Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 01:32

4
خرداد
كودك و موسیقی (1)

كودك و موسیقی (1)

ساده‌ترین كاری كه می‌توانید انجام دهید، این است كه هنگام گوش دادن به موسیقی با كودك خود برقصید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

این روزها اغلب كودكان خردسال هم از بعضی موسیقی‌ها لذت بیشتری می‌برند و برای خودشان آهنگ مورد علاقه دارند؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه این سنین بهترین دوران برای رشد و شكوفایی استعدادها و توانایی‌های موسیقیایی است؟

موسیقی

پژوهشگران و روانـشناسان معتقدند كودكانی كه با موسیقی بزرگ می‌شوند، آواز می‌خوانند و با ریتم‌ها آشنا هستند و از شنیدن ملودی‌ها لذت می‌برند، بین سلول‌های مغزشان ارتباطات بیشتری ایجاد می‌كنند. بهترین راه برای ایجاد ارتباطات مغزی، استفاده از موسیقی است. كودكانی كه خودشان در ساخت موسیقی شـركت می‌كنند، قوی‌ترین ارتباطات فكری را ایجاد می‌كنند.

كودكانی كه به طور مرتب ساز می‌زنند یا آواز می‌خوانند:

 در مهارت‌های خواندنی و ریاضیات عملكرد بهتری دارند.  در تمركز و كنترل فیزیكی بیشتر توانایی دارند.  بهتر و راحت‌تر با سایر كودكان ارتباط برقرار كرده و بازی می‌كنند و به طور كلی عزت‌نفس بالاتری دارند. كودكان با مجموعه‌ای از آهنگ‌ها رشد می‌كنند و بزرگ می‌شوند؛ مثلاً در فرهنگ خودمان آهنگ‌های «تولدت مبارك»، «یه توپ دارم قل قلیه» و ... روح آنها از همان نخستین روزهای كودكی با این آهنگ‌ها كاملاً عجین می‌شوند.

ممكن است هنگام خواندن آهنگ، برخی كلمه‌ها را پس و پیش بخوانند و یا بخش‌هایی را از خودشان اضافه كنند؛ اما سعی می‌كنند ریتم آن را حفظ كنند و بالاخره روزی هم خواندن آنها را به طور كامل یاد ‌گیرند. در چنین مواقعی می‌توانید آنها را تشویق كنید تا به ضرب آهنگ‌ها دقت بیشتری كنند.

مثلاً توجه او را به صدای ساعت آشپزخانه و یا اتاق جلب كنید و بپرسید آیا صدایی كه می‌شنود، ریتم یكنواختی دارد؟ و بعد توجه او را به صداهایی مثل پارس كردن سگ همسایه و یا بوق ماشین‌ها معطوف كرده و بپرسید كه آیا این صداها هم ریتم یكنواختی دارند؟ سعی كنید هنگام گوش دادن به موسیقی و آهنگ‌های مورد علاقه‌اش با او دست بزنید و ریتم بگیرید و از او بخواهید شما را همراهی كند.

ساده‌ترین كاری كه می‌توانید انجام دهید، این است كه هنگام گوش دادن به موسیقی با كودك خود برقصید. هماهنگ كردن موسیقی و ریتم با حركت، به كودكان كمك می‌كند تا كنترل بیشتری روی بدن خود داشته باشند. خودتان می‌توانید با ابتدائی‌ترین چیزها چند ساز بسازید؛ مثلاً با استفاده از دانه‌ها، مهره‌ها، بادكنك خالی، قوطی خالی، نخ، جعبه كفش، قوطی قهوه و ... طبل بسازید.

سپس آهنگ مورد علاقه كودك‌تان را بگذارید و همراه با آن روی طبلی كه درست كرده‌اید، ضربه بزنید. اگر در محیط خانه خود آلت موسیقی داشته باشید و كسی از اهالی خانه سازی بزند، كودك شما سریع‌تر خود را با موسیقی وفق می‌دهد. وقتی كه خوشحال است، سعی می‌كند صدایی از آن در آورد و وقتی كه دیگران شروع به ساز زدن می‌كنند، او آرامش می‌گیرد.

روش‌های آشنایی كودك

 گوش بدهید و آواز بخوانید. این كار را در ماشین و در خانه انجام دهید. یك سبد از ابزار موسیقی تهیه كنید تا كودك‌تان هر وقت كه خواست یكی را بردارد. سی‌دی‌های كودكان و شاد برایش تهیه كنید.  كودك باید در مهد با آواز خواندن و حتی نواختن سازهای ساده و ابتدایی مثل اُرف (سنتور كوچك چوبی) آشنا شود.

از مربی‌اش بپرسید كه چه ترانه‌ها و شعرهایی را در كلاس با هم تمرین می‌كنند و همان‌ها را در خانه برایش بخوانید تا بیشتر تكرار شوند.  كودك خود را در یك كلاس موسیقی نام‌نویسی كنید. اگر خودتان هیچ آشنایی با موسیقی ندارید، می‌توانید از افراد باتجربه كمك بگیرید. گاهی اوقات او را با خود به كنسرت‌ها ببرید تا با موسیقی زنده و واقعی از نزدیك آشنا شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- كودك و موسیقی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک و موسیقی، ارتباط مغز کودک و موسیقی، آواز و کودک، کودک و آهنگ، موسیقی و ریتم درکودکان، آشنایی کودک با موسیقی تعداد بازديد: 501 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز