Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:51

1
دی
بیماری ایدز در کودکان

بیماری ایدز در کودکان

باید توجه داشت که کودکان نسبت به دیگر اقشار جامعه در برابر بیماری ایدز آسیب پذیرترند. لازم به ذکر است، تورم غدد لنفاوی به عنوان نخستین نشانه بروز بیماری ایدز محسوب می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز طبی کودکان

ایدز چیست؟

 ایدز بیماری است که توسط یک ویروس به نام ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی) منتقل می‌شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را کم می‌کند بطوریکه فرد در طی سالها به انواع عفونت‌ها وسرطانها مبتلا می‌شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ایدز می‌باشند اغلب اوقات در طول دوران جنینی و یا در هنگام تولد دچار آلودگی با آن شده و در حقیقت مادر خود ویروس را به کودک انتقال می‌دهد. بیشتر کودکانی که مبتلا به عفونت ایدز می باشنددر بدو تولد طبیعی به نظر می‌آیند.

ویروس ایدز، از راه‌های زیر قابل سرایت نیست

 تماس معمولی افراد در منزل یا اجتماع با بیمار  دست دادن و تماس با اشک و عرق بیمار  استفاده از وسایل غذا خوری مشترک بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال ...  استفاده از استخرهای عمومی یا توالت عمومی  بغل گرفتن و یا بوسیدن صورت  عطسه و سرفه  دستگیره در، گوشی تلفن و میله اتوبوس  استفاده از البسه دست دوم  آب و غذا  استفاده از وسیله نقلیه مشترک  نیش حشرات

 اچ‌آی‌وی چگونه وارد بدن می‌شود؟

  1. تماس جنسی با افراد آلوده
  2. از طریق دریافت خون و فراورده‌های خونی، فاکتورهای انعقادی و یا دریافت اندام و بافت پیوندی از افراد آلوده
  3. از طریق ابزار برنده و نافذ پوست که آلوده به ویروس باشند. مثل: سوزن و سرنگ مشترک خصوصاً در معتادان تزریقی، خالکوبی و انجام تاتو
  4. مادر آلوده به ویروس به کودک خود
  5. شیر مادر

از زمانی که فرد به اچ‌ای‌وی مبتلا می‌شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد. در این مدت فرد سالم بوده و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد، ولی احتمال انتقال آلودگی از طریق او به دیگران وجود دارد. البته دوره نهفتگی در کودکان کوتاه‌تر است.

تشخیص بیماری: بیماری ایدز فقط با نوع ویژه آزمایش خون امکان‌پذیر است.

 

علائم بیماری ایدز چیست؟

کودکانی که به بیماری ایدز مبتلا هستند معمولاً وزن‌شان زیاد نمی‌شود و رشد قسمت‌های مختلف بدن‌شان به درستی صورت نمی‌گیرد. این افراد گاهی برای راه رفتن با مشکل مواجه می‌شوند. باید توجه داشت که کودکان نسبت به دیگر اقشار جامعه در برابر بیماری ایدز آسیب پذیرترند. لازم به ذکر است، تورم غدد لنفاوی به عنوان نخستین نشانه بروز بیماری ایدز محسوب می‌شود. نشانه‌های دیگر می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

 کاهش وزن  حالت تهوع و اسهال طولانی‌مدت  تب طولانی  سرفه  احساس ضعف  بروز اختلال در تنفس  سردرد  تعریق‌های شدید در هنگام شب  عفونت‌های قارچی و ویروسی وسیع  اختلالات بینایی  بروز سرطان‌های مختلف

 ضمناً توجه به این نکته ضروری است که :

چون این بیماری تنها از راه‌های خاص و رفتارهای پر خطر به انسان سرایت می‌کند و تماس‌های معمولی در جامعه باعث انتقال این بیماری نمی‌گردد، لذا لزومی ندارد افراد آلوده که می‌توانند سالیان طولانی بدون علامت به زندگی عادی خود ادامه دهند از جامعه طرد شوند.

 درمان ایدزچیست؟

تاکنون درمان قطعی بیماری شناخته نشده است و در حال حاضر داروهای ضدویروسی در دسترس می‌باشد که ورود به فاز بیماری را به تأخیر می‌اندازد. ابتلا به  ایدز از ظاهر فرد مشخص نمی‌شود!

چه کنیم که به ویروس مولد بیماری ایدزآلوده نشویم؟

با توجه به مطالب عنوان شده، جهت پیشگیری ازآلودگی و یا ابتلاء به بیماری ایدز ضروری است که موارد زیر مورد توجه قرار گیرد :

رعایت شئونات اخلاقی، مذهبی، اهمیت به ازدواج پایبندی و وفاداری به خانواده

 استفاده از وسایل شخصی جهت رعایت بهداشت فردی و عدم مصرف تیغ و مسواک و خلال‌دندان دیگران که ممکن است در قسمتی از بدن به وسیله آنها خراش یا بریدگی ایجاد شود (قبل از استفاده هر گونه وسیله سوراخ‌کننده پوست باید از استریل بودن آن اطمینان حاصل نمود)

استفاده ازسوزن و سرنگ‌های یکبار مصرف فقط جهت یکبار تزریق

دریافت خدمات بهداشتی و درمانی فقط از افراد و مراکزقانونی و ذی‌صلاح بهداشتی و درمانی که ازاصول احتیاط همه جانبه پیروی می‌کنند.

عدم اعتیاد به هر گونه ماده مخدر به عنوان یک اصل شرعی و بهداشتی خصوصاً پرهیز از مصرف مواد مخدر تزریقی زیرا مصرف نوع ماده مخدر چه تزریقی و چه خوراکی و یا استنشاقی و حتی الکل باعث کاهش هوشیاری و خویشتن‌داری می‌گردد و می‌تواند انسان را در برابر رفتارهای پر خطر بیشتری قرار دهد.

ایجاد آگاهی درباره ایدز در نوجوانان و جوانان که بدانند که جلوگیری از ایدز به سهولت امکان‌پذیر است. زیرا ویروس مولد بیماری ایدز می‌تواند توسط افرادی که در ظاهر کاملاً سالم و توانمند هستند نیز منتشر شود.

برچسب ها: ایدز، ایدز چیست، زندگی آنلاین، بیماری ایدز در کودکان، کودکان مبتلا به ایدز تعداد بازديد: 357 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز