Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 05:08

11
مهر
ختنه نوزادان و مراقبت‌ های بعدی

ختنه نوزادان و مراقبت‌ های بعدی

نوزاد پسر بطور طبيعي سر ترم 38 هفته با وزن 200/3 الي 400/3 كيلوگرم قد ...

ختنه نوزادان و مراقبت‌ های بعدی

 

 

نوزاد پسر بطور طبیعی سر ترم 38 هفته با وزن 200/3 الی 400/3 كیلوگرم قد 50 سانتیمتر و دور سر 35 سانتیمتر متولد می‌شود. و در معاینه كلی با رنگ طبیعی ارغوانی ضربان قلب 120 و تعداد تنفس 60-80 طبیعی بوده اقدام بعدی معاینه دستگاه تناسلی پسر، اندازه طبیعی، دو عدد بیضه كه در كیسه بیضه قرار دارد. كیسه بیضه تیره‌رنگ مشكی، چین‌دار خواهد بود هم‌چنین معاینه كشاله ران عدم وجود توده فتق كشاله رانی كه تشخیص اولیه بسیار مهم خواهد بود در اینصورت متخصص زنان، متخصص جراحی كودكان، متخصص كودكان تصمیم برای ختنه نوزادان پسر می‌گیرند. ختنه در پسران در بین مسلمانان شرعی و واجب بوده خوشبختانه امروزه در تحقیقات زیادی كه انجام شده به اثبات رسیده نوزادانی كه ختنه می‌شوند به مراتب كمتر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند چون پوسته روی آلت تناسلی ممكن است در زیر آن خوب تمیز نشده و محلی برای رشد و نمو میكرب‌ها باشد همچنین امروزه طی بررسی‌هایی كه انجام شده افرادی كه ختنه شده‌اند كمتر به سرطان دستگاه تناسلی و همچنین كمتر به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند.

 

 

نوع ختنه

ختنه یك عمل جراحی ساده است كه یك ربع ساعت طول می‌كشد برداشتن پوسته زیادی روی گلانه یا حشفه است كه ضمن عمل جراحی برداشته شده و دور آن را بخیه می‌كنند كه یك هفته طول می‌كشد تا بهبودی یابد. ختنه یا به صورت عمل جراحی سنتی یا بصورت حلقه‌های آماده پلاستیكی با اندازه‌های مختلف انجام می‌شودكه با بیهوشی موضعی پس از گذاشتن حلقه پوسته را بریده و با بخیه كه پس از یك هفته حلقه پلاستیكی جدا شده و بریدگی ترمیم پیدا می‌كند انجام ختنه با حلقه پلاستیكی نیز با درد كمتر و خونریزی كمتر همراه بوده و زمان بهبودی نیز كوتاهتر است به همین علت اغلب ختنه‌ها اكنون با این متد بوده و توصیه می‌شود.

 

 

عوارض ختنه

بعد از ختنه گاهی اوقات ایجاد خونریزی مختصر و كبودی دور بخیه‌ها كه ممكن است بعد از یك هفته بهبودی یابد والدین باید توجه داشته باشند در صورت خونریزی شدید و وجود خون شده دور پانسمان بلافاصله با جراح تماس داشته باشند تا اقدام به جلوگیری از خونریزی بنمایند. عوارض دیگری در موارد ختنه مشاهده شده گاهی پوسته روی گلانه كم برداشته می‌شود بعد از مدتی متوجه می‌شویم كه نوزاد كمتر ختنه شده است در اینصورت با جراح مشورت و مجدداً مقدار پوسته برداشته می‌شود.

 

 

مواردی كه ختنه باید به عقب بیفتد.

1- نوزادانی كه نارس متولد نشده‌اند یا وزن كمتر از 3كیلوگرم و كمتر از 38 هفته بعلت سزارین یا دلائل دیگر متولد شده‌اند در اینصورت در معاینه دستگاه تناسلی نیز نارس و كوچك بوده در اینگونه موارد توصیه می‌شود صبر كنیم بعد از 2 ماهگی و انجام واكسیناسیون و رشد شیرخوار ختنه انجام شود.

2- عدم وجود دو بیضه یا یك بیضه در بورس بیضه كه ممكن است یك بیضه كاملاً پایین نیامده باشد در اینصورت با مشورت جراح كودكان احتمال دارد عمل پائین آوردن بیضه و ختنه تواماً انجام شود.

3- در بعضی مواقع بعلت ناهنجاری‌های مجرای ادرار كه ممكن است مجرا در زیر دستگاه تناسلی باشد (هیپوسبادیاس) یا مجرا در بالا (اپی‌سبادیاس) قرار گیرد در اینگونه موارد باید توجه داشت ابتدا جراح كودكان اقدام به ترمیم مجرای ادراری نموده و در صورت نیاز ختنه نیز انجام شود.

4- میكروپنیس

اندازه تناسلی كوچكتر از حد طبیعی بوده كه معمولاً اندازه كشیده حدود 2 سانتی‌متر طبیعی می‌باشد. بنابراین در صورت كوچك بودن می‌بایست بررسی‌های لازم انجام و بعد اقدام به ختنه نمود. بطور كلی ختنه برای تمام نوزادان پسر شرعی و اجباری بوده ولی احتیاطات لازم از عوارض بعدی پیشگیری خواهد نمود.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، ختنه، اندازه تناسلی، ختنه نوزادان تعداد بازديد: 1195 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز