Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:56

8
مرداد
معجزه ریواس برای سلامت بدن

معجزه ریواس برای سلامت بدن

ریواس یکی از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی است و به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی شناخته می‌شود.

ریواس سبزی‌ای است که بسیاری از مردم آن را مانند میوه در آشپزی و دستور پخت‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه بومی آسیا است، اما در سایر نقاط جهان از جمله ایالات متحده نیز رشد می کند. فقط ساقه های گیاه خوراکی هستند. برگ ها حاوی سموم و غلظت بالایی از اسید اگزالیک هستند. خود ساقه ها گوشتی، ترش و اسیدی هستند. در حالی که می توانید آنها را به صورت خام مصرف کنید، بسیاری از مردم آنها را به صورت پخته ترجیح می دهند.

فواید سلامتی ریواس

ریواس منبع عالی ویتامین K، یک ویتامین ضروری برای سلامت استخوان و لخته شدن خون است. ویتامین A موجود در ریواس همچنین ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث آسیب پوستی و پیری زودرس می شوند کمک کند و پوست شما را سالم و جوان نگه می دارد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم دیگر است که فواید سلامتی مختلفی را ارائه می کند.

بهبود سلامت استخوان

ویتامین K موجود در ریواس به شما کمک می کند تا استخوان های قوی و سالمی داشته باشید. ویتامین K برای تشکیل استخوان مهم است و می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

بیشتربخوانید:

خوردن این قسمت از ریواس ممنوع

 

 

 

از سلامت قلب محافظت کنید

ریواس منبع عالی فیبر است که به کاهش کلسترول کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که ریواس به کاهش سطح کلسترول بد و همچنین کلسترول کل کمک می کند سطوح پایین کلسترول خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی را کاهش می دهد ویتامین K موجود در ریواس همچنین ممکن است به جلوگیری از کلسیفیکاسیون عروق خونی کمک کند . آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات همچنین اثرات ضد التهابی دارند که می تواند به محافظت از سلامت قلب شما کمک کند

کمک به هضم غذا

فیبر موجود در ریواس، حرکت دستگاه گوارش را تسهیل می کند و از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می کند. ریواس همچنین حاوی ترکیباتی به نام سنوزید است که به عنوان ملین طبیعی عمل می کند. تانن موجود در ریواس نیز اثرات ضد اسهالی دارد .

جلوگیری از سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در ریواس به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند که از ما در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی محافظت می کند. خواص آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد .

کاهش التهاب

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در ریواس به مبارزه با التهاب کمک می کند. این خواص ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم واکنش التهابی سیستمیک مفید باشد. مطالعه دیگری نشان داد که خواص ضد التهابی عصاره ریواس می تواند به بهبود زخم کمک کند .

بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص شگفت انگیز گیاه بهاری «ریواس»

 

 

 

خواص دیگر

همچنین گیاه ریواس دارای خاصیت‌های دیگری نیز است که ممکن است برای سلامتی مفید باشند. به عنوان مثال:

- تنظیم قند خون: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه ریواس ممکن است به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

- بهبود حافظه و تمرکز: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه ریواس ممکن است برای بهبود حافظه و تمرکز در افراد مفید باشد.

- کاهش التهاب: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه ریواس ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند. این خاصیت می‌تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، التهاب روده و بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد.

- تقویت سیستم ایمنی: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه ریواس ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، که می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌های عفونی مفید باشد.

در عین حال با اینکه مقدار مناسبی از کلسیم در ریواس وجود دارد، اما این به‌ شکل کلسیم اگزالات است. این شکل از کلسیم در بدن، به‌ شکل مؤثر جذب نمی‌شود. ریواس، گیاه منحصر به‌ فردی جهت پخت‌ و پز است. البته از آن‌جا که اگزالات موجود در ریواس ممکن است زیاد باشد، بهتر است از مصرف بیش‌ از حد آن خودداری کنید. در عین حال برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد گیاه ریواس می‌تواند باعث بروز علائم ناخوشایند مانند اضطراب، بی‌خوابی، سردرد و تهوع شود. بنابراین، مصرف این گیاه را باید با دقت انجام داد.

 

ارزش غذایی ریواس

ریواس سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه آنتوسیانین ها (که به آن رنگ قرمز می دهد) و پروآنتوسیانیدین است. این آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند که به محافظت از شما در برابر بسیاری از مسائل مرتبط با سلامتی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک می کنند .

سایر مواد مغذی موجود در ریواس عبارتند از:

کلسیم

ویتامین A

ویتامین C

ویتامین K

پتاسیم

فولات

منگنز

منیزیم

مواد مغذی در هر وعده

نصف فنجان ریواس حاوی:

کالری: ۱۳

پروتئین ۱ : گرم

چربی: ۰ گرم

کربوهیدرات ۳ : گرم

فیبر ۱ : گرم

شکر: ۱ گرم

بیشتربخوانید:

ریواس و کنگر؛ هدیه‌های بهار

ریواس ، ساقه ترش بهاره با خواص غذایی فراوان

 

 

 

اگر شرایط زیر را دارید احتیاط کنید

ریواس سرشار از اگزالات کلسیم است. در حالی که این ماده عمدتاً در برگ ها است، در ساقه ها نیز یافت می شود. اگزالات کلسیم بیش از حد در رژیم غذایی شما ممکن است منجر به هایپراگزالوری شود که تجمع کریستال های اگزالات در اندام های مختلف است. این کریستال ها همچنین ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شوند و خطر نارسایی کلیه را افزایش دهند. محتوای ویتامین K ریواس همچنین ممکن است با داروی رقیق کننده خون وارفارین تداخل داشته باشد که می تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد، بنابراین اگر می خواهید ریواس را در رژیم غذایی خود بگنجانید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

بر این اساس مصرف ریواس در برخی گروه‌ها توصیه نمی‌شود:

- زنان باردار و شیرده: تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف گیاه ریواس در دوران بارداری و شیردهی ممکن است برای جنین و نوزاد ضرر داشته باشد.

- افراد دارای بیماری‌های کبدی: گیاه ریواس ممکن است برای افرادی که دارای بیماری‌های کبدی هستند، خطرات جدی داشته باشد.

- افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند: مصرف گیاه ریواس ممکن است برای برخی افرادی که داروهای خاصی مثل ضد اضطراب، ضد افسردگی، خواب‌آور و دیگر داروهای تأثیرگذار بر سیستم عصبی مصرف می‌کنند، منع شده باشد.

در ایران، گیاه ریواس به دلیل اینکه ممکن است عوارض جانبی ناخواسته به همراه داشته باشد، از مصرف پزشکی منع شده است و توصیه می‌شود که هرگونه درمان با این گیاه را تحت نظر پزشک انجام دهید. بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در هر صورت، دز معمول توصیه شده برای عصاره ریشه ریواس، ۳ تا ۹ گرم در روز است که به دزهای مجزا تقسیم می‌شود. همچنین، گیاه ریواس می‌تواند به صورت چای نیز مصرف شود.

نحوه خوردن ریواس

هنگام انتخاب ریواس، به دنبال ساقه های سفت و ترد باشید. از ریواس هایی که سست هستند یا دارای لک هستند اجتناب کنید. به دنبال ریواس هایی باشید که برگ‌های کوچکی دارند که نشان‌دهنده جوانی گیاه است، اما حتماً قبل از پختن یا خوردن، برگ‌های آن را جدا کنید.

تا زمانی که برای استفاده از ریواس آماده نشده اید، ساقه ها را نبرید، در غیر این صورت ممکن است سبزی خشک شود. برای نگهداری آنها، ساقه های کامل را در یک کیسه پلاستیکی در بسته در یخچال قرار دهید. در عرض یک هفته از آنها استفاده کنید. اگر می خواهید ریواس خود را برای استفاده بعدی حفظ کنید، آن را برش دهید و قطعات را در فریزر نگهداری کنید. می‌توانید ریواس را به روش‌های مختلف بخورید، از جمله خام، مخلوط شده در اسموتی یا پخته در مربای ریواس.

راه های دیگر برای لذت بردن از سبزیجات عبارتند از:

پختن آن به شکل پای یا کرامبل

درست کردن بستنی ریواس

افزودن ریواس به آب میوه های تازه یا کومبوچای خانگی

مخلوط کردن آن به سس برای گوشت یا مرغ

پوره کردن و آبگیری آن برای تهیه لواشک ریواس

ریواس را با کمی عسل تفت دهید و در سالاد بریزید

منبع : سلامت نیوز

برچسب ها: ریواس، سرطان، تقویت حافظه، قند خون، سلامت قلب، خواص ریواس، تقویت سیستم ایمنی، ویتامین K تعداد بازديد: 103 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز