Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:31

9
مرداد
سوالات رايج در رابطه با مشكلات دوران شيردهی

سوالات رايج در رابطه با مشكلات دوران شيردهی

در صورتي كه شير مادر ناكافي باشد، با رعايت نكات زير مي‌توان آن را افزايش...

سوالات رايج در رابطه با مشكلات دوران شيردهی

 

 

در صورتی كه شیر مادر ناكافی باشد، با رعایت نكات زیر می‌توان آن را افزایش داد:

1- تكرر در شیردهی

در صورتی كه مكیدن شیرخوار خوب و موثر باشد مادر باید برای چندین روز فقط استراحت كرده و شیر بدهد. چنانچه سن شیرخوار كمتر از 6 ماه و وزن‌گیری او آهسته باشد، مادر می‌تواند در خلال روز هر 2-5/1 ساعت یك بار و در طی شب هر 3 ساعت یك بار شیر بدهد تا وزن‌گیری كودك به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر شود. گاهی ممكن است لازم شود شیرخوار را از خواب بیدار و یا تحریك نماید تا به دفعات بیشتر شیر بخورد. با این كار طی یكی دو روز، تولید شیرمادر افزایش می‌یابد.

2- طرز صحیح قرار گرفتن در آغوش و نحوه پستان گرفتن شیرخوار

باید اجازه داد شیرخوار دهانش را كاملا باز كند (به اندازه خمیازه) تا هر چه بیشتر، علاوه بر نوك پستان، هاله قهوه‌ای رنگ اطراف آن نیز وارد دهان شیرخوار شود.

3- تغذیه به قدر كافی از هر پستان

در هر نوبت تغذیه باید شیردادن از یك پستان را آن قدر ادامه داد تا شیرخوار شیرچرب پسین كه پرانرژی است را دریافت كند، لذا اگر كودك هر دو پستان را به طور كافی بمكد شیر كافی پركالری دریافت خواهد كرد.

4- جابجا كردن شیرخوار زیر پستان‌ها

چنانچه شیرخوار مكیدن فعال نداشته باشد (به دلیل خواب آلودگی/تنبلی یا بی‌حالی/مكش ضعیف)، جابجا كردن مكرر او زیرپستان در یك وعده تغذیه كه او را هوشیار و علاقه‌مند نگه دارد و نیز اطمینان حاصل شود كه شیرچرب پسین را دریافت كرده بسیار مفید است. برای بعضی شیرخواران زمان بلع فعال حدود 5 دقیقه است و برای بعضی دیگر ممكن است 2-1 دقیقه باشد. در هر بار تغذیه باید شیردهی، از هر پستان حداقل دوبار انجام شود و شیرخوار تشویق شود كه حدود 40-30 دقیقه بمكد.

5- مكیدن فقط از پستان مادر باشد

چنانچه به طور موقت شیر كمكی لازم باشد باید آن را با قاشق یا وسیله دیگری به شیرخوار داد و به هیچ عنوان از بطری و گول‌زنگ (پستانك) استفاده نشود.

6- تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر و خودداری از تجویز غذا، آب و میوه

در مورد شیرخوارانی كه شیر كمكی دریافت می‌كرده‌اند مادر باید آن را به تدریج و تحت نظر پزشك قطع كند و با بررسی وزن شیرخوار و شمارش تعداد كهنه‌های مرطوب و اجابت مزاج، كفایت شیر را كنترل نماید.

 

مراقبت از مادر

بهتر است مادر از رژیم غذایی متعادلی استفاده نماید، برای رفع تشنگی مایعات بنوشد و به قدر كافی استراحت كند تا برای مراقبت از شیرخوار انرژی كافی داشته باشد.

گرچه با وجود خستگی، عدم دریافت كافی غذا و مایعات توسط مادر باز هم تولید شیر در اثر شیر دادن مكرر افزایش می‌یابد، ولی ذخیره‌های غذایی مادر تحلیل می‌رود و مسلما خستگی و فشار روحی، با رفلكس جهش شیر تداخل كرده و می‌تواند منجر به كاهش شیر مادر شود.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، مشكلات دوران شيردهی تعداد بازديد: 572 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز