Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 18:01

28
اردیبهشت
اثرات مثبت و منفی رنگ‌ها بر كودكان

اثرات مثبت و منفی رنگ‌ها بر كودكان

آیا تا به حال به معنای رنگ‌ها دقت کرده‌اید! آیا به تاثیری که رنگ‌ها بر روح و جسم ...

اثرات مثبت و منفی رنگ‌ها بر كودكان

 

 

آیا تا به حال به معنای رنگ‌ها دقت کرده‌اید! آیا به تاثیری که رنگ‌ها بر روح و جسم شما می‌گذارند، توجه داشته‌اید؟ آیا رنگ‌ها می‌توانند تاثیری مثبت یا منفی بر سلامت شما داشته باشند؟ آیا رنگ‌ها بر کودکان هم تاثیر می‌گذارند؟ آیا با رنگی خاص می‌توان کودک را از پرخاشگری دور ساخت؟

بله‌، رنگ همچون کلامی گویا است، رنگ‌ها دارای معنای روانشناختی هستند، به این معنا که آنها تاثیری چشمگیر بر روح و روان ما می‌گذارند و بی‌دلیل نیست که رنگ‌ها می‌توانند واجد جاذبه یا دافعه باشند. تجربه‌هایی که در آزمایشگاه انجام شده‌اند‌، امکان تعیین رابطه بین پاره‌ای از رنگ‌ها و انعکاس آنها را بر سطح روانی – فیزیولوژیک فراهم کرده‌اند. برای مثال نشان داده‌اند که قرار دادن یک فرد در محوطه‌ای به رنگ قرمز تند، موجب تسریع ضربان قلب و تنفس و افزایش فشارخون وی می‌شود. بالعکس، انجام همین آزمایش با رنگ آبی موجب تقلیل تنش و کند شدن ضربان قلب و تنفس می‌شود، در حقیقت رنگ آبی دارای اثری آرامبخش می‌باشد. هر رنگ دارای یک محتوای عاطفی و هیجانی است. همانطور که رنگ‌ها بر بزرگسالان تاثیر می‌گذارند، در مورد کودکان هم بی‌تاثیر نیستند. انتخاب رنگ‌ها می‌تواند هم بر خلق و خو‌، رفتار و همچنین ایجاد تحریکاتی در مغز و سلامت‌، تاثیر بگذارد. بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه قرار گرفتن در معرض رنگی خاص‌، حتی می‌تواند موجب بهبود خواب‌، افزایش  و بهبود قدرت حافظه و حتی افزایش عملکرد تحصیلی شود. با انتخاب رنگ‌های مناسب برای کودکان‌، چه در لباس‌ها‌، محیط اطراف و اتاق خواب‌، می‌توان تاثیر چشمگیر رنگ‌ها را بر جسم و روان آنها (که در حال رشد می‌باشند) مشاهده کرد و اما راز و رمز رنگ‌ها ...

 

 

رنگ های گرم

این رنگ‌ها به طور کلی موجب استخراج شادی و آسایش و صمیمیت می‌شوند. رنگ‌هایی همانند قرمز‌، نارنجی  و زرد می‌توانند ذهن را تحریک كنند و در رشد و پیشرفت موثر باشند. اگرچه بهتر است که  این رنگ‌ها در حد اعتدال بکار روند و در هنگام خواب کودک به دلیل خاصیت انرژی زایی‌شان کمتر استفاده شوند. در عین حال که رنگ‌ها تاثیرات مثبتی دارند‌، باید به اثرات منفی آنها بر خلق و خو که ممکن است با استفاده افراطی آنها همراه شود هم توجه کرد.

 

 

رنگ قرمز

و اما قرمز بر افزایش ضربان قلب، فشارخون و تنفس و برانگیختگی احساسات تاثیری بسزا دارد. این رنگ شجاعت و اعتماد به نفس را بالا می‌برد. همچنین می‌تواند موجب افزایش پرخاشگری، ناتوانی در تمرکز و حتی سردرد ‌شود. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که در معرض قرار گرفتن زیاد رنگ قرمز می‌تواند به عملکرد تحصیلی کودکان صدمه وارد کند.

 

 

رنگ صورتی

رنگ صورتی به‌طور جهانی رنگ مورد علاقه دختر بچه‌ها می‌باشد. این رنگ تداعی کننده حس همدلی و زنانگی است و استفاده طولانی مدت آن ممکن است موجب اضطراب و پریشانی شود. در عین حال استفاده این رنگ در اتاق خواب‌، بیداری در صبح را دشوار می‌کند.

 

 

رنگ زرد

این رنگ موجب شادی و انگیزه می‌شود، همچنین باعث افزایش حافظه و بالا بردن سوخت و ساز بدن می‌شود و در عین حال استفاده بیش از حد آن با بروز  احساس خشم و تحریک بیش از حد کودکان که منجر به داد و بیداد می‌شود‌، همراه است.

 

 

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی و رنگ‌های هم‌خانواده آن‌، دارای ماهیت اجتماعی‌، الهام‌بخش و تسهیل‌ساز در ارتباطات بین فردی و اثرات آرامبخش بر بدن است. در عین حال استفاده بیش از حد آن اثرات تحریکی دارد.

 

 

رنگ های سرد

رنگ‌های سرد به طورکلی دارای اثرات آرامبخشی می‌باشند. استفاده از این رنگ در اتاق موجب بزرگ به نظر رسیدن اتاق و حس آرامش می‌شود. در عین حال رنگ‌های تیره و سرد می‌توانند حس دلتنگی را ایجاد کنند. همانند رنگ‌های گرم بهتر است این رنگ‌ها در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرند.

 

رنگ آبی

این رنگ دقیقا مقابل رنگ قرمز می‌باشد. آبی باعث آرام‌سازی ذهن و بدن، کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس و کاهش پرخاشگری می‌شود. همچنین در کاهش استرس و در رفع مشکلات خواب در کودکان و یا کودکانی با مشکلات رفتاری (در محیط آبی رنگ) بی‌تاثیر نیست. استفاده از این رنگ در مکان‌های گرم و مرطوب موجب حس طراوت می‌شود. در عین حال آبی تیره حس مسئولیت‌پذیری و صلاحیت را نشان می‌دهد.

 

رنگ بنفش

این رنگ همراه با خصوصیات عقل‌، دانش و معنویت است. در عین حال دارای خصوصیات دو رنگ آبی و قرمز است؛ خصیصه‌های با ثبات آبی و انرژی‌زای قرمز. این رنگ نمایانگر احساس لوکس بودن و سلطنتی است. همچنین در رفع مشکلات رفتاری  کودک موثر است.

 

رنگ سبز

سبز نماد طبیعت و نمایانگر محیطی آرام و بی سر و صدا است، در نتیجه در کاهش اضطراب‌، افزایش تحمل درد و ایجاد تعادل روانی موثر می‌باشد. این رنگ سرعت خواندن و درک مطلب را افزایش می‌دهد.

 

رنگ درمانی

در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ‌شناسی نیز گفته می‌شود، هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در این روش از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

 از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.

 از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود.

 از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می‌شود.

 از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.

کودکان در پاسخگویی به رنگ‌ها، پاسخی سریع و آنی دارند‌، گرچه پاسخ آنها کمی متفاوت با پاسخ بزرگسالان است، اما شما با انتخاب و استفاده مناسب آنها در محیط زندگی‌، اتاق خواب، لباس‌ها و حتی غذا‌ها‌، می‌توانید از خاصیت مثبت و درمانی آنها چه برای فرزندان‌تان و دیگر افراد بهره‌مند شوید.

برچسب ها: پرخاشگری، سوخت و ساز بدن، رنگ‌ها تعداد بازديد: 562 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز