Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 14:53

30
شهریور
مسموميت با ملامين در شيرخشك‌های آلوده چينی

مسموميت با ملامين در شيرخشك‌های آلوده چينی

شايد كمتر كسي باشد كه خبرهاي مربوط به شيرخشك‌هاي تقلبي در چين و عوارض...

مسموميت با ملامين در شيرخشك‌های آلوده چينی

 

 

شاید كمتر كسی باشد كه خبرهای مربوط به شیرخشك‌های تقلبی در چین و عوارض و مرگ و میر كودكان ناشی از مسمومیت با ماده ملامین موجود در شیرخشك‌های چینی را نشنیده باشد. وزارت بهداشت و مقامات دولتی چین در معاینه این كودكان اعلام كردند كه بیش از 80 درصد از 12 هزار و 900 كودك زیر دو سال كه در هفته‌های اخیر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، چهار مورد مرگ و 104 نفر از كودكان با حال عمومی وخیم گزارش گردید. بقیه كودكان تحت درمان و رو به بهبودی هستند؛ اما این بیماری رو به افزایش است.

وزارت بهداشت چین اعلام كرد تمام موارد این بیماری ناشی از مصرف شیرخشك بوده و موردی از مصرف شیر مایع مشاهده نشده است. پس از گزارش آلودگی، دولت چین 22 كارخانه تهیه شیرخشك را تعطیل و بعد از تحقیقات و آزمایش‌ها گزارش شد این نوع مسمومیت در اثر وجود ماده‌ای به نام ملامین در شیرخشك‌ها بوده است.

از ملامین در تولید پلاستیك استفاده می‌شود كه دارای نیتروژن بسیار زیادی است و در آزمایش‌ها نشان دهنده استفاده زیاد از پروتئین است كه پس از تجزیه در كودكان ایجاد سنگ كلیه می‌كند و در نهایت باعث از كار افتادن كلیه‌ها می‌شود.

پس از افزودن آب به شیر غلظت پروتیین شیر كاهش می‌یابد؛ اما اگر به شیر رقیق‌شده ملامین اضافه می‌شود، با روش‌های استاندارد كه مبنی بر اندازه‌گیری نیتروژن است، شیر رقیق شده از شیر خالص دیگر قابل تشخیص نیست. البته ملامین در آب حل نمی‌شود، از این رو یك حلال ارگانیك دیگر نیز به شیر اضافه می‌كنند. ملامین به خودی خود ی ماده سمی نیست، اما در بدن انسان بعد از تركیب با دیگر مواد شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد سنگ كلیه و دیگر بیماری‌های كلیوی شود كه در موارد شدید دیالیز نیز تجویز شده است.

بعد از گزارش وزارت بهداشت چین، مقامات هنگ كنگ نیز گزارش كردند 3 كودك مسموم شده‌اند كه یكی از آنها دختر 3 ساله مبتلا به سنگ كلیه در اثر مصرف شیرخشك و محصولات چینی بوده است.

بر این اساس با افزایش شمار مبتلایان به این بیماری و تعداد مرگ و میر، پلیس این كشور تنها در یك هفته 18 متهم را دستگیر كرد. یكی از دستگیرشدگان مدعی شد در یك سال گذشته چهار تن ملامین را به تولیدكنندگان شیرخشك فروخته است. در گوشه و كنار چین والدین عصبانی برای معاینه فرزندانشان و اطمینان از عدم ابتلا به سنگ كلیه به مطب پزشكان هجوم آوردند. همچنین شهردار بر كنار و در سرتاسر چین تمام شیرخشك‌ها جمع‌آوری شد.

مقامات هنگ‌كنگ و ژاپن وجود مایع ملامین را علاوه بر شیرخشك در محصولات لبنی و غذایی وارداتی از چین، مانند ماست، شكلات، تخم‌مرغ، برنج، كلوچه‌های خامه‌دار و قهوه گزارش كردند.

تولید یكی از محبوب‌ترین شكلات‌های چینی، خرگوش سفید (white Rabit)، به علت مشكوك بودن به آلودگی ملامین متوقف و از ویترین تمام مغازه‌های آسیا و بریتانیا جمع‌آوری شده است. سازمان بهداشت جهانی اعلام كرد، امیدوار است تعداد قربانیان افزایش نیابد و این بحران با آگاهی عمومی مهار شود.

همچنین، 27 كشور اتحادیه اروپا همه محصولات خوراكی چین را به علت آلودگی ممنوع كردند.

مقامات بهداشتی كانادا به مردم این كشور هشدار دادند از مصرف یك نوع آب نبات چوبی چینی كه ممكن است حاوی ملامین باشد اجتناب كرده و از واردكننده و توزیع‌كننده آن خواسته شد این محصولات را از فروشگاه‌ها جمع‌آوری كنند. در این مورد هیچ گزارشی از آلودگی كودكان داده نشده است.

اغلب كشورها، از جمله تانزانیا، گابون، اندونزی، ویتنام ورود شیرخشك و محصولات خوراكی چین را ممنوع اعلام كردند.

دكتر رسول دیناروند معاون غذا و داروی ایران با اعلام این مطلب كه هیچ نوع واردات شیرخشك از چین نداریم، گفت: از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد؛ اما برخی محصولاتی كه از فرآورده‌های شیرخشك می‌باشد، مانند شكلات یا قهوه، ممكن است به ایران وارد شود كه طی اعلامیه‌ای ورود این فرآورده‌ها به كشور ممنوع شده است. مشكلی كه در چین ایجاد شد هشداری است برای مسوولان بهداشتی كشورمان كه مراقب ورود هر گونه مواد غذایی كه حتی به صورت بار مسافر یا قاچاق وارد كشور می‌شود، باشند. از طرف دیگر توجه كلیه واردكنندگان محصولات غذایی را به این مطلب جلب می‌كنیم كه از ورود هر گونه ماده غذایی به صرف ارزان بودن، قبل از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی و تایید وزارت بهداشت كشورمان خودداری نمایند.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، شیرخشك، مسموميت با ملامين در شيرخشك‌های آلوده تعداد بازديد: 578 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز