Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:11

17
شهریور
26- 28 ماهگی كودك شما

26- 28 ماهگی كودك شما

طي چند ماه آينده، كودك شما مدت زمان بيشتري را صرف فعاليت‌هاي فعل و انفعالي...

26- 28 ماهگی كودك شما

 

 

طی چند ماه آینده، كودك شما مدت زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های فعل و انفعالی می‌كند و از این طریق توجه او بیشتر می‌شود. در این مرحله سنی او احساسات قوی‌تری دارد و با تكرار بیشتر در بسیاری از مهارت‌ها كاملا مسلط می‌شود.

 

رشد فیزیكی

مهارت‌های حركتی كودك در حال رشد و پیشرفت هستند. راه رفتن و دویدن او بهبود می‌یابد. او می‌تواند از دست‌هایش برای انجام برخی كارهای خاص به خوبی استفاده كند.

 

 

مهارت‌های حركتی

در هنگام تولد، مچ دست و كف دست نوزاد شما فقط 3 استخوان داشت و حالا تعداد این استخوان‌ها به 28 عدد رسیده است؛ یعنی به اندازه استخوان‌های افراد بزرگسال. این اتفاق وقتی می‌افتد كه نرمه استخوان در دست كودك سفت و سخت شده و به استخوان تبدیل می‌شود. وقتی كه استخوان‌های دست كودك به تكامل می‌رسند، انجام برخی كارها و بازی‌ها برای او راحت‌تر می‌شود؛ مثلا می‌تواند ماژیك یا قاشقش را در دست بگیرد. حالا دیگر او می‌تواند كوچك‌ترین چیزها را نیز از زمین بردارد و آنها را بین انگشتانش نگاه دارد. در ابتدا كودك شما هنگام بازی كردن با اسباب بازی خانه‌سازی‌اش تلاش زیادی می‌كرد تا یك بلوك را روی بلوك دیگر سوار كند، ولی حالا بعد از تلاش و تمرین می‌تواند، بلوك‌های زیادی را روی هم قرار دهد؛ بنابراین توانایی او در برداشتن اشیاء نگاه داشتن آنها در میان دستانش كامل‌تر می‌شود. حالا او می‌تواند تمام این‌كارها را بسیار ساده و روان انجام دهد. بازی كردن در پارك باعث افزایش مهارت‌های حركتی كودك می‌شود؛ ولی در هر حالت نظارت بر او و حركاتش را فراموش نكرده و او را به حال خودش رها نكنید. چرا كه انرژی او محدود است و نمی‌تواند برای مدت طولانی تحرك كند.

 

مهارت‌های عاطفی و اجتماعی

محدوده عاطفی یك كودك دو ساله بسیار گسترده است. او هم می‌خندد و هم گریه می‌كند، هم غصه‌دار می‌شود و هم لبخند می‌زند و شخصیت كودك‌تان در این زمینه نقش مهمی دارد.

 

 مدیریت عواطف و احساسات

مقدار احساسات و عواطف یك كودك دو ساله گسترده است. او توانایی بیان احساساتش را دارد، فقط تنها چیزی كه باید یاد بگیرد مدیریت و كنترل احساساتش است تا بفهمد كدام یك از آنها درست و مناسب هستند. این كار نیاز به تمرین دارد و كودك برای رسیدن به این هدف به كمك والدین احتیاج دارد. گاهی اوقات كودكان در اثر نیرو و فشار زیادی كه از طرف احساسات به آنها وارد می‌شود، آشفته و سردرگم می‌شوند. در چنین موقعیت‌هایی نیاز به مهارت مدیریت خاص است. در ضمن باید هر چه زودتر محرك بروز این احساسات شدید را یافت. برخی از كودكان نمی‌توانند همانند دیگران احساسات خود را مدیریت كنند؛ به خصوص وقتی كه خسته و گرسنه هستند. باید به خاطر داشته باشید كه كودك شما توانایی بیان عواطف و احساسات مثبت را نیز دارد؛ مثل شادی و یافتن برخی فعالیت‌ها كه هم به او فرصت شاد بودن را بدهد و هم به او اجازه دهد كه جنبه شاد شخصیتش را بیان كند، اهمیت زیادی دارد و كمك زیادی می‌كند تا حس خوددوستی كودك پرورش یابد.

 

 مهارت‌های هوشی و زبانی

درك و فهم كودك شما از دنیای پیرامونش ادامه دارد و در عین حال هر چه بیشتر دنیای اطرافش را می‌شناسد. مهارت‌های هوشی و زبانی‌اش نیز بیشتر و بیشتر می‌شوند. وقتی كه او با مفهوم ترتیب وقایع و اتفاقات آشنا می‌شود، میزان توجهش نیز افزایش می‌یابد.

 

 علت و معلول

وقتی كه به كودك‌تان می‌گویید می‌خواهید قصه‌ای برایش بخوانید، خاطره قبلی این اتفاق و لذتی كه از شنیدن قصه برده است، باعث می‌شود كه او با میل بیشتری به كتاب و قصه‌ای كه می‌خوانید توجه كند. كم‌كم آگاهی او در مورد اینكه داخل كتاب راجع‌ به چه چیزهایی نوشته شده است، بیشتر می‌شود و از ورق زدن كتاب لذت بیشتری می‌برد. او دلش می‌خواهد وقتی كه برایش كتاب می‌خوانید، خودش صفحات كتاب را تماشا كند؛ بنابراین میزان تمركزش افزایش می‌یابد و توجهش نیز عمیق‌تر می‌شود. طی دو سال گذشته احتمالا كتاب‌های بسیاری برای او تهیه كرده‌اید (از كتاب‌های عكس، لغت و اعداد گرفته تا كتاب‌های شعر و قصه). هر یك از این كتاب‌ها دنیای تصویری جدیدی را در ذهن كودك ایجاد و به او كمك می‌كنند تا با نظرات و عقیده‌های جدید آشنا شود. رابطه‌های علت و معلولی، احساسات و واقعیت‌ها، نحوه خوب گوش دادن، گسترش دایره لغات و بسیاری اتفاقات دیگر كه در اثر كتاب خواندن برای كودك به وجود می‌آیند، نخستین مرحله شروع یادگیری خواندن هستند؛ بنابراین تشویق كودك برای افزایش كنجكاوی و تمایلش در مورد كتاب‌ها و قصه‌ها، اهمیت زیادی دارد و كمك می‌كند كتاب خواندن به یك تجربه لذت‌بخش تبدیل شود.

 

 افزایش تمركز

در این مرحله از سن كودك حتما متوجه رشد حافظه او خواهید شد. اگر در حین انجام فعالیتی خاص به طور ناگهانی از او سوالی بپرسید كه هیچ ارتباطی با كاری كه انجام می‌داده نداشته باشد، می‌تواند به راحتی روی شما و سوالتان تمركز كند و بعد از آن دوباره كاری را كه قبلا مشغول انجامش بود، ادامه دهد؛ زیرا او نه تنها می‌تواند به خاطر آورد چند لحظه پیش مشغول انجام چه كاری بوده است، بلكه حالا دیگر دقیقا می‌داند كه كارش را تا چه مرحله‌ای پیش برده است. كودك خود را تشویق كنید تا اسباب‌بازی‌هایش را با دیگران قسمت كند اینكار به او كمك می‌كند تا فرایند اجتماعی شدن را زودتر یاد بگیرد. این آموزش از طریق نشان دادن به او یاد داده می‌شود. كودكی كه با او با احترام و ملایمت رفتار می‌شود، یاد می‌گیرد كه به دیگران احترام بگذارد. دیگران به همان اندازه كه او اهمیت دارد، اهمیت دارند پس هیچگاه با این طرز فكر كه اگر به كودك خود احترام بگذارید و با ملایمت با او حرف بزنید، دیگران چه فكری خواهند كرد، رشد احساسات مثبت را در او متوقف نكنید.

 

 بیان احساسات و عواطف

كودك شما در این سن می‌تواند احساساتش را بسیار صریح و بی‌وقفه نشان دهد. اگر به او مهربانی بسیار كرده باشید او نیز با دیگران همین كار را می‌كند. اگر به او ارزش بیشتری بدهید و او را قبول داشته باشید او نیز همین احساس را به دیگران پیدا می‌كند و به احساسات سایرین ارزش بیشتری می‌دهد. ادبیاتی كه به كار می‌گیرید تا رفتارهای عاطفی او را كنترل كنید بسیار مهم است. اگر در ابتدا هر آنچه كه منظور شماست به طور كامل درك نكند، جای تعجبی ندارد، باید كمی صبور باشید.

 

 مهارت‌های زبانی و هوشی

طی این سال، كودك شما از نظر مهارت‌های زبانی رشد خواهد كرد. او شروع به جمع‌آوری اطلاعات و بعد سعی می‌كند این اطلاعات را بیان كند. ذهن او پیوسته در حال رشد است و در عین حال مهارت‌های زبانی‌اش نیز بهبود می‌یابند. این رشد مداوم به او كمك می‌كند تا از اتفاقاتی كه در پیرامونش رخ می‌دهند، تصاویر ذهنی بسازد و به این ترتیب با مفاهیم آشناتر شود، مثلا مفهوم بالا، پایین، زیر، رو، داخل و خارخ را بفهمد.

 

 درخواست‌های ساده و كوچك

او كم‌كم معنای درخواست‌های ساده شما را می‌فهمد. در این مرحله سنی می‌توانید قوه تخیل و تصویرسازی ذهنی كودك را تقویت می‌كنید و مفهوم نظم را به آنها بیاموزید.

 حتما در طول روز زمانی را به كتاب خواندن برای كودك‌تان اختصاص دهید. اگر در خانه چند كودك با سنین مختلف دارید، می‌توانید در حین غذا دادن به نوزاد كوچك‌تان برای كودك 3 ساله‌تان كتاب بخوانید.

 كودك خود را به انجام مهارت‌های دستی تشویق كنید تا به طور همزمان از چشم‌ها و دست‌هایش استفاده كند. می‌توانید به او قیچی كم خطری بدهید تا شكل‌هایی را در كاغذ رنگی در آورد و بعد آن اشكال را با چسب روی مقوا یا كاغذ دیگری بچسبانید.

 كودك شما از خواندن یك كتاب بارها و بارها لذت می‌برد، اما شما برای ایجاد محرك بیشتر از كتاب‌های متنوع نیز استفاده كنید.

برچسب ها: زندگی آنلاین، مهارت‌های حركتی كودك، 28 ماهگی تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز