Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 09:56

29
تیر
آیا از آب نارگیل به عنوان جایگزین پلاسمای خون می‌توان استفاده کرد

آیا از آب نارگیل به عنوان جایگزین پلاسمای خون می‌توان استفاده کرد

آب نارگیل تقریباً یک چهارم میزان سدیم پلاسما را دارد، درحالی که میزان پتاسیم در حدود ۱۰-۱۵ برابر بیشتر است.

به گزارش دوردانم وب سایت‌های مختلف ادعا می‌کنند که آب نارگیل با پلاسمای خون انسان یکسان است و می‌تواند به عنوان یک ماده جایگزین در مواقع اضطراری استفاده شود.

در طول جنگ جهانی دوم، نیرو‌های انگلیسی وژاپنی از مایع، تازه تخلیه شده داخل یک نارگیل استفاده کرده اند تا اقدامات درمانی اضطراری داخل وریدی را برای نیرو‌های خود انجام دهند. (ما با بخش مطالعات جنگ در کالج کینگ در انگلستان تماس گرفتیم و به دنبال اظهار نظر در مورد این داستان‌ها بودیم، اما هنوزجوابی نگرفته ایم)

ادعا‌های مختلف درمانی در مورد آب نارگیل مطرح شده است. یکی از ادعا‌های اصلی این است که جایگزینی عالی برای نوشیدنی‌های ورزشی محسوب می‌شود. این ماده حاوی کربوهیدرات‌ها و همچنین الکترولیت‌ها و سایر مواد مغذی است. همچنین قرن‌ها منبع مهمی از آب آشامیدنی در بسیاری از جزایر کوچک تولیدکننده نارگیل بوده است.

اخیراً، ستونی در سال ۲۰۰۲ در Sri Lankan Sunday Observer منتشر شد که آب نارگیل را "مایع زندگی" می‌نامید و می‌گوید که می‌توان آن را به عنوان پایه ایستاده در پلاسمای خون استفاده کرد "زیرا استریل، عاری از پیروژن (ماده گرمازا) است و گرما تولید نمی‌کند؛ و سلول‌های خونی را از بین نمی‌برد. همانطور که دردسامبر ۲۰۱۷ گزارش داد.

آب نارگیل، که نباید با شیر نارگیل اشتباه گرفته شود، مایع موجود در یک نارگیل تازه به آن آب نارگیل نیز گفته می‌شود، کاملاً شفاف و کاملاً شیرین است.

بیشتربخوانید:

تقویت حافظه با مصرف نارگیل

 

 

آب نارگیل به عنوان خون پلاسما

در حقیقت، به گفته دکتر کارک کروزلنیکی، از آب نارگیل به عنوان جایگزینی برای پلاسما خون استفاده شده است. وی موارد زیر را شرح می‌دهد:

در سال ۱۹۴۲ در هاوانا، کوبا، دکتر پرادراآب نارگیل تصفیه شده را به رگ‌های ۱۲ کودک تزریق کرد که در آن هیچگونه عارضه جانبی گزارش نشده است.

در طول جنگ جهانی دوم، ادعا می‌شود که انگلیسی‌ها در سریلانکا و ژاپنی‌ها در سوماترا از آب نارگیل به عنوان جایگزین مایعات داخل وریدی استاندارد (مایعات، نه پلاسما) استفاده می‌کردند. هیچ گاه گزارشی رسمی از این مورد گزارش نشده است، با این حال کاملاً حکایتی است.

در سال ۱۹۵۴، سه پزشک درمورد مصرف آب نارگیل داخل وریدی به ۱۵۷ بیماردرتایلند، آمریکا و هندوراس تحقیقات ترکیبی را منتشر کردند. از این تعداد، یازده عوارض جانبی مانند تب، خارش، سردرد و سوزن سوزن شدن در دست داشتند. همچنین، تعداد نامعلومی از بیماران در طول رگ‌ها که آب نارگیل تزریق می‌شود، احساس درد دارند. تصور می‌شد که این‌ها ناشی از سطح بالای پتاسیم است.

حال می‌توان به صراحت به سوال مطرح شده که آیاازآب نارگیل به عنوان جایگزین پلاسمای خون می‌توان استفاده کرد؟ جواب داد

بله و خیر، از آب نارگیل به عنوان جایگزین مایعات داخل وریدی استفاده شده است. مایعات مختلفی وجود دارد که به بیماران داده می‌شود، اما برخی از این موادجایگزینی برای سدیم و پتاسیم پلاسما ساخته شده اند. پلاسما خون شما سدیم و پتاسیم بالایی دارد.

نکته آخر و مهم

آب نارگیل تقریباً یک چهارم میزان سدیم پلاسما را دارد، درحالی که میزان پتاسیم در حدود ۱۰-۱۵ برابر بیشتر است. اما علاوه بر پتاسیم بالا، آب نارگیل نیز با کلسیم و منیزیم پر شده است، به این معنی که قطعاً برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، سوختگی شدید و ... مناسب نیست و مشکل دیگر این است که بسیار اسیدی‌تر از پلاسما انسان است. نکته آخر این است که آب نارگیل با پلاسمای انسان یکسان نیست.

برچسب ها: آب نارگیل، نارگیل، شیرنارگیل تعداد بازديد: 241 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز