Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 05:17

2
دی
مراقبت از پوست كودكان در برابر آفتاب

مراقبت از پوست كودكان در برابر آفتاب

كرم‌های ضد آفتاب محافظ خوبی در برابر اشعه‌های UVA و UVB هستند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

در طول روز از حضور در معرض نور شدید آفتاب پرهیز كنید
وقتی‌كه آفتاب در قوی‌ترین حالت ممكن است (10 صبح تا 4 بعدازظهر) سعی كنید كودك خود را در یك جای سایه و به دور از نور خورشید نگاه دارید اگر لازم باشد كه فرزندتان در این ساعات در معرض نور خورشید باشد (مثلا مجبور باشید او را به جای خاصی ببرید) حتما به نكات ایمنی توجه كنید حتی در روزهای ابری، اشعه‌‌های UV می‌توانند از میان ابرها عبور كنند و به پوست آسیب برسانند، برعكس تصور عموم كه معتقدند چون آفتاب دیده نمی‌شود پس خطری برای پوست ندارد.

در چنین روزهایی كودكان نمی‌دانند كه ممكن است به پوست‌شان آسیب برسد چرا كه هوا گرم نیست و احساس خنكی دارند. ابرها باعث مسدود شدن راه این اشعه‌ها نمی‌شوند پس در چنین روزهایی هم اقدامات لازم برای مراقبت‌ از پوست فرزندتان را انجام دهید.

پوشش مناسب
یكی از بهترین راه‌ها برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید، پوشش مناسب آن است باید مطمئن باشید كه با لباس‌های مناسب روی پوست فرزندتان پوشانده شده است. پوست نوزادان و كودكان خردسال بسیار نازك و حساس است و خیلی راحت‌تر دچار سوختگی می‌شود.

ولی معمولا از نوزادان در برابر نور خورشید به خوبی محافظت می‌شود و پوشش خوب و كاملی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. اما این نكات باید در مورد كودكان خردسال نیز مورد توجه قرار گیرد. لباس فرزندتان باید تمام پوست او را بپوشاند حتی باید از كلاه لبه‌دار نیز استفاده كنید تا روی صورتش سایه بیندازد.

استفاده مداوم از كرم ضدآفتاب
این روزها در همه جا كرم‌های ضد آفتاب مخصوص كودكان نیز یافت می‌شود این كرم‌ها برای پوست حساس كودكان ساخته و تولید می‌شوند. مقاومت زیادی در برابر عرق كردن دارند و رایحه بسیار خوبی هم دارند اما چیزی كه در مورد تمام این كرم‌ها بسیار مهم است میزان محافظت آنها از پوست در برابر اشعه‌های UV است. SPF این كرم‌ها باید به اندازه‌ای باشد كه بتوانند از پوست محافظت كنند. برای كودكان خردسال SPF (30) و بالاتر مناسب‌تر است.

كرم‌های ضد آفتاب محافظ خوبی در برابر اشعه‌های UVA و UVB هستند. اگر با استفاده از كرم‌های ضدآفتاب پوست فرزندتان دچار حساسیت می‌شود باید به دنبال خرید محصولی باشید كه حاوی دی‌اكسید تینانیوم فعال است. كرم ضد آفتاب را به هنگام خروج كودك از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی پوست او بمالید.

بهتر است كه اینكار را 30-15 دقیقه قبل از خروج از خانه انجام دهید. دور لب‌ها را فراموش نكنید و حتما روی گردن، شانه‌‌ها، گوش‌ها، دستها را نیز كرم ضد آفتاب بمالید. سعی كنید هر 2 ساعت یكبار كرم را تجدید كنید. در مورد استفاده از كرم ضد آفتاب خساست را كنار بگذارید. مخصوصاً اگر كودكتان زیاد عرق كرده باشد و یا شنا كرده باشد،‌ حتماً‌ اینكار را انجام دهید.

بهتر است كه از كرم ضد آفتاب و ضد آب استفاده كنید مخصوصاً‌موقع شنا كردن، آب استخر (روباز) و دریا می‌تواند اشعه‌‌های نور خورشید را منعكس كند و كودكان نیاز به محافظت بیشتری دارند. كرم‌های ضد آفتاب و ضد آب تا حدود 80 دقیقه داخل آب تاثیر خود را حفظ می‌كنند. مراقبت‌های لازم از پوست كودكان بستگی به رنگ پوست نیز دارد و كودكان سفید‌پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارند چرا كه راحت‌تر و ساده‌تر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

پوشش‌ محافظتی چشم‌ها در برابر نور خورشید

نور خورشید علاوه بر پوست به چشم‌ها نیز آسیب می‌رساند و باعث سوختگی قرنیه می‌شود. وقتی كه این آسیب‌دیدگی‌ها ادامه می‌یابند و مرتباً تكرار می‌شوند، باعث بروز آب مروارید می‌شوند و تاری دید را در پی دارند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این خطرات، استفاده از عینك‌های آفتابی مناسب است، البته تمام عینك‌های آفتابی به یك اندازه در برابر این اشعه‌ها از چشم‌ها محافظت نمی‌كنند لنزهای شیشه‌ای و پلاستیكی كه دارای فیلترهای خاص UV نیستند فقط به شما حس دروغین محافظت را می‌دهند ولی در واقع اینكار را انجام نمی‌دهند.

عینك آفتابی انتخابی شما باید در برابر این اشعه‌ها با 100 درصد قدرت محافظت داشته باشد. بسیاری از كودكان استفاده از عینك‌های آفتابی را دوست ندارند ولی سعی كنید آنها را تشویق به انجام اینكار كنید و عینك‌هایی را برایشان انتخاب كنید كه شكل دلخواهشان را دارند.

محافظت بیشتر به هنگام استفاده از برخی داروها

برخی از داروها میزان حساسیت به اشعه‌های UV را افزایش می‌دهند. كودكانی كه از برخی داروهای خاص استفاده می‌كنند دچار سوختگی‌های پوستی شدیدتر می‌شوند. در چنین مواردی بهتر است تحت نظر پزشك از میزان كرم ضد آفتاب بیشتری استفاده كنید چرا كه این داروها باعث می‌شود پوست مستعد آسیب‌دیدگی‌های بیشتری شود (برخی آنتی‌بیوتیك‌ها و داروهای ضد آكنه جزو این دسته داروها هستند).

فراموش نكنید برای آنكه بتوانید مراقبت مناسب از پوست را به فرزندتان بیاموزید باید خودتان برای او الگوی خوبی باشید. استفاده از ضد آفتاب، عینك آفتابی، كلاه و لباس مناسب رفتارهای مناسبی هستند كه باعث كاهش آسیب‌دیدگی‌ها و خطرات می‌شوند و شما می‌توانید تمام این نكات را با رعایت در مورد خودتان به كودك‌تان نیز بیاموزید.

 

برچسب ها: کودک و کرم ضد آفتاب، آفتاب و چشم کودک، مراقبت از پوست كودك در برابر آفتاب، پوشش مناسب کودک در آفتاب، آفتاب و مصرف داروها تعداد بازديد: 744 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز