Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:12

30
شهریور
فتوتراپی در منزل

فتوتراپی در منزل

هيپربيلي روبينمي غيرمستقيم از شايع‌ترين مشكلات در نوزادان ترم سالم، به ...

فتوتراپی در منزل

 

 

هدف: هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم از شایع‌ترین مشكلات در نوزادان ترم سالم، به خصوص در هفته اول زندگی است كه در موارد زیادی نیاز به درمان دارد. درمان استاندارد زردی نوزادان، فوتوتراپی است و در مواردی نیاز به تعویض خون وجود دارد. بستری در بیمارستان برای فوتوتراپی می‌تواند باعث اختلال در تغذیه از سینه مادر، بروز اضطراب در والدین و تحمیل آزمایش‌های غیرضروری و هزینه‌های اضافی به نوزاد و والدین شود. این مطالعه به مقایسه تاثیر فوتوتراپی در منزل و بیمارستان در كاهش بیلی‌روبین غیرمستقیم و هزینه این دو روش و نیز میزان رضایت والدین از انجام فوتوتراپی در منزل می‌پردازد.

روش‌ها و مواد: در مجموع 247 نوزاد مورد مطالعه قرار گرفتند كه 121 نفر در منزل و 126 نفر در بیمارستان فوتوتراپی شدند. معیارهای ورود به مطالعه عبارت بودند از: 1) سن بین 3 تا 7 روز 2) نوزادان ترم با وزن 4000-2500 گرم 3) معاینه طبیعی 4- بیلی روبین توتال سرم بین 18-14 میلی‌گرم در سی‌لیتر 5) عدم ناسازگاری Rh 6) ABO فعالیت طبیعی آنزیم 7) G6PD شمارش رتیكولیست طبیعی 8) بیلی‌روبین مستقیم سرم كمتر از 2 میلی‌گرم در سی لیتر. فوتوتراپی با چهار لامپ F20 T12/B انجام گرفت. میزان بیلی‌روبین توتال سرم هر 24 ساعت یكبار در طی درمان اندازه‌گیری شد. با رسیدن بیلی روبین توتال به كمتر از 13 میلی‌گرم در سی‌لیتر درمان خاتمه می‌یافت. سرعت كاهش بیلی‌روبین، تعداد روزهای درمان و هزینه درمان در دو گروه مقایسه شد. همچنین رضایت والدین از فوتوتراپی در منزل به وسیله likert-type-question 1) بد 2) متوسط 3) خوب 4) عالی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج: میانگین سرعت كاهش بیلی روبین در گروه فوتوتراپی در منزل و بیمارستان به ترتیب (4.8±) 5.762 و (168±) 3.362 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در روز بود كه اختلاف معنی‌داری را نشان می‌دهد. (p>0/0001) میانگین مدت درمان در دو گروه فوتوتراپی در منزل و بیمارستان به ترتیب (0.69±) 1.67 و (1.04±) 2.51روز بود كه این مورد نیز اختلاف معنی‌داری را نشان می‌دهد (p>0/001). میانگین پاسخ والدین به رضایت‌مندی از این روش درمانی در منزل (the mean score of answer)، 3.37± 0.52 بود كه حاكی از رضایت آنان از این روش می‌باشد. میانگین هزینه فوتوتراپی در منزل و بیمارستان به ترتیب 50000 ریال و 150000 ریال بود. به جز یك مورد كه به درمان جواب نداد و در بیمارستان ادامه درمان صورت گرفت هیچگونه عارضه‌ای در بین بیماران درمان‌شده در منزل گزارش نگردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینكه بستری نوزاد در بیمارستان برای دریافت فوتوتراپی می‌تواند باعث اختلال در تغذیه از سینه مادر، اضطراب والدین و تحمیل آزمایش‌های غیرضروری به نوزاد و هزینه‌های اضافی خانواده شود، بر اساس نتایج این مطالعه فوتوتراپی در منزل می‌تواند به عنوان یك روش درمان موثر در نوزادان ترم سالم با هیپر بیلی روبینمی غیرمستقیم غیرپاتولوژیك بعد از روز دوم تولد مورد استفاده قرار گیرد.

كلمات كلیدی: هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم، فوتوتراپی در منزل، فوتوتراپی در بیمارستان

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، فتوتراپی در منزل تعداد بازديد: 519 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز