Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:03

25
شهریور
عينك آفتابی مناسب كودكان

عينك آفتابی مناسب كودكان

همه‌ساله با گرم شدن هوا استقبال از عينك‌هاي آفتابي افزايش مي‌يابد و همزمان...

عينك آفتابی مناسب كودكان

 

 

 

همه‌ساله با گرم شدن هوا استقبال از عینك‌های آفتابی افزایش می‌یابد و همزمان با تغییر فصل به تعداد دستفروشان عینك آفتابی نیز افزوده می‌شود كه عینك‌های ارزان‌تر و با تنوع بیشتری را به مردم عرضه می‌كنند.

در كنار مباحث داغ فواید و مضرات عینك آفتابی‌كه اصولا در تابستان مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد، مسئله‌ای كه توجه بیشتری را می‌طلبد، استفاده از عینك آفتابی توسط كودكان است.

با تنوع زیاد عینك‌های آفتابی، اشكال و رنگ‌های مختلف و در كنار آن قیمت‌های عامه‌پسند، اكثر والدین الویت در خرید عینك را سلیقه كودك، فانتزی بودن و دلنشین‌تر شدن چهره كودك قرار می‌دهند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته كودكان و نوجوانان بیشتر از سایرین در معرض آسیب‌های چشمی نور خورشید قرار دارند، چرا كه زمان بیشتری نسبت به بزرگسالان در خارج از منزل هستند و عدسی چشم آنها نیز شفاف‌تر از بزرگسالان است. بنابراین،‌ اشعه مضر نور خورشید راحت‌تر وارد شبكیه آنها شده و منجر به بیماری‌های چشمی و آب مروارید می‌شود. متخصصان و فوق تخصصان اعصاب بینایی بر این عقیده‌اند كودكانی‌كه پوست سفیدتری دارند بیشتر در معرض آسیب ناشی از نور خورشید هستند و بالطبع كودكانی كه عنبیه روشن تری دارند بیشتر نیازمند راهكارهای حفاظتی می‌باشند. روشن‌تر بودن عنبیه به دلیل كم بودن رنگدانه‌های موجود در آن است؛ بنابراین چشم نور بیشتری دریافت می‌كند و در درازمدت دچارصدمات بیشتری می‌شود.

البته چشم تیره دلیل بر مصون بودن آن از اشعه‌های نور خورشید نیست و حتی كودكانی كه چشم‌های تیره دارند نیز باید از عینك آفتابی استفاده كنند. تحقیقات نشان داده است كه پلك پایینی چشم محل شایع و مستعدی برای ابتلا به سرطان پوست است و حدود ده درصد از سرطان‌های سر و صورت اطراف چشم روی می‌دهد. با در نظر گرفتن تمام این مسائل و خطرات ناشی از نور خورشید رعایت نكاتی برای حفظ سلامتی چشمان كودك ضروری به نظر می‌رسد و تهیه عینك آفتابی استاندارد برای كودكان الزامی می‌باشد.

 

سوالی‌ كه برای اكثر والدین پیش می‌آید این است كه ‌كودكشان از چه سنی باید عینك آفتابی استفاده كند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت؛ بهتر است كودكان از دو سالگی استفاده صحیح از عینك آفتابی را بیاموزند. والدین اكثرا هنگام خرید عینك آفتابی استاندارد برای‌كودك‌شان سردرگم می‌شوند و به دنبال فاكتورهایی برای انتخاب مناسب هستند.

- میزان فیلتركردن اشعه ماورای بنفش مهم‌ترین و اولین فاكتور خرید عینك آفتابی مناسب است. مقدار جذب اشعه یو، وی، ای (UVA)- یو، وی ،ب (UVB) باید تا 95 درصد باشد كه با برچسب روی عینك مشخص می‌‌شود؛ اما متاسفانه در ایران این برچسب معمولا وجود ندارد، بنابراین بهتر است از فروشنده كمك بخواهید.

- هنگام خرید عینك دقت كنید كه رنگ هر دو شیشه كاملا یكدست و یكسان و فاقد موج باشد. مناسب‌ترین رنگ عینك آفتابی، خاكستری است. این رنگ تمام طیف نور را به طور یكسان جذب می‌كند، شدت نور را می‌گیرد و رنگ اجسام را تغییر نمی‌دهد؛ در نتیجه دیدی طبیعی برای كودك فراهم می‌آورد.

- فراموش نشود كه قاب‌های فلزی به دلیل سنگین بودن مناسب كودكان نیستند. تا حد امكان عینك‌های مارك‌دار و معتبر خریداری كنید.

- عینكی كه برای كودك تهیه می‌شود باید از لحاظ شكل و اندازه مناسب باشد تا نور خورشید به چشم راه نیابد. هرگز عینك خیلی تیره و خیلی روشن تهیه نكنید. استفاده مداوم از عینك‌های فانتزی و رنگی، مخصوصا رنگ‌های صورتی و قرمز سبب بزرگ شدن مردمك چشم می‌شوند. شیشه عینك‌های فانتزی قادر به جذب و انعكاس پرتوهای مضر از جمله UV نیست و به دلیل تیرگی شیشه شدت نور مرئی را كاهش می‌دهد و در نهایت موجب ورود مقدار بیشتری پرتو نامرئی و مضر به چشم می‌شود.

- استفاده از عینك‌های آفتابی غیراستاندارد و قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید سبب آسیب به قرنیه و سوختگی سطح چشم می‌گردد. ایجاد این مشكل قبل از هفت سالگی 45 درصد بیشتر است. در صورتی‌كه قرنیه ‌كودكان در خردسالی دچار آسیب شود، در بزرگسالی به سختی بهبود می‌یابد و اكثراً منجر به آبریزش از چشم، سوزش، خارش و درد می‌گردد. تا حد امكان فعالیت كودكان كمتر از هفت سال در بیرون از منزل بهتر است از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر محدود شود.

- قبل از خرید عینك آن را بر روی چشم كودك‌تان امتحان كنید. اگر چشمانش را از پشت شیشه‌های عینك به آسانی ببینید، این نوع عینك نمی تواند محافظ خوبی باشد.

- به دلیل فعالیت زیاد بدنی‌كودكان باید عینكی انتخاب شود كه لنز عینك به راحتی نشكند. بهترین انتخاب برای كودكان لنزهای پلاستیكی پلی كربونات است كه در برابر ضربه و خراش مقاوم و علاوه بر آن سبك است و نور ماوراء بنفش و زیر قرمز محیط را كمتر از خود عبور می‌دهد و بیشتر قدرت محافظت از چشم را دارد.

- برای تشویق‌كودك‌تان به استفاده از عینك آفتابی می‌توانید از بندهای رنگی استفاده كنید. راحت بودن عینك تاثیر بسزایی در استفاده مداوم دارد.

- حتی كودكانی كه از عینك طبی استفاده می‌كنند نیز ملزم به استفاده از عینك آفتابی هستند. بهترین راه حل برای كودكانی كه از عینك طبی استفاده می‌كنند شیشه‌های فتوكرومیك است. (شیشه‌هایی كه با قرار گرفتن در نور خورشید تیره‌تر می‌شوند) این شیشه‌ها به آسانی از بین نرفته و دچار خط و خراش نمی شوند؛ ولی به دلیل سنگین بودن برای كودكان زیاد مناسب نیستند.

- برای تست عینك می‌توانید از داخل عدسی و فاصله چهل سانتیمتری به اشیاء نگاه كنید و آن را به حالت دورانی تكان دهید؛ در صورتی كه هرگونه چرخش، جابجایی و یا تغییر شكل در اشیاء مشاهده شود، نشان دهنده نامناسب بودن عدسی عینك می‌باشد.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، عينك آفتابی مناسب كودكان، UVA، اشعه تعداد بازديد: 705 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز