Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:24

27
مهر
نكات خانه‌داری (1)

نكات خانه‌داری (1)

بخش اول- تهیه یك چای تازه‌دم خوش رنگ و خوش عطر، دست كمی از پختن یك غذای خوشمزه ندارد. در مقاله زیر به چند نكته سودمند درباره چای اشاره شده است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه آشپزباشی

 

 

چای خوش طعم!

تهیه یك چای تازه‌دم خوش رنگ و خوش عطر، دست كمی از پختن یك غذای خوشمزه ندارد. در زیر به چند نكته سودمند درباره چای اشاره می‌كنیم:

تهیه یك چای خوش طعم، اندكی حوصله می‌خواهد. برای صرفه‌جویی در سوخت، ابتدا سماور یا كتری را از آب پر نكنید، بلكه نخست قدری آب داخل آن بریزید (بعداً هنگام دم كردن چای می‌توانید به آن آب اضافه كنید). همینكه آب داخل كتری یا سماور به نقطه جوش رسید و نخستین غل را زد چای خود را دم كنید. توجه داشته باشید كه اولا هیچگاه برای تسریع در درست كردن چای، آب گرم داخل سماور نریزید، بلكه همیشه  از آب سرد استفاده كنید.

ثانیاً نگذارید آب سماور زیاد بجوشد، چون چای شما را بد رنگ و بی‌مزه خواهد ساخت. ضمناً قوری را نیز قبل از دم كردن چای، اندكی گرم كنید. یعنی ابتدا قوری را تا نیمه از آب جوش پر كنید و سپس دوباره خالی نمائید. همینكه مشاهده كردید آب جوش آمده، برگ‌های چای را درون قوری بریزید و روی آن آب جوش باز كنید.

در مورد برخی از چای‌ها لازم است قبلا چای را بشوئید. به این معنی كه ابتدا اندكی آب جوش درون قوری بریزید و خالی كنید تا خاك چای شسته شود و برگ‌های چای آمادگی بیشتری برای دم كشیدن پیدا كنند. وقتی قوری را به اندازه كافی از آب پر كردید، آب سماور یا كتری را نیز اضافه كنید. سپس قوری را روی سماور بگذارید و در صورت امكان، دستمال تمیزی روی آن بیندازید تا چای بهتر دم بكشد!

معمولا چای ظرف مدت 3 تا 5 دقیقه دم می‌كشد، ولی توجه داشته باشید كه چای انواع مختلف دارد و هر نوع چای، دارای طبیعت خاصی است. برخی از چای‌ها زود دم می‌كشد و پاره‌ای دیگر، به اصطلاح «دیردم» هستند. بر اثر تجربه و تمرین پی خواهید برد كه چای شما از كدام نوع است، و مدت مناسب برای دم كشیدن نوع چای، و همچنین سلیقه خود را خواهید یافت. در همه حال باید مراقب باشید كه چای شما نجوشد، وگرنه همه زحمات شما برباد خواهد رفت!

 قهوه فوری!

یكی از خانم‌های كدبانو معتقد است كه نه تنها نوع قهوه در طعم و مزه آن موثر است، بلكه چگونگی درست كردن آن نیز بسیار حائز اهمیت است. او راز این‌كار را چنین بیان كرد:

ابتدا آب را جوش آورید، سپس قهوه فوری (مانند نسكافه و غیره) را داخل آب بریزید. بگذارید تا آب دوباره به نقطه جوش برسد تا آنكه حباب‌های آن به طرف بالا بیاید. بلافاصله شعله را خاموش كنید. بگذارید قهوه، یكی دو دقیقه به همین حال بماند، سپس آن را درون فنجان ریخته بنوشید.

او ادعا می‌كند كه راز اینكار در جوش دوم نهفته است و مزه قهوه‌ای كه به این طریق درست شود، با همه قهوه‌ها فرق دارد. البته اگر از یك ظرف زنگ ناپذیر استفاده كنید بهتر است.

 سبزی‌كاری در آشپزخانه!

آیا تا كنون شنیده‌اید یا دیده‌اید كه شخصی به‌جای باغچه خانه خود، در آشپزخانه سبزی بكارد؟ هر چند عجیب به نظر می‌رسد، ولی واقعیت دارد. من هم اولش باور نمی‌كردم، ولی وقتی از آشپزخانه خانم همسایه دیدن كردم، برایم یقین حاصل شد كه آنچه می‌بینم خواب و خیال نیست.

این كدبانوی باذوق ایرانی، هر وقت اراده كند، از باغچه كوچك خود در آشپزخانه، جعفری تازه می‌چیند! و در هر فصل از سال، خوراك خانواده را با چند پر جعفری تزئین می‌كند!

او  می‌گوید همه كس می‌تواند در آشپزخانه خود، علاوه بر سبز كردن گندم، عدس و غیره كه یك رسم ایرانی است و در فصل بهار انجام می‌شود، در همه فصول سال، جعفری تازه بعمل آورد، و برای این منظور كافی است یك قطعه اسفنج معمولی (ابر) را از وسط به دو نیم كنید، سپس تعدادی تخم جعفری را روی هر نیمه اسفنج بپاشید و هر نیمه را درون بشقابی گذاشته كنار پنجره قرار دهید. فراموش نكنید كه باید همیشه آنها را مرطوب نگاه دارید. پس از مدتی جوانه زده و تبدیل به جعفری تر و تازه‌ای خواهد شد.

 معجزه خمیر دندان!

اگر شیشه تلویزیون شما و یا شیشه روی میز و غیره خط افتاده، كافی است مقداری خمیر دندان روی آن بمالید. سپس با پارچه نرمی آن را صیقل دهید. آثار خراشیدگی شیشه از بین رفته و تصویر تلویزیون شما بهتر خواهد شد.

 چه كسی موكت را گلی كرد؟

این پرسشی است كه روزانه، بارها و بارها در یك خانه بچه‌دار تكرار می‌شود، ولی پاسخ آن دردی را دوا نخواهد كرد. وقتی بچه‌ها با كفش‌های گلی خود، فرش یا موكت را لك كرده‌اند مقداری نشاسته ذرت روی لكه‌گل خیس بپاشید و بگذارید مدت 51 دقیقه به همان حال بماند تا آب آن گرفته شده خشك شود. سپس به وسیله جاروی برقی آثار آن را از بین ببرید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- نكات خانه‌داری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چای، برگ های چای، تهیه چای، چای خوش طعم، قهوه فوری، سبزی‌كاری در آشپزخانه، معجزه خمیر دندان تعداد بازديد: 657 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز