Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 08:39

25
اردیبهشت
یك بیماری كودكانه

یك بیماری كودكانه

در ابتدا كودك مبتلا به این بیماری دچار خستگی می‌شود و بعد از آن احساس گلودرد و كم‌كم تب می‌كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

بیماری دست، پا و دهان یك بیماری شایع در كودكان است. در این بیماری زخم‌های دردناكی در دهان، روی دست‌ها و پاها و حتی گاهی اوقات روی ران‌های كودكان ایجاد می‌شود. زخم‌های دهان بسیار دردناك‌تر هستند و خوردن غذا را برای كودك دشوار می‌كنند. این بیماری خطرناك نیست و معمولا پس از یك هفته یا كمی بیشتر از بین می‌رود. 

با عطسه و سرفه همراه است و در اثر ویروسی به نام انترو ویروس به وجود می‌آید. بیماری از طریق مدفوع عفونی به دیگران منتقل و به سرعت در بدن پخش می‌شود. در هفته اول امكان سرایت بیشتر است؛ اما ویروس آن برای مدت‌های طولانی‌تر، مثلا چند ماه، در مدفوع می‌ماند و از این طریق نیز می‌تواند به دیگران منتقل شود. حدود 3-6 روز طول می‌كشد تا تمام علائم بیماری دست- پا و دهان بروز كند كه این دوران را «دوران رشد نهفته» می‌نامند.

 روش‌های پیشگیری از شیوع

افراد خانواده باید بیاموزند كه به طور مرتب دست‌های خود را بشویند؛ خصوصا بعد از عوض كردن پوشك كودك؛ زیرا ویروس موجود در مدفوع تا چند ماه نیز می‌ماند. كودكی كه به این بیماری دچار شده است، نباید وسایل و اسباب‌بازی‌هایش را داخل دهان ببرد. در صورت استفاده از هرگونه لوسیون، كرم و پمادی روی زخم‌ها و جوش‌ها، از دستكش استفاده كنید.

علائم بیماری

در ابتدا كودك مبتلا به این بیماری دچار خستگی می‌شود و بعد از آن احساس گلودرد و كم‌كم تب می‌كند. 1 تا 2 روز بعد، روی دست‌ها، پاها و دهان كودك زخم‌هایی پدیدار می‌شوند. گاه قبل از به وجود آمدن زخم‌ها، دانه‌های جوش زیادی در این نواحی ظاهر می‌شوند.

روش درمان

در اغلب موارد، بیماری دست، پا و دهان نیاز به معالجه ندارد و در مدت 7-10 روز خود به خود از بین می‌رود. با مراقبت ویژه در خانه می‌توان این مدت را طی كرد و بهبود یافت.

. در این مدت به كودك خود مایعات خنك بیشتر بدهید.

. از دادن غذاهای تند و پر ادویه و نوشیدنی‌های اسیدی و آب پرتقال به او خودداری كنید زیرا باعث دردناك‌تر شدن زخم‌های دهان می‌شوند.

. برای كاهش درد و تب كودك خود می‌توانید از استامینوفن كودكان (تیلنول) یا ایبوپروفن (آدویل) استفاده كنید. به كودك خود هرگز آسپرین ندهید؛ چرا كه موجب سندرم ریه (Reye) كه یك بیماری خطرناك است، می‌شود.

 

برچسب ها: زخم های دهان، بیماری شایع کودکان، زخم های دردناک، انترو ویروس، مدفوع عفونی، تب در کودک، تیلنول تعداد بازديد: 522 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز