Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 21:32

22
تیر
والدين سيگاری بخوانند...

والدين سيگاری بخوانند...

تقريبا همه ما از مضرات سيگار و دخانيات آگاه هستيم و مي‌دانيم كه چه عوارضي روي سلامت انسان‌ها مخصوصا كودكان دارند...

والدين سيگاری بخوانند...

 

 

تقریبا همه ما از مضرات سیگار و دخانیات آگاه هستیم و می‌دانیم كه چه عوارضی روی سلامت انسان‌ها مخصوصا كودكان دارند. متأسفانه در دود سیگار بیش از هفت‌هزار ماده شیمیایی وجود دارد كه 250 نوع از آنها سمی تشخیص داده شده‌اند و بیش از 70 درصدشان نیز سرطان‌زا هستند. كودكان در مقایسه با بزرگترها بیشتر در خطر هستند و از دود ناشی از دخانیات آسیب می‌بینند وقتی كه هوا پر از دود سیگار می‌شود، مواد سمی غلیظ‌تری از طریق هوا وارد ریه‌های كودك می‌شود چرا كه میزان تنفس كودكان سریع‌تر از بزرگترهاست. بزرگترها در هر دقیقه 18-14 بار نفس می‌كشند ولی یك نوزاد تازه متولد شده در هر دقیقه حدود 60 بار نفس می‌كشد. كودكان خردسال همواره كنترل بسیار كمی روی محیط اطراف خود دارند. خصوصاً كودكانی كه هنوز به راه رفتن نیفتاده‌اند چرا كه نمی‌توانند به اتاق دیگری بروند و در هوای دودآلود نفس نكشند. سلامت و امنیت محیط زیست آنها بستگی به انتخاب والدینشان دارد.

 

حال بهتر است كه به این موارد توجه كنید

نوزادانی كه مادرشان در طول دوران بارداری سیگار می‌كشد معمولاً با وزن كمتر از حد طبیعی به دنیا می‌آیند. گاهی اوقات كوچكی بیش از حد نوزاد باعث مرگ او می‌شود.  مادرانی كه در طول دوران بارداری سیگار می‌كشد، فرزند خود را بیشتر در معرض خطراتی مثل ناتوانی در یادگیری در سنین بالاتر قرار می‌دهند. این كودكان بیشتر در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند. حتی اگر خودتان هم سیگار نمی‌كشید، قرار گرفتن در محیطی كه دیگری در آن مشغول سیگار كشیدن است، برای جنین همین خطرات را در پی دارد. میلیون‌ها میلیون كودك در خانه‌هایی نفس می‌كشند كه والدینشان به راحتی در فضای داخلی خانه سیگار می‌كشند.

 

عوارض مصرف سیگار در دوران بارداری

 نوزاد به صورت نارس به دنیا آید.

 نوزاد با وزن بسیار كم متولد می‌شود كه این مسئله سلامت او را به خطر می‌اندازد.

 نوزاد دچار سندرم مرگ ناگهانی می‌شود.

 نوزاد دچار مشكلات یادگیری و یا اختلال بیش‌فعالی می‌شود.

پس اگر در دوران بارداری هستید، هر چه سریع‌تر مصرف سیگار و سایر مواد مضر و خطرناك را كنار بگذارید.

 

كودكان خردسالی كه در هوای آلوده ناشی از دود سیگار زندگی می‌كنند، بیشتر از سایر كودكان دچار این مشكلات می‌شوند:

 عفونت‌های گوش

 سرفه و سرماخوردگی

 مشكلات تنفسی مثل برونشیت

 فساد و خرابی دندان‌ها

این كودكان بیشتر دچار سرفه و سرماخوردگی می‌شوند و در طول دوره سرماخوردگی، علائم شدیدتری از خود بروز می‌دهند و البته بهبودی از بیماری نیز دیرتر حاصل می‌شود. بنابراین این كودكان بیشتر دچار سردرد، گلودرد، حساسیت چشم و آب‌ریزش بینی می‌شوند. كودكانی كه به آسم دچارند به این شرایط حساسیت بیشتری دارند و حتی ممكن است دچار حملات آسم شوند.

عوارض درازمدت سیگار كشیدن روی كودكان بیشتر است. كودكانی كه دائماً سیگار كشیدن والدین خود را مشاهده می‌كنند، بیشتر از سایر كودكان در آینده تمایل به سیگار كشیدن نشان می‌دهند و معمولا در نوجوانی دچار این اعتیاد نیز می‌شوند.

این كودكان ممكن است در آینده دچار مشكلات زیاد شوند

 عدم رشد و تكامل دستگاه تنفسی در بزرگسالی

 سرطان ریه

 بیماری‌های قلبی

 بیماری‌های چشم

برای دور ماندن از این خطرات نه تنها باید خودتان از سیگار كشیدن و آلوده كردن محیط اطراف‌تان با مواد مضر و سمی دوری كنید بلكه باید به سایر مكان‌ها و افرادی كه فرزندتان با آنها تماس دارد نیز توجه كنید مثلا:

 دود سیگار در اتوبوس یا اتومبیل

 دود موجود در مدرسه یا مهد كودك

 خانه اقوام و یا دوستان كه عادت به سیگار كشیدن دارند.

 رستوران

 فروشگاه‌ها

 كنسرت‌ها

 پارك‌ها و زمین‌های بازی

طبق تحقیقات به عمل آمده در سال 1998، 23 كودك استرالیایی زیر 13 سال در اثر قرار گرفتن در محیط‌های آلوده این‌چنینی، جان خود را از دست دادند. به طور كلی مصرف سیگار و سایر دخانیات در داخل فضای خانه باید ممنوع باشد. حدود 26 درصد از والدین در ایالات متحده آمریكا به طور مرتب و متوالی سیگار می‌كشند و 50 تا 67 درصد از كودكان زیر 5 سال در خانه‌هایی زندگی می‌كنند كه از میان پدر و مادر دست‌كم یكی عادت به سیگار كشیدن دارد.

عفونت دستگاه تنفسی در كودكان

قرار گرفتن در چنین شرایطی باعث ایجاد برخی مشكلات و خطرات جدی در دستگاه تنفسی كودكان می‌شود و عملكرد آن را مختل می‌سازد. این اتفاق باعث بروز حملات آسم و تشدید آنها می‌شود و حتی باعث افزایش تعداد دفعات سرماخوردگی و گلودرد در كودكان نیز می‌گردد. در كودكان كمتر از دو سال، باعث بروز برونشیت می‌شود. كودكانی كه والدین سیگاری دارند و والدین آنها هر روز حدود نصف یك پاكت سیگار می‌كشند 2 برابر بیشتر از سایر كودكان در اثر بیماری‌های تنفسی به بیمارستان منتقل می‌شوند.

 

گوش‌ها

در معرض دود سیگار بودن باعث عفونت گوش در كودكان نیز می‌شود، دودی كه از طریق دم وارد بدن می‌شود، باعث سوزش و حساسیت لوله استاش می‌شود. این لوله به انتهای بینی متصل است (در گوش میانی). این عوامل سبب تورم و گرفتگی و ایجاد فشار در گوش میانی می‌شود و در نهایت ایجاد درد و عفونت در این بخش می‌كند. عفونت گوش میانی در كودكان سبب كاهش شنوایی در آنها می‌شود. وقتی‌كه این دسته از كودكان به روش‌های درمانی متداول پاسخی نشان نمی‌دهند، نیاز به عمل جراحی این بخش از گوش (لوله استاش) پیدا می‌كنند.

 

مغز

كودكانی كه از مادران سیگاری به دنیا می‌آیند (در طول دوران بارداری مادر مرتب سیگار می‌كشد) بیشتر از سایر كودكان از مشكلات و اختلالاتی مثل بیش‌فعالی رنج می‌برند. این كودكان معمولا در مدرسه عملكرد بسیار ضعیفی دارند و از نظر هوشی در موقعیت خوبی نیستند.

 

سرطان

به هر حال كم و بیش در مورد عوارض ناشی از دود سیگار روی تمام ارگان‌های بدن مطلع هستیم اما آیا می‌دانستید كه با سیگار كشیدن احتمال بروز سرطان را در فرزند خود تا 100 برابر بیشتر می‌كنید. آیا می‌دانید كه هر سال سه هزار نفر در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند. بله اینها همه زنگ خطرهای جدی برای ما به شمار می‌روند تا بیشتر دقت كنیم و به عواقب كار خود بیشتر توجه كنیم.

 

هر ساله در كانادا تعداد زیادی از كودكان در اثر دود سیگار دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند:

 13 درصد دچار عفونت گوش (220 هزار كودك دچار عفونت گوش می‌شوند)

 24 درصد دچار اختلال تهویه در گوش (سالانه 2100 عمل جراحی)

 13 درصد آسم (52 هزار مورد سالانه)

 16 درصد سرفه‌های شدید (بیش از دویست هزار مورد مراجعه به پزشك)

 20 درصد عفونت ریه (43 هزار مورد برای برونشیت)

 20-13 كودك هر سال در اثر عفونت دستگاه تحتانی ریه فوت می‌كنند.

 270-180 كودك هر ساله در اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد فوت می‌كنند.

 

مشكل قلبی

مصرف دود سیگار علاوه بر عوارضی كه روی گوش، مغز و دستگاه تنفسی كودكان دارد باعث بروز بیماری‌های قلبی نیز می‌شود.

نفس كشیدن در هوای آلوده برای عملكرد قلب مضر است. هوای آلوده باعث مسدود شدن رگ‌های خونی و افزایش سطح كلسترول بد می‌شود و به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. این تغییرات سبب سكته‌های قلبی می‌شود. این موارد نه تنها بزرگسالان بلكه كودكان را نیز در خطر قرار می‌دهد.

كودكان ما موجودات بی‌دفاعی هستند كه حتی قدرت دفاع از سلامت خودشان در برابر چنین خطراتی را ندارند و ما نباید دانسته و ندانسته آنها را با چنین خطراتی مواجه سازیم.

برچسب ها: برونشیت، عفونت‌های گوش، والدين سيگاری، نوزاد به صورت نارس تعداد بازديد: 551 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز