Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:07

25
اردیبهشت
نگاهی متفاوت به ظروف آشپزخانه (2)

نگاهی متفاوت به ظروف آشپزخانه (2)

از وسوسه بازسازی ظروف تفلونی آسیب دیده و خراشیده با رفتگی مواد عایق صرفنظر نمایید، چرا كه اغلب مراكز بازسازی، فاقد مجوز هستند و فعالیت آنها غیرمجاز اعلام گردیده است.

 

توصیه‌های مفید در قبال ظروف تهیه و عرضه شده با عایق تفلون

1- در درجه اول، ظروفی را خریداری نمایید كه اولاً كارخانه سازنده آن دارای مجوز ساخت و پروانه تولید باشد و وزارت بهداشت و موسسه استاندارد، سلامتی و كیفیت تولیدات آنها را تایید نموده است.

2- در فرایند طبخ و یا سرخ كردن مواد غذایی و نیز به هنگام كشیدن و انتقال غذاهای آماده شده، از قاشق‌های فلزی استفاده ننمایید و جهت بریدن قطعات گوشتی تفت داده شده، از به كارگیری چاقوهای نوك تیز و برنده در داخل ظروف تهیه غذا خودداری كنید تا آسیبی به پوشش آنها وارد نشود.

3- جهت شستشو و پاك‌سازی ظروف حاوی عایق تفلون، از سیم‌های درهم تنیده و پودرهای شوینده استفاده ننمایید و فقط با مایع ظرفشویی و ابرهای مناسب، آنها را تمیز كنید.

4- از وسوسه بازسازی ظروف تفلونی آسیب دیده و خراشیده با رفتگی مواد عایق صرفنظر نمایید، چرا كه اغلب مراكز بازسازی، فاقد مجوز هستند و فعالیت آنها غیرمجاز اعلام گردیده است، زیرا موادی كه جهت تجدید عایق به كار می‌برند، قابل اطمینان و دارای استاندارد لازم نمی‌باشند.

8- ظروف پیركس

از نظر سلامتی، از جمله ظروف ایده‌آل و مطمئن محسوب می‌‌گردند كه تحت تأثیر محیط‌های اسیدی و قلیایی هیچ‌گونه كنش و واكنشی بین محتوای آنها و دیواره ظروف (كه در تماس مستقیم با غذا می‌باشند) انجام نمی‌گیرد، ولی به علت گرانی و آسیب‌پذیری خود ظروف و بی‌احتیاطی در قبال تغییر محیط و انتقال آنها از دمای بسیار بالا به محیط‌های سردتر، احتمال ترك‌خوردگی ناگهانی آنها وجود دارد و ممكن است خطراتی همچون سوختگی (با سرازیر شدن محتویات آنها) و یا بریدگی پوست را برای افراد بی‌احتیاط در پی داشته باشند.

9- ظروف یكبار مصرف

گرچه به كارگیری ظروف یكبار مصرف از بعد حفظ بهداشت فردی، از انتقال بیماری‌های عفونی از افراد مبتلا به دیگران ممانعت می‌كند، اما به علت عدم آگاهی توده مردم از تنوع تركیبات ظروف عرضه شده كه جهت مایعات و غذاهای سرد یا گرم یا اسیدی و بازی اختصاص داده شده‌اند.

انواع ظروف شفاف كه تركیبات شیمیایی متفاوت و كاربردهای اختصاصی دارند، بدون در نظر گرفتن دما و نوع تركیب برای تمام مواد مصرفی سرد و گرم، جامد یا مایع، دارای  PHاسیدی یا بازی، به طور یکسان به كار برده می‌شوند و به این ترتیب با استفاده نابجا و ناآگاهانه از ظروف یكبار مصرف، نه تنها خاصیت بهداشتی آنها زیر سوال می‌رود، بلكه با آزاد شدن و مخلوط گردیدن تركیبات شیمیایی دیواره ظروف با مواد خوراكی و یا مایعات عرضه شده، تركیبات سمی و سرطانزایی به طور مستمر وارد بدن می‌شود و از این جهت، مصرف کنندگان را در معرض خطر بیماری‌های مزمن و یا حساسیت‌های مختلف قرار می‌دهند.

متاسفانه با افزایش گرایش به استفاده از ظروف شفاف رنگی و به كارگیری نامناسب آنها، شدت و مقدار ورود مواد سمی و سرطانزا افزایش می‌یابد و منافع احتمالی بهره‌گیری از این تكنولوژی نیز زیر سوال می‌رود.

توصیه‌های مفید در قبال ظروف یكبار مصرف

1- از ظروف و لیوان‌های شفاف و یكبار مصرف فقط برای اغذیه و نوشیدنی‌های سرد استفاده نمایید.

2- برای غذاها و نوشیدنی‌های گرم با دماهای بالا، از ظروف یكبار مصرف سفیدرنگ سلولزی یا فوم‌دار استفاده كنید.

3- به علت عدم توانایی نگهداری رنگ‌های به كار برده شده در ظروف یكبار مصرف، در مصرف و به كارگیری آنها به خصوص برای كودكان احتیاط نمایید.

4- در مورد مصرف آب‌های معدنی عرضه شده در بسته‌های یكبارمصرف، به چند نكته مهم توجه كنید:

الف) كارخانه عرضه‌كننده كه آیا تحت كنترل وزارت بهداشت و سازمان استاندارد قرار دارد یا خیر؟

ب) تاریخ تولید و تركیبات آب عرضه شده مشخص است یا خیر؟

ج) بطری‌ها در جای مناسب (دور از تابش آفتاب و تغییرات حرارت و برودت) نگهداری می‌شوند یا خیر؟

د) از به كارگیری بطری‌های خالی یكبار مصرف جهت نگهداری آبغوره، سركه، ترشی، شور و رب‌های مختلف اكیدا خودداری نمایید.

5- غذاهای سرد شده را در ظروف پلاستیكی در مایكروویو گرم نكنید، چرا كه مجموعه چربی، حرارت و پلاستیك، عاملی برای آزادسازی دیوكسین در غذاها می‌باشد که اثرات سرطانزایی این ماده (یعنی دیوكسین) نیز به اثبات رسیده است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- نگاهی متفاوت به ظروف آشپزخانه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ظروف پلاستیکی، ظروف، ظروف تفلونی، قاشق های فلزی، چاقوهای نوک تیز، ظروف یكبار مصرف تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز