Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 20:35

28
فروردین
۴ فایده بی‌نظیر نخود فرنگی برای سلامتی

۴ فایده بی‌نظیر نخود فرنگی برای سلامتی

نخود فرنگی گیاهی از دسته حبوبات است که برای سلامتی ما فواید مختلفی دارد.

به گزارش خبرآنلاین ، نخود فرنگی در گروه غذاهایی است که به حبوبات معروف هستند. از دیگر غذاهای خانواده حبوبات می توان به عدس، سویا، نخود و انواع لوبیا اشاره کرد.

ایسنا در خبری نوشت:غلظت بالای ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی موجود در نخود فرنگی فواید مهمی برای سلامتی دارد که از حفظ سلامت چشم ها تا محافظت از شما در برابر برخی سرطان ها را شامل می شود.

در ادامه به برخی از فواید نخود فرنگی برای سلامتی خواهیم پرداخت.

* سلامت چشم

نخود فرنگی حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است. این مواد مغذی به محافظت از چشمان شما در برابر بیماری‌های مزمن مانند آب مرواردید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می کند. لوتئین و زآگزانتین به عنوان فیلترهایی برای نور آبی مضر عمل می کنند.

* سلامت دستگاه گوارش

نخود فرنگی سرشار از «کومسترول» (Coumestrol) است، ماده مغذی که در محافظت در برابر سرطان معده نقش دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ در مکزیکوسیتی نشان داد که مصرف روزانه نخود و سایر حبوبات خطر ابتلا سرطان معده را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

نخود فرنگی همچنین سرشار از فیبر است که به حرکت غذا در روده برای هضم راحت‌تر کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:

آشنایی بیشتر با خواص فرنگی

* تقویت سیستم ایمنی و خواص ضد التهابی

نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. مواد مغذی موجود در نخود فرنگی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند به شرح زیر هستند:

- ویتامین C-

ویتامین E

- زینک

- کاتچین

- اپی کاتچین

همچنین مواد مغذی ضد التهابی موجود در نخود فرنگی با کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت مرتبط است.

ویتامین ها و مواد مغذی زیر موجود در نخود فرنگی به کاهش التهاب کمک می کنند:

- ویتامین A

- ویتامین B

- کومسترول

- فرولیک اسید

- اسید کافئیک

- کاتچین

- اپی کاتچین

* کنترل قند خون

نخود فرنگی سرشار از فیبر و پروتئین است که به تنظیم نحوه هضم نشاسته کمک می کند. پروتئین و فیبر موجود در نخود فرنگی تجزیه کربوهیدرات ها را کند می کند و در نتیجه به کنترل قند خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث کاهش قند خون بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

نخود فرنگی همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است. این بدان معنی است که احتمال افزایش ناگهانی قند خون پس از خوردن آنها کمتر است.

بیشتربخوانید:

آشنایی با یک سبزی خواب آور با انواع ویتامین

 

 

 

* سلامت قلب

التهاب و استرس ناشی از رادیکال های آزاد (اکسیداسیون) می تواند به تشکیل پلاک در امتداد دیواره رگ های خونی کمک کند. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در نخود فرنگی به کاهش اکسیداسیون و التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می کنند.

علاوه بر این، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی موجود در نخود فرنگی می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهند.

تعداد بازديد: 37 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز