Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:41

30
تیر
ماست؛ یار دیرینه سلامت

ماست؛ یار دیرینه سلامت

ماست از افزودن محیط باکتریایی به شیر گرم تهیه می‌شود. در این فرایند قند شیر (لاکتوز ) که توسط باکتری‌ها به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود سبب افزایش غلظت شیر و ایجاد بافت خامه مانند ماست می‌گردد. در اصل ماست برای نگهداری طولانی مدت

د‌کتر لاد‌ن گیاهی : متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : ماست از افزودن محیط باکتریایی به شیر گرم تهیه می‌شود. در این فرایند قند شیر (لاکتوز ) که توسط باکتری‌ها به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود سبب افزایش غلظت شیر و ایجاد بافت خامه مانند ماست می‌گردد. در اصل ماست برای  نگهداری طولانی مدت شیر تهیه می شده است. ارزش غذایی ماست  به نوع شیری که از آن استفاده می شود و همچنین سایر قندها و میوه‌هایی که ممکن است در کارخانجات به آن افزوده شود، بستگی دارد.

 

ویژگی‌های غذایی

  چه مقدار مصرف کنیم؟

 150 میلی‌لیتر ماست حدود 50 درصد از نیاز فسفر بالغین را تامین می‌کند.

 150 میلی‌لیتر ماست 40 درصد از نیاز کلسیم بالغین را تامین می‌کند.

 بیشتربخوانید:

دانستنی هایی جالب درباره ماست

 

  تهیه و نگهداری

 برای کودکان زیر 5 سال از شیر و ماست کامل استفاده کنید.

 برای کودکان بالای 5 سال و بزرگسالان مصرف فرآورده‌‌های کم چرب توصیه می‌شود.

 به هنگام تهیه شیر و ماست به تاریخ انقضاء آن حتما دقت نمایید.

  • ماست را حتما در یخچال نگهداری کنید و قبل از رسیدن تاریخ مصرف آن را مصرف کنید.

 

طرز تهیه و مصرف

 در تهیه انواع میان‌وعده، کیک، دسر و سس می‌توان از ماست استفاده کرد. در تهیه پوره سیب زمینی به جای کره می‌توان از ماست کم چرب استفاده نمود.

 در تهیه خورشت‌ها می‌توان از آب ماست استفاده نمود.

 

 جایگزین شیر

ماست منبع غنی کلسیم، پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است. همان طور که اشاره شد در فرایند تبدیل شیر به ماست قند لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود، بنابراین ماست جایگزین مناسبی برای مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز است.

بیشتربخوانید:

با ماست کلسترول خونتان را تنظیم کنید

 

 ویژگی‌های شفابخشی

  مصارف سنتی

برای ماست خواص درمانی بسیار گسترده‌ای ذکر شده است که مهم‌ترین آنها نقش ماست در سلامت روده بزرگ و درمان اختلالات گاستروانتریت (معدی، روده‌ای) است. بسیاری از شواهد تاریخی نیز نقش ماست را در سلامت و فعالیت سالم انسان نشان می‌دهند.

 

 

  فشار خون بالا

مصرف روزانه 200 گرم ماست زنده که حاوی باکتری لاکتو باسیلوس اسیدو فیلوس است به کاهش کلسترول خون به میزان بیش از 3 درصد و کاهش کلسترول LDL به میزان بیش از 4 درصد کمک می‌کند. تصور می‌شود که این باکتری با کلسترول موجود در روده‌ترکیب می‌شود و از جذب کامل آن جلوگیری می‌کند. از طرفی نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهند هر یک درصد کاهش کلسترول خطر بیماری قلبی را به میزان 2تا 3 درصد کاهش می‌دهد. از این رو برخی دانشمندان اظهار می‌کنند که مصرف روزانه ماست خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا 7 درصد کاهش می‌دهد.

 

 اسهال

تحقیقات نشان می‌دهند که باکتری لاکتوباسیلوس GG که به بعضی از ماست‌ها اضافه می‌شود در بدن هضم نشده و در دیواره روده بزرگ تشکیل کلنی می‌دهد. این باکتری‌ها با باکتری‌های خطرناکی چون کلستریدیوم دیفیسیل که عامل ابتلا به اسهال بعد از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک هستند، مبارزه می‌کنند.

آزمایش‌های انجام شده بر انسان نشان می دهند که لاکتو باسیلوسGG  باعث توقف اسهال در بیماران می‌گردد. حدود 25 سال پیش پزشکان آمریکایی در یک مطالعه بر روی 75 نوزاد بستری مبتلا به اسهال، مشاهده کردند سرعت بهبودی کودکانی که فقط با ماست درمان شده بودند دو برابر بیشتر از کودکانی بود که از‌ ترکیب نئومایسین، کاولین و پکتین برای درمانشان استفاده شده بود.

 

  یبوست

همان طور که می‌دانید افزودن فیبر به رژیم غذایی به سرعت خروج مواد زاید از طریق مدفوع کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده در فرانسه نشان می‌دهند که ماست‌های حاوی باکتری بیفیدوس نیز اثری مشابه فیبرها بر روده بزرگ دارند. از این‌رو ماست "به ویژه ماست‌های پروبیوتیک" انتخاب مناسبی برای حفظ عملکرد روده در افرادی است که تمایل و یا امکان مصرف رژیم پر فیبر را ندارند.

 

 سندرم روده تحریک‌پذیر

مصرف منظم ماست به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. در واقع ماست با افزایش تعداد پروبیوتیک‌ها یا  باکتری‌های مفید، به پیشگیری از رشد باکتری‌های خطرناک در روده کمک می‌کند.

 

 

برچسب ها: ماست، لبنیات، خواص ماست تعداد بازديد: 282 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز