Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:50

23
شهریور
درمان شب‌ ادراری

درمان شب‌ ادراری

تعداد كمی از كودكانی كه شب‌ادراری دارند به درمان پاسخ نمی‌دهند. خوشبختانه هر سالی كه می‌گذرد...

درمان شب‌ ادراری

 

 

تعداد كمی از كودكانی كه شب‌ادراری دارند به درمان پاسخ نمی‌دهند. خوشبختانه هر سالی كه می‌گذرد به همان مقدار كه كودك از نظر جسمانی رشد می‌كند شب‌ادراری نیز كاهش می‌یابد.

تا زمانی كه كودك در اثر رشد، توانایی كنترل ادرارش را به دست بیاورد، والدین باید از او حمایت كنند و مورد تشویق قرار دهند. آنها بایستی نسبت به احساسات كودك خود در مورد شب‌ادراریش حساس بوده و مراقب باشند كودك‌شان احساس گناه نكند. والدین نباید قبل از آمادگی جسمی كودك برای كنترل مثانه به او فشار بیاورند، زیرا وقتی كودك آمادگی كنترل ادرار خود را ندارد، سعی او نتیجه‌ای ندارد و ممكن است دچار ناامیدی و افسردگی شود.

به افراد خانواده به‌خصوص خواهرها و برادرهای كودك اجازه داده نشود او را به خاطر خیس كردن بستر اذیت كند. والدین باید به آنها توضیح دهند كه خواهر یا برادرشان با اراده خود این كار را نكرده است.

قبل از اینكه كودك به طور طبیعی توانایی كنترل ادرار را به دست بیاورد، موارد زیر می‌تواند كمك‌كننده باشد. البته این توصیه‌ها در مواردی است كه علت بیماری مشخص نباشد. در غیر این صورت باید بیماری اصلی را برطرف كرد.

 

اقدامات قبل از خواب

چند ساعت قبل از خواب، كودك نباید مقدار زیادی آب و مایعات بنوشد. همچنین باید توالت رفتن را قبل از خواب به كودك یادآوری كرد.

 

استفاده از هشداردهنده شب‌ادراری

اگر كودك هفت و هشت ساله شده و هنوز كنترل ادرار خود را در شب ندارد، دستگاه هشداردهنده می‌تواند موثر باشد. وقتی دستگاه خیسی ادرار را می‌گیرد، زنگ به صدا درمی‌آید تا اینكه كودك بیدار شود و به توالت برود. قبل از اینكه كودك به خواب رود، مطمئن شوید كه مجددا زنگ را روشن كرده است.

مشكل عمده و اساسی در این روش درمانی، عدم همكاری یا همكاری غلط والدین است. انتظارات نابجای والدین درباره سرعت تغییر كودك ممكن است باعث كاهش انگیزه در آنها و احساس ناكامی در كودك شود. بنابراین در بسیاری موارد، عود شب‌ادراری پیش از آنكه به كودك و یا تغییرات محیطی مربوط باشد، به برنامه نامناسب درمانی وابسته است.

 

همكاری كودك در تعویض رختخواب

كودك را باید تشویق كرد تا ملحفه‌های خیس خود را تعویض كند. این كار مسوولیت‌پذیری را در او تقویت می‌كند؛ همچنین می‌تواند شرمگینی كودك را به خاطر خیس كردن رختخوابش كم كند. البته اگر فرد دیگری چنین كاری را در خانه انجام نمی‌دهد و كودك این كار را نوعی تنبیه می‌داند، این روش پیشنهاد نمی‌شود.

 

جدول یا برنامه پاداش

بهتر است از نمودار یا جدول برای نشان دادن شب‌هایی كه كودك جایش را خیس نكرده است، استفاده كرد. به این ترتیب با روش نمره و امتیازدهی هر چه كودك شب‌های بیشتری رختخواب خشك داشته باشد امتیاز بیشتری می‌گیرد و برای آن شب‌ها تشویق شود. بهتر است جدول یا نمودار را در جایی قرار دهید كه كودك آن را ببیند.

 

تمرین‌های كششی مثانه

بعضی از پزشكان كودك تمرین‌های كششی مثانه را پیشنهاد می‌كنند. با این كار به‌تدریج فاصله بین ادرارهای روزانه افزایش می‌یابد تا اینكه مثانه به آرامی كشش بیشتری پیدا كند و بتواند ادرار را بیشتر در خود نگه دارد. این تمرین باید با همكاری كودك و والدین‌ و تحت آموزش پزشك انجام گیرد.

 

دارودرمانی

از دارو به ندرت و فقط به عنوان آخرین راه در موارد شدید كه به مسائل جدی اجتماعی – هیجانی منجر شده است، باید استفاده شود. علی‌رغم اینكه ایمی‌پرامین دارویی موثر برای شب‌ادراری شناخته شده است، اما بهبود زیاد دوام نمی‌‌یابد و پس از شش هفته درمان، معمولا تحمل دارویی صورت می‌گیرد و پس از قطع دارو نیز ظرف چند ماه بی‌اختیاری با همان شدت قبلی عود می‌كند.

 

با توجه به تمام توصیه‌های درمانی فوق، والدین بایستی قبل از استفاده از هر دستگاه و یا روش درمانی با روانشناس یا پزشك كودك مشورت كنند، زیرا آنها بهترین مرجع برای راهنمایی هستند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، شب‌ ادراری، درمان شب‌ ادراری تعداد بازديد: 601 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز