Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 20:45

4
مرداد
خواص درمانی تمشک

خواص درمانی تمشک

تمشک قرمز جزء خانواده توت‌هاست و 500 سال است كه پرورش داده می‌شود. انواع وحشی تمشک در اروپا و غرب آسیا رشد می‌کنند. قرن‌هاست که خواص درمانی تمشک قرمز و برگ آن شناخته شده است

د‌کتر لاد‌ن گیاهی : متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : تمشک قرمز جزء  خانواده توت‌هاست و 500 سال است كه پرورش داده می‌شود. انواع وحشی تمشک در اروپا و غرب آسیا رشد می‌کنند. قرن‌هاست که خواص درمانی تمشک قرمز و برگ آن شناخته شده است و از آن به عنوان دارویی خانگی استفاده می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که این میوه خوشمزه در پیشگیری از سرطان نیز نقش دارد.

 

چه مقدار مصرف کنیم؟

100 گرم تمشک قرمز تازه 16 درصد از فولات  مورد نیاز زنان و مردان را تامین می‌کند.  همین مقدار تمشک تامین کننده 80 درصد  از ویتامین C توصیه شده برای زنان است.

 بیشتربخوانید:

آشنایی باخواص گوجه سبز، این خوشمزه پر‌طرفدار

 

 

 

انتخاب و نگهداری

تمشک‌های روشن و بدون لکه‌های قهوه‌ای را انتخاب کنید. تمشک را می‌توان برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری کرد.

 

طرز تهیه و مصرف

تمشک را باید خیلی نرم شست و آن را ظرف 24 ساعت اول بعد از تهیه مصرف نمود.

 

تازه        مواد مغذی كلیدی هر 100 گرم(خام)

25        کالری

1          پروتئین (g)

3          فیبر (g)

25        کلسیم (mg)

19        منیزیم (mg)

170      پتاسیم (mg)

32        ویتامین mg) C)

33        فولات (mcg)

1          ویتامین mg) E)

 

فوائد كلیدی

کمک به پیشگیری از سرطان‌های ناشی از تنباکو و آلودگی‌های محیطی

آماده کردن بدن برای تولد نوزاد

افزایش سطح آنتی اکسیدانی بدن

 بیشتربخوانید:

خواص لیموترش را بشناسید

 

 

 

توجه!

از آنجا که چای برگ تمشک به تسهیل زایمان کمک می‌کند، از مصرف دوز بالای آن در اوایل بارداری باید پرهیز شود زیرا باعث تحریک انقباضات رحمی می‌شود.

 

توت پاک‌كننده

عصاره دم شده تمشک ترکیبی مدر است که به درمان مشکلات روماتیسمی کمک می‌کند. همچنین مصرف آن برای مردانی که مشکلات پروستات دارند تجویز می‌شود.

 

ویژگی‌های شفابخشی

مصارف سنتی

در طب چینی از تمشک قرمز برای پاک کردن کبد و خون از سموم استفاده می‌کنند. تمشک قرمز در موارد دفع بیش از‌ اندازه ادرار و تکرر ادرار خصوصا به هنگام شب مفید است. مصرف منظم تمشک قرمز به زنانی که دچار بی‌نظمی در سیکل ماهیانه هستند توصیه می‌شود. در کشورهای شرقی نیز از تمشک برای درمان کم خونی و تسهیل زایمان استفاده می‌شود.

در طب گیاهی چینی، از تمشک خشک نرسیده برای درمان ناتوانی و ضعف جنسی در مردان استفاده می‌شود. گفته می‌شود تمشک نرسیده دارای خواص شبه استروژنی در زنان است. به نظر می‌آید که تمشک رسیده نیز برای بینایی مفید است. در طب گیاهی غرب از میوه کامل تمشک قرمز برای کمک به کاهش سوء‌هاضمه و روماتیسم و از آب تمشک قرمز در موارد گلو درد و سرفه استفاده می‌شود.

 

فواید خاص

سرطان

 تمشک قرمز دارای فیتونوترینتی به نام اسیدالاژیک است که به نظر می‌آید در مبارزه و دفع مواد آلاینده حاصل از سیگار، غذاهای فرایند شده و گوشت‌های باربکیو شده موثر است. به نظر می‌آید که اسیدالاژیک  می‌تواند مواد سرطان‌زا را قبل از حمله به سلول‌های سالم خنثی نماید. در تحقیقات آزمایشگاهی مشاهده شده است که اسید الاژیک گسترش سرطان ریه را مهار می‌کند.

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص دمنوش پوست پرتقال

 

 

 

تولد نوزاد

 طب قدیم و تحقیقات پیشرفته امروز هر دو  اثر تحریک‌کنندگی برگ تمشک قرمز را  بر رحم نشان داده‌اند. چای برگ تمشک قرمز دارای تعدادی‌ ترکیبات تحریک‌کننده است که باعث ایجاد ریتم در انقباضات عضله صاف جداره رحم در زنان باردار می‌شوند.

 

عفونت ویروسی

 تمشک قرمز حاوی ماده‌ای به نام تانیک اسید است که به نظر می‌آید دارای خاصیت ضد ویروسی است.

 

بیماری قلبی

 تمشک قرمز سرشار از انواع متنوعی از آنتی اکسیدان‌هاست. بعلاوه تامین‌کننده ویتامین C و‌ A به همراه کوئرستین، لوتئین، میریستین و اسید الاژیک است. تمام این مواد مغذی گیاهی دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی بر بدن هستند که  به نظر می‌آید در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و انواع خاص سرطان موثرند.

 

مشکلات مربوط به وزن

 از آنجا که تمشک قرمز کالری کمی دارد، مصرف آن برای افرادی که تحت رژیم‌های لاغری‌اند می‌تواند مفید باشد. زیرا هدف از اینگونه رژیم‌ها کاهش کالری دریافتی همراه با افزایش حجم غذا است. 100 گرم تمشک قرمز دارای 87 گرم آب است، بنابراین تمشک قرمز حجم رژیم غذایی را افزایش می‌دهد بدون آنکه کالری بالایی برای بدن داشته باشد. ضمنا تمشک‌های قرمز شیرین بافت و طعم خوبی به رژیم‌های کم چربی می‌دهند.

 

برچسب ها: آنتی اکسیدان، سرطان، پروستات، بارداری، تمشک، خواص تمشک، گلو درد، روماتیسم، تکرر ادرار، توت، د‌کتر لاد‌ن گیاهی، میوه وحشی تعداد بازديد: 150 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز