Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:37

12
بهمن
اما و اگرهای مصرف مغز گوسفند

اما و اگرهای مصرف مغز گوسفند

مغز گوسفند منبعی عالی برای ویتامین ب 12 است و بخشی از فسفر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند ولی از آنجا که کلسترول بسیار بالایی دارد ، باید در مصرف آن احتیاط لازم را انجام داد. از مغز گوسفند می‌توان غذاهای متفاوتی

تحریریه زندگی آنلاین : مغز گوسفند منبعی عالی برای ویتامین ب 12 است و بخشی از فسفر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند ولی از آنجا که کلسترول بسیار بالایی دارد ، باید در مصرف آن احتیاط لازم را انجام داد. از مغز گوسفند می‌توان غذاهای متفاوتی تهیه کرد از جمله ساندویچ مغز گوسفند یا خوراک مغز گوسفند. بسیاری بر این باورند که مضرات مغز گوسفند به دلیل کلسترول بالایی که دارد بیشتر از فواید آن است ولی برخی دیگر بر این باورند که مغز سرشار از چربی و پروتئین است و می‌تواند غذایی سالم به خصوص برای رشد کودکان و نوجوانان باشد. به طور کلی مصرف مواد غذایی چرب  که کلسترول بالایی دارند برای زندگی شهرنشینی که تحرک کم است و کار بدنی سنگین و فعالیت جسمی کافی برای سوزاندن این چربی‌ها ندارید ، مناسب نیست.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه کله پاچه خانگی

 

 

 

مزاج مغز گوسفند از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی مغز گوسفند مزاج سرد و تر دارد و برای سرد مزاجان مناسب نیست .مصلح مغز گوسفند ، دارچین ، لیمو و خردل است. مغز گوسفند بسیار دیرهضم است برای افرادی که معده ضعیف دارند باید مدتی در آب نمک خوابانده شود و سپس  همراه با نعنا و زنجبیل طبخ شود.

 

ارزش غذایی مغز گوسفند

مغز گوسفند بهترین منبع خوراکی ویتامین ب 12 است و مصرف 25 گرم مغز گوسفند می‌تواند ویتامین ب12 مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. ولی از آنجایی که کلسترول مغز گوسفند  بسیار زیاد است و هر 100 گرم آن 8 برابر کلسترول مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند ، مصرف منظم آن برای سلامت مفید نیست.

 

 

هر 100 گرم مغز گوسفند حاوی مواد زیر است : 

کالری     150

چربی      22.2 گرم  معادل 34 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

چربی اشباع          5.7 گرم معادل 28درصد

 چربی ترانس        ندارد

 کلسترول 2504 میلی‌گرم معادل 835درصد

 سدیم         157 میلی‌گرم معادل 7درصد

 پتاسیم     358 میلی‌گرم معادل 10درصد

 پروتئین  17 گرم معادل  34درصد

ویتامین ث            38درصد 

آهن        11درصد

ریبوفلاوین           22درصد

ویتامین ب 12           402درصد

منیزیم     6درصد

روی      13درصد

پانتوتنیک اسید      16درصد

کلسیم      2درصد

تیامین     11درصد

نیاسن     23درصد

فسفر      49درصد

مس        24درصد

 

مقدار مجاز مصرف مغز گوسفندی

مصرف مغز گوسفند به دلیل محتوای کلسترول بالایی که دارد برای افراد بالای 60 سال مناسب نیست به خصوص اگر درگیر کلسترول و چربی خون بالا باشند.

در صورتی که زیر 60 سال هستید و مشکل چربی خون ندارید می‌توانید حداکثر ماهی 2 بار مغز گوسفند را مصرف نمایید.

برخی از افراد تصور می‌کنند مصرف آب‌لیمو ، رب انار یا آب‌غوره بعد از خوراک مغز گوسفند می‌تواند چربی آن را خنثی کند ولی کاملاً در اشتباه‌اند و مصرف منظم و هفتگی مغز گوسفند می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت فرد وارد کند.

ترشیجات به هیچ عنوان نمی‌توانند مانع از رسوب کلسترول در عروق شوند بنابراین باید در مورد مصرف مواد غذایی با کلسترول بالا ، مدیریت لازم را داشته باشید و سعی کنید در طول روز از میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتری استفاده نمایید.

به طور کلی می‌توان گفت مصرف مغز گوسفندی به صورت متعادل در کودکان و نوجوانان در حال رشد می‌تواند مفید باشد ولی مضراتش برای سنین بالای 20 سال بیشتر از فواید آن است.

 بیشتربخوانید:

بهترین و بدترین قسمت های کله پاچه

 

 

فواید مغز گوسفندی

مناسب برای افرادی که دچار کم خوابی هستند و احساس سبکی سر دارند. مناسب برای افرادی که دچار خشکی مزاج شده‌اند. مناسب برای درمان یبوست. بهبود روند درمانی سرسام. مناسب برای کوهنوردان و افرادی که قرار است مدت زمان طولانی در حال حرکت باشند.

 

مضرات مغز گوسفند

مغز گوسفند دیرهضم است و مصرف منظم مغز گوسفند در بلند مدت باعث مشکلات گوارشی می‌شود. چربی زیاد مغز گوسفند می‌تواند باعث بیماری نقرس ، چربی خون ، فشارخون و مشکلات قلبی عروقی شود.مصرف بیش از حد مغز گوسفند منجر به سکته قلبی و سکته مغزی می‌شود.

 

مصرف مغز گوسفند برای چه افرادی ممنوع است؟

- افرادی که دچار تنگی عروق هستند. مغز گوسفند می‌تواند باعث تشدید انسداد عروق و انفارکتوس قلبی در این افراد شود.

- افراد مبتلا به دیابت، این افراد مستعد بیماری‌های قلبی عروقی هستند. 

- افرادی که کلسترول بالا دارند.

- افرادی که سابقه سکته مغزی یا قلبی دارند.

- افراد مبتلا به نقرس . مصرف مغز گوسفند باعث افزایش اسید اوریک آن‌ها شده و بیماری‌شان را تشدید می‌کند.

- افرادی که فشارخون بالا دارند. مصرف غذاهای چرب و پر کلسترول باعث افزایش فشارخون ناگهانی می‌شود که در این افراد می‌تواند منجر به پاره شدن عروق مغزی و سکته مغزی شود.

 

 

برچسب ها: کله پاچه، کلسترول، یبوست، دارچین، خردل، مزاج سرد، سکته مغزی، فشارخون، نقرس، لیموترش، مغز، اسید اوریک، ویتامین ب 12 تعداد بازديد: 125 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز