Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:56

27
مهر
نكات خانه‌داری (2)

نكات خانه‌داری (2)

بخش دوم- تهیه یك چای تازه‌دم خوش رنگ و خوش عطر، دست كمی از پختن یك غذای خوشمزه ندارد. در مقاله زیر به چند نكته سودمند درباره چای اشاره شده است.

 

 پرز خوابیده!

اگر پایه وسایل سنگین خانه، از قبیل مبل، میز، بوفه، صندلی و نظایر آن، پرز فرش یا موكت را خوابانده و به اصطلاح روی فرش جا انداخته است، آن را به وسیله یك اتوی بخار، دوباره به حالت اول برگردانید. همینكه بخار زیادی در اتو جمع شد، اتو را روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. توجه داشته باشید كه كف اتو، با فرش یا موكت تماس پیدا نكند، بلكه اتو را قدری بالاتر از سطح فرش نگاه دارید. سپس محكم برس بزنید.

 ماهی شور

برخی از ماهی‌ها بیش از اندازه شورند كه بسیاری از اشخاص، حتی با كته یا چلوی بی‌نمك نیز نمی‌توانند شوری آن را تحمل كنند. برای از بین بردن شوری اضافی اینگونه ماهی، آن را مدت 51 دقیقه درون آب سرد خیس كنید. سپس از آب خارج ساخته با هوله كاغذی آبش را بگیرید.

 بوی سیر

اگر سوپ یا آبگوشت شما بیش از حد بوی سیر گرفته، برگ‌های جعفری را درون یك صافی چای (كه معمولا به صورت یك محفظه كروی و مشبك می‌باشد و چای خشك را در آن می‌ریزند) قرار دهید و داخل غذا بیندازید تا آنكه بوی سیر اضافی را به خود جذب كند.

حمام شیر برای ماهی!

دوستم، خوراك ماهی تدارك دیده بود كه طعم و مزه‌اش حرف نداشت. ماهی كه پخته بود، آنقدر تازه به نظر می‌رسید كه انگار همین چند لحظه پیش از آب گرفته بودند! میهمان‌های خوش اشتها كه مدت‌ها بود رنگ ماهی را ندیده بودند به‌به و چه‌چه گویان به خوردن آن مشغول بودند و دقایقی بعد طبق معمول، «تحقیقات سرمیزی» آغاز شد.

هر كس میخواست از ته و توی قضیه سر در بیاورد و بداند این چه جور ماهی است، نام پدرش چه بوده؟ از آب گرفته شده یا زیر خروارها یخ مدفون گشته، و بالاخره چه جوری پخته شده؟ دوست عزیزم كه بر خلاف بسیاری از خانم‌ها، اسرار آشپزی خود را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد، در پاسخ به همه این سوالات فقط به سادگی گفت: این یك ماهی یخ‌زده معمولی است!

هیچكس حرف او را باور نكرد، ولی او بی‌اعتناء به ناباوری مهمانان، روش كار خود را بیان داشت و گفت: رمز كار من در این است كه هیچگاه ماهی یخ‌زده را درون آب نمی‌گذارم، بلكه برای آنكه یخش ذوب شود، آن را در درون شیر قرار می‌دهم. شیر، مزه یخ‌زدگی را از ماهی می‌كشد و طعم دلپذیری به آن می‌بخشد كه همه به اشتباه می‌افتند و تصور می‌كنند كه ماهی كاملا تازه است و همین چند لحظه پیش صید شده است.

 روكش برای كفش بچه‌ها هنگام مسافرت

بچه‌ها، به ویژه در طول سفر، لحظه‌ای در اتومبیل آرام نمی‌نشینند و معمولا عادت دارند كه ورجه‌وورجه كنند. برای آنكه بچه‌ها، با كفش‌های خود، به روكش صندلی و تودوزی اتومبیل شما آسیبی نرسانند، قبل از سوار كردن آنها، یك جوراب مردانه روی كفش آنها بكشید. با این تدبیر، حتی هنگامی كه روی صندلی بایستند، رویه صندلی شما از خراشیده شدن مصون خواهد ماند.

 نرم كردن كره!

هیچگاه سعی نكنید كره‌ای را كه از فریزر در آورید، به وسیله یك كارد تیز از وسط به دو نیم كنید. این كار، به ویژه وقتی كه قالب كره را در دست خود گرفته‌اید، بسیار خطرناك است، زیرا ناگزیر برای انجام این كار باید از زور بازوی خود استفاده كنید و با تمام قوا به كره فشار وارد آورید و همین تلاش، باعث می‌شود كه ناگهان كارد تیز از قالب كره گذشته و دست شما را ببرد.

یكی از خانم‌ها كه این بلا سرش آمده می‌گوید: نفهمیدم چه شد. فقط متوجه شدم كه كره با خون آمیخته و از كف دست من خون فواره می‌زند. چون دستم از شدت سرما بی‌حس شده بود متوجه اهمیت قضایا نبودم، ولی همین بی‌احتیاطی منجر به آن شد كه در محل زخم، هفت بخیه بزنند.

از همه بدتر اینكه از كارهای روزمره خانه‌داری نیز باز ماندم. نه می‌توانستم دستم را به آب بزنم و نه آنكه ظرف سنگینی را به دست گرفته بلند كنم. ملاحظه می‌كنید كه این كار چه عواقبی دارد؟ بنابراین برای نرم كردن و بریدن كره منجمد، از روش‌های دیگر استفاده كنید:

قالب كره را رنده كنید. رنده كردن كره‌ای كه سخت منجمد شده، به سرعت آن را نرم می‌كند.

اگر می‌خواهید كره شما بیش از حد نرم شود به طوری كه بتوانید آن را روی نان و غیره بمالید یك لحظه، ماهی‌تابه كوچكی را كه قبلا روی آتش گرم كرده‌اید، وارونه روی ظرف كره بگذارید. به‌زودی كره را نرم خواهد كرد. ولی اگر عجله‌ای ندارید و مایلید كره شما به طور طبیعی نرم شود، ساعتی قبل، آن را از فریزر خارج سازید و بگذارید تا خودبه‌خود نرم شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- نكات خانه‌داری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص سیر، بوی سیر، خوراک ماهی، پرز خوابیده، ماهی شور، روکش کفش، نرم کردن کره تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز