Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:59

14
بهمن
كودكان اولين قربانيان آلودگی هوا

كودكان اولين قربانيان  آلودگی هوا

گر چه هر از چند گاهي با رسيدن آلودگي هوا به وضعيت هشدار، ‌با تعطيلي...

كودكان اولين قربانيان  آلودگی هوا

 

 

گر چه هر از چند گاهی با رسیدن آلودگی هوا به وضعیت هشدار، ‌با تعطیلی مدارس، ‌كودكان معصوم بی‌خبر از همه جا خوشحال می‌شوند و در خانه به بازی و استراحت می‌پردازند اما آلودگی هوا ناجوانمردانه با جسم و روح كودكان بازی می‌كند. كودكان در برابر مواد آلاینده شیمیایی حساسترند زیرا: 1-  تماسشان با آلاینده‌ها بیشتر است. نسبتاً‌ آب بیشتری می‌نوشند، ‌هوای بیشتری در مقایسه با وزن بدنشان تنفس می‌كنند، ‌بیشتر دست خود و اجسام را به دهان می‌برند و در سطحی نزدیكتر به زمین حاوی آلاینده‌ها بازی می‌كنند. 2-  بدن كودكان به دلیل كامل نشدن مسیرهای سوخت و ساز بدنشان هنوز به خوبی قادر به دست و پنجه نرم كردن با آلاینده‌ها نیست و كمتر قادر به سم زدایی و دفع آلاینده‌هاست. 3-  كودكان در حال رشد و تكامل هستند و این رشد و تكاملشان در برابر آلاینده‌ها حساس است و ممكن است عوارض جبران ناپذیری ایجاد شود.

 

اثرات آلاینده‌ها بر سلامتی كودكان

1- بنزن:‌ این  ماده در بنزین یافت شده مهمترین تاثیر آن افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های خون است. میزان بنزن هوای تهران، ‌چند برابر استانداردهای جهانی است.

2- ازن و مشتقات ازت:‌ باعث بروز مشكلات تنفسی به ویژه شعله‌ور شدن آسم در كودكان می‌شوند.

3- ذرات كوچك معلق در هوا باعث افزایش سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار در سن زیر 6 ماه و خطرات قلبی-عروقی می‌شوند.

4- سرب:‌ بنزین و گازوئیل و دود حاصل از سوختن آنها منبع مهم سرب موجود در محیط هستند اما رنگ‌ها، ‌لحیم و باتری‌ها و رادیاتورها هم جزء ‌این لیست قرار دارند. اثرات سرب بر سلامتی كودكان به شرح زیر است:‌ كوتاهی قد  كاهش شنوایی   اختلالات شناختی و ذهنی (به ویژه در صورت تماس در اوایل زندگی با سرب)  اختلالات رفتاری:‌ بیش فعالی، ‌رفتارهای تهاجمی و رفتارهای پیشگویی كننده بزهكاری در دوران نوجوانی  بی‌اشتهایی، درد شكم، ‌استفراغ، ‌یبوست

5-  آلرژی و علایم تنفسی در كودكانی كه در فاصله كمتر از 50 متری خیابان‌های شلوغ زندگی می‌كنند،‌50 درصد بیشتر از كودكانی است كه فاصله 1كیلومتری و بیشتر  زندگی می‌كنند.

6- بهره‌هوشی(IQ) كودكانی كه در دوران جنینی با آلاینده های هوا تماس داشته‌اند 4-5 واحد پایین‌تر از بقیه است. همچنین احتمال تولد نوزاد كم وزن در این مادران بیشتر است.

7- منوكسید كربن:‌ باعث افزایش احتمال بیماریهای قلبی- عروقی می‌شوند.

8-  آلودگی صوتی با تاثیر طولانی مدت باعث كاهش شنوایی و برخی اختلالات روانی در كودكان می‌شود.

 

توصیه‌ها

 تا حد امكان، با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از خودروی شخصی، ‌آلودگی هوا را تشدید نكنید.   در روزهای آلودگی شدید هوا، از بردن كودكان به فضای بیرون منزل خودداری كنید.  مصرف روزانه لبنیات، ‌سبزیجات و میوه‌ها و آب فراوان به دفع و سم زدایی آلاینده‌ها كمك می‌كند.  استفاده از دستگاه‌های تصفیه كننده هوا در منزل به پاك شدن هوای منزل كمك می‌كند.  پرورش گیاهان در منزل باعث تمیزتر شدن و تصفیه هوای خانه می‌شود. كاشتن درخت به سهم خود در واقع راهی برای كاهش آلودگی هواست.  اگر برای آلودگی هوای تهران كاری از دست شما بر نمی‌آید حداقل با كنار گذاشتن مصرف سیگار، ‌ضربه دیگری بر سلامتی كودكان معصومتان نزنید.

برچسب ها: آلودگی هوا، زندگی آنلاین، اثرات آلاینده‌ها بر سلامتی كودكان تعداد بازديد: 535 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز