Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:30

21
بهمن
اگر زیاد آجیل بخوریم چه اتفاقاتی برای بدن ما می افتد؟

اگر زیاد آجیل بخوریم چه اتفاقاتی برای بدن ما می افتد؟

همه می دانیم آجیل ها مواد مغذی هستند که مصرف دست و به اندازه آنها به کاهش وزن کمک می کند اما اگر بیش از حد آجیل مصرف کنیم دچار مشکلاتی می شویم

از جلوگیری از ابتلا به سرطان گرفته تا کاهش وزن، یا از بالا بردن ویتامین بدن و مواد معدنی تا کاهش کلسترول و مبارزه با بیماری قلبی. هرچقدر که از مزایای آجیل‌ها و دانه‌ها می‌دانیم درست است، اما مصرف بیش از حد دانه‌ها و آجیل‌ها فراتر از حد نیاز برای ما می‌تواند مضر باشد و حالمان را به جای اینکه بهتر کند، بدتر می‌کند.

 

یک کاسه، دو کاسه و میزان خوردن آن از دست ما در می‌رود. احساس سنگینی می‌کنیم و احساس ناراحتی می‌کنیم . این شرایط بدون شک برای بدن ما خطرناک است. اما چه خطرهایی؟

اگر کمی در مورد تغذیه و ارزش سلامتی خوراکی‌ها بخوانیم، بدون شک ارزش سلامتی آجیل و دانه‌ها بسیار زیاد دانسته شده است. از جلوگیری از ابتلا به سرطان گرفته تا کاهش وزن، یا از بالا بردن ویتامین بدن و مواد معدنی تا کاهش کلسترول و مبارزه با بیماری قلبی.

هرچقدر که از مزایای آجیل‌ها و دانه‌ها می‌دانیم درست است، اما مصرف بیش از حد دانه‌ها و آجیل‌ها فراتر از حد نیاز برای ما می‌تواند مضر باشد و حالمان را به جای اینکه بهتر کند، بدتر می‌کند. یک کاسه، دو کاسه و میزان خوردن آن از دست ما در می‌رود. احساس سنگینی می‌کنیم و احساس ناراحتی می‌کنیم . این شرایط بدون شک برای بدن ما خطرناک است. اما چه خطرهایی؟

بیشتربخوانید:

بادام جایگزین کدام مکمل می شود؟

 

 

 

افزایش وزن

بسیاری از مطالعات به ما نشان می‌دهند که خوردن آجیل‌ها و دانه‌ها می‌تواند به ما در کاهش وزن کمک کنند، اما فقط در مقادیر بسیار محدود و همراه با رژیم غذایی. آجیل‌ها چربی بالایی دارند و حتی اگر بیشتر چربی‌های آن‌ها اشباع نشده باشد، باز هم کالری بالایی دارد. اگر بیش از حد آجیل بخورید، به جای از دست دادن وزن، مطمئناً وزن اضافه می‌کنید.

اگر قصد دارید برای برنامه کاهش وزن آجیل بخورید، تعداد یا کالری آن را در نظر بگیرید و آن را برای میان‌وعده استفاده کنید.


فشار خون بالا

اینکه آجیل و دانه‌ها را در چه حالتی مصرف می‌کنیم اهمیت دارد. اگر آجیل‌ها خام و فاقد نمک باشند به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. برای بهبود طعم و مزه اما بسیاری از ما از آجیل‌های شور استفاده می‌کنیم که می‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

بهتر است آجیل یا دانه‌های طبیعی بخرید و در خانه آن را نمکی کند. چرا که این کار قطعا نسبت به انواع پرنمک آماده آن، نمک کمتری را مصرف می‌کند. به آجیل‌های خود چاشنی و پودر فلفل قرمز بزنید تا عطر و طعم بدون سدیم داشته باشید.

بیشتربخوانید:

14 خاصیت دارویی و شگفت‌انگیز بادام

 

 



مشکلات دستگاه گوارش
دل-درد

عناصر مختلفی در آجیل و دانه‌ها وجود دارد که برای هضم ما تأثیر منفی دارد. میزان چربی موجود در آجیل می‌تواند باعث اسهال شود. آجیل‌ها و دانه‌ها یک مکانیسم دفاعی نیز دارند که هضم آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. همچنین برخی از ترکیبات مانند اسید فیتیک و تانن روی گوارش اثر منفی دارد.

 بیشتربخوانید:

5 حقیقت جالب در مورد بادام زمینی

 

 

جذب نامناسب مواد مغذی

اسید فیتیک، فراتر از فشاری که روی دستگاه گوارش شما دارد، می‌تواند توانایی بدن شما در جذب سایر مواد مغذی را محدود کند. زمانی که در بدن اسید فیتیک وجود دارد، ۲۰ درصد جذب روی و ۶۰ درصد جذب منیزیوم کاهش پیدا می‌کند. همچنین در آنزیم‌های بسیاری که برای هضم غذا مورد استفاده است، اختلال ایجاد می‌کند.

عدم تعادل سطح امگا ۶ و امگا ۳

امگا ۶ در روغن‌های پخت و پز، غذاهای فراوری شده و البته در آجیل‌ها و دانه‌ها یافت می‌شود. امگا ۳ در انواع آجیل‌ها و دانه‌ها و در ماهی‌ها موجود است. امگا ۳ و امگا ۶ به عنوان اسیدهای چرب ضروری بدن شناخته شده‌اند که باید از رژیم غذایی دریافت شود. بدن ما به امگا ۶ کمتری به نسبت امگا ۳ نیاز دارد.

متأسفانه در رژیم غذایی معمول کشورهایی مانند امریکا ده تا ۲۵ برابر مقدار لازم امگا ۶ وارد رژیم‌غذایی افراد می‌شود که مانع از جذب امگا ۳ و افزایش فشار خون می‌شود. امگا ۳ ضدالتهاب است و از بروز بیماری جلوگیری می‌کند، در حالی که امگا ۶ کاملا برعکس است.


نتیجه گیری: کنترل مقدار روزانه خوردن آجیل‌ها

کنترل میزان خوردن آجیل‌ها و دانه‌ها اهمیت زیادی دارد. نکته مهم در مورد آن‌ها خوردن در دوز کافی است که بسیار سلامت است. در مورد خوردن وعده‌های غذایی فراوری شده، فست فود و خوراکی‌های وسوسه‌انگیز کار ما ساده‌تر است که بگوییم آن‌ها را مصرف نکنید. اما در زمینه خوردن آجیل‌ها فوایدشان باعث می‌شود کار سخت‌تر شود.

متخصصان تغذیه و رژیم غذایی حدود یک سوم لیوان در هر روز را پیشنهاد می‌کنند. بهتر است وعده‌های خود را در طرف کوچک بریزید تا وقتی که تمام شد از ان صرف نظر کنید و دوباره قصد خوردن نکنید. آب، میوه و سبزی کافی بخورید تا احساس گرسنگی کاذب نداشته باشید.

 

 

برچسب ها: سرطان، گردو، فندق، آجیل، خواص آجیل، بیماری قلبی، بادام، کلسترول بد، دانه های روغنی، تخمه تعداد بازديد: 103 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز