا كف ایجاد گردد.

شستن دست را با حركت مالشی و دورانی آغاز نمایید. سپس كف دست راست كاملا به پشت دست چپ و بالعكس كشیده شود. حال كف دست‌ها را به هم كشیده به طوری كه انگشتان بین هم قرار گیرند و كاملا به هم ساییده شوند. پشت انگشتان دست راست را كاملا در كف دست چپ قرار دهید به طوری كه انگشتان به حالت قفل شدن در هم قرار گیرند و با فشار شستشو شوند و بالعكس.

با كف یك دست انگشت شست دست دیگر به صورت چرخشی كاملا ساییده شود و بالعكس. نوك انگشتان یك دست را در كف دست دیگر فشرده و با حركت چرخشی كاملا بشویید تا تمیز شود و بالعكس. در نهایت مچ دست راست را با دست چپ و بالعکس مچ دست چپ را بشویید.

توجه: هر یك از اعمال مذكور در شستشوی صحیح دست‌ها بایستی پنج بار تكرار گردد و کل زمان شستن 15-20 ثانیه می‌باشد. دست‌ها را با حوله كاغذی كاملا خشك نموده و با همان حوله كاغذی شیر آب را ببندید و از بستن آب با دست خود خودداری نمایید، زیرا موجب آلوده شدن دست‌ها می‌گردد.

همراه داشتن دستمال كاغذی

به کودکان آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند. یکی از مزیت‌های همراه داشتن دستمال کاغذی این است که موقع سرفه و یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آن می‌گیرند و از پخش انواع میکروب‌ها در هوا و بیمار شدن دیگران (در صورتی که کودک مریض باشد) جلوگیری می‌کنند. از طرفی سبب می‌شود دستان آلوده با مخاط بینی تماس نداشته باشند.

خوراكی‌های با كیفیت

به کودکان خود یاد دهید تا از خوردن تنقلات و خوردنی‌های بدون کیفیت خودداری کنند. حتما مقداری از موادی همچون مغز‌ها وکشمش یا انجیر در غذای روزانه او بگنجانیم.

زود خوابیدن به هنگام شب

فرزندان باید شب‌ها به موقع بخوابند تا صبح زود جهت مدرسه براحتی از خواب برخیزند. پوشیدن لباس ساده و گشاد موجب راحتى عضلات بدن شده و خواب را شیرین و مطبوع مى‌کند. خواب شبانه با افزایش میزان ترشح هورمون رشد همراه است و روی افزایش تمرکز نیز موثر است.

انتخاب كیف مناسب

انتخاب کیف مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد. یک کیف خوب معمولا سبک است و وزن چندانی ندارد به این معنا که جنس کیف نباید سنگین باشد. حجیم بودن یک کوله با قرار دادن مقدار زیادی وسیله همراه خواهد بود لذا کیف بزرگ برای استفاده چند سال آینده فرزندمان باعث پر نمودن بی‌جهت وسایل غیر ضروری شده و فشار بیشتر بر ستون فقرات وارد می‌شود.

آلودگی به شپش سر

آلودگی به شپش سر انسان از آلودگی‌های جدی شایع و یکی از مشکلات بهداشتی جوامع انسانی در کشورهای مختلف است. اگرچه شیوع، رده سنی خاصی ندارد، اما كودكان دبستانی آسیب‌پذیرترین گروه سنی هستند و از شدت آلودگی بالایی برخوردارند. در نتیجه تماس نزدیک افراد یا پوشش زیاد برای تأمین گرما آلودگی به شپش شایع می‌شود.

شپش به جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی محدود نبوده و ممكن است تمام اقشار را مبتلا کند. آلودگی به شپش سر به علت تماس بیشتر مـوهـای سر بـا یـكـدیـگر در دختر بچه‌ها شایع‌تر است. شپش در آب زنده نمی‌ماند و از طریق شنا در استخر منتقل نمی‌شود. آلودگی به شپش سر یکی از بیماری‌های شایع تمام سنین، به ویژه سنین مدرسه است.

گزش پوستی و عوارض جسمی روحی ناشی از آن فقط به فرد آلوده آسیب می‌زند و هیچ نوعی از بیماری را منتقل نمی‌نماید و فقط شپش بدن می‌تواند ناقل تیفوس و تب راجعه باشد. آگاهی آموزگاران و مربیان از علائم و نشانه‌های این بیماری در مهد كودك، دبستان و مدرسه راهنمایی و دیگر مراكز تجمع كودكان و نوجوانان گامی مثبت در جهت کنترل این آلودگی محسوب می‌شود. شپش سر انسان، در لابلای موهای سر زندگی می‌کند و پوست سر به ویژه پشت سر، گردن و پشت گوش را مورد گزش قرار می‌دهد.

خارش مداوم پشت سر و گردن ناشی از واکـنش حـساسیتی پوست بدن فرد آلوده نسبت به بزاق شپش سر انسان است كه در حین خون خـوردن از بـدن انسان به پوست تزریق می‌شود. در بیشتر موارد، آلودگی به شپش سر انسان بدون علامت است و آلودگی را والدین، آموزگاران یا مربیان بهداشت مدرسه تشخیص می‌دهند. استفاده كردن از وسایـل شخصی یکدیگر و عدم مراقبت از استفاده از وسایلی مثل شانه و گل سر یا سنجاق و مقنعه می‌تواند آلودگی را منتقل نماید.

 

برچسب ها: سلامت دانش‌آموزان، شستن دست‌، كیف مناسب دانش آموزان، شپش سر، بهداشت دانش آموزان تعداد بازديد: 933 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز